• 0

BTW bij doorverkopen advertentieruimte

Wij zijn ons aan het orienteren op het opzetten van een website voor het doorverkopen van (online) advertentieruimte. (marktplaats achtig principe) Dat betekent dat mensen bij ons advertentieruimte beschikbaar stellen, anderen hiervoor betalen, wij deze betaling ontvangen, een fee (bijvoorbeeld 20%) inhouden en het restant uitbetalen aan de verkopende partij.

 

Het gaat hier soms om ondernemers, maar ook vaak om particulieren die een klein beetje bijverdienen met advertenties kopen/verkopen voor hun site.

 

Nu ligt ons discussiepunt bij de afhandeling van de BTW voor niet-ondernemers binnen de EU: Moet de BTW worden berekend over onze fee (zoals eigenlijk mollie.nl doet bij de iDeal betalingen), of over het hele bedrag?

 

Mijn vermoeden is dat je het doorstorten van de betaling kunt zien als finaciele dienstverlening en dat er daarom alleen BTW verschuldig is over de ingehouden fee.

 

Het verschil is met name van belang omdat alle andere aanbieders vanuit de VS opereren en nergens BTW over rekenen. BTW over het hele bedrag zou daarmee een aardige hap doen in de concurentiepositie.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Helaas zul je inderdaad de BTW moeten berekenen, alleen wel over het gedeelte dat je als fee berekend. Dit geld ook voor particulieren, ik moet eigenlijk zeggen: juist voor particulieren. Dit zijn de klanten die in wezen de BTW uiteindelijk moeten ophoesten. De 'eindgebruiker' om het in wet termen te zeggen.

Voor de ondernemers zal het geen probleem zijn, zij verrekenen de betaalde btw weer met de ontvangen btw, gelijk jullie zelf doen.

 

Het enige wat eraan te doen valt is op voorhand met de belastingdienst in overleg gaan over de status van het werk dat jullie verrichten: een 'gewone' dienst of een 'financiële' dienst.

Maar let wel op: als de werkzaamheden onder een financiële dienst vallen, kun je ook geen btw terugvragen over de inkopen...

Of het een of het andere voordeliger is, is eigenlijk niet iets dat een twee drie via een forumdiscussie kan worden uitgerekend.

 

Succes, en als je vragen hebt... je weet me nu te vinden ;)

Quote:

An expert is a person who has made all the mistakes that can be made in a very narrow field.

Niels Bohr

Link naar reactie
  • 0

Dank.

 

Ik ga er inderdaad van uit dat onze dienstverlening waarvoor we de fee berekenen gewoon als normale elektronische dienstverlening wordt gezien (gebruik van de website, hosting van de advertenties, etc) en dat in ieder geval daarover dus BTW berekend moet worden. En ik ben in dat opzicht ook wel benieuwd naar waar de grens ligt tussen BTW berekenen over de fee of over het hele bedrag.

Link naar reactie
  • 0

Dat verlegt in principe het vraagstuk naar de facturering.

Want dan kom ik toch even terug op mijn voorbeeld van de iDeal betalingen van mollie.nl. Zij ontvangen geld van de koper, storten het aan de verkoper en houden transactiekosten + de BTW hierover in. Ze bemoeien zich verder niet met de eventuele BTW tussen koper en verkoper. mollie.nl stuurt dus een factuur naar de verkopende partij. (met het credit bedrag en de ingehouden kosten) Omdat er BTW wordt gerekend over de transactiekosten ga ik er even van uit dat ook in dit geval geen sprake is van financiele dienstverlening.

Wat maakt dat ze dit zo mogen doen? Wat mij betreft is het namelijk een vergelijkbaar geval. Ik kan me overigens ook voorstellen dat hier geen eenduidig antwoord op is en dat de belastingdienst het per geval beoordeeld.

 

Link naar reactie
  • 0

Wat maakt dat ze dit zo mogen doen? Wat mij betreft is het namelijk een vergelijkbaar geval. Ik kan me overigens ook voorstellen dat hier geen eenduidig antwoord op is en dat de belastingdienst het per geval beoordeeld.

 

Mollie zorgt alleen voor de inning van de de bedragen, jouw klanten zijn geen klanten van Mollie. Jij huurt de dienstverlenging van Mollie in, en Mollie factureert jou daarvoor. Hetzelfde gaat op voor bijvoorbeeld een incassoburo, die brengen ook alleen op hun eigen kosten BTW in rekening.

 

Als jij de adverteerders een factuur stuurt, dan moet je over het volledige bedrag BTW in rekening brengen.

 

Indien je leveranciers de adverteerders een factuur sturen, en jij geeft deze enkel door en factureert de leverancier of de adverteerder alleen voor je fee, dan breng je alleen over de fee BTW in rekening.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik zou natuurlijk zeggen dat de laatste aanpak de te nemen route is. Als de verkopende partij een ondernemer is, is dat ook niet zo'n probleem. (En daar komt dan ook het verschil met mollie.nl om de hoek kijken:) Maar een particulier die een advertentie verkoopt om de kosten van z'n hobby een beetje te dekken verstuurt natuurlijk geen facturen. En ik ben bang dat we in dat laatste geval inderdaad toch snel als verkopende partij worden gezien en daardoor BTW zouden moeten heffen over een veel groter deel dan wat wij werkelijk aan waarde toevoegen.

 

Ik denk dat ik in overleg met de accountant toch maar ga vragen om een oordeel van de Belastingdienst.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 100 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.