• 0

Problemen met leverancier cq aandeelhouder

In 2003 startte ik een BV, deze ging helaas door diefstal van de volledige tegoeden door de 2e partner in overleg met de bank failliet. De hoofd toeleverancier benaderde mij direct om samen een nieuwe BV op te richten en verder te gaan.

 

Zo gezegd zo gedaan. Aandelenverhouding op advies van o.a. de belastingdienst en notaris gezet op 51 om 49 voor de Deense partner.

Het leek allemaal goed te gaan, de Deense partner fungeert op zijn verzoek als bank. Echter na al diverse meningsverschillen en vooral het niet nakomen van afspraken, aanpassen van gemaakte afspraken of gewoon weg weken niet reageren, heeft de Deense partner nu ineens de kraan dicht gedraaid.

 

Hier kan ik keurig alle realties nog betalen, de belastingdienst etc. Alleen de goederen komen niet meer binnen.

Recentelijk werden zelfs afspraken gemaakt voor uitbreiding, de zaken duidelijk besproken en naar elkaar gemaild. Akkoord gehad en nu komt de Deense partner ineens met gewijzigde aandelenverhoudingen (voor een nieuwe Duitse GmbH)

 

Om een lang verhaal kort te maken, na overleg met mijn advocaat, research op internet en overleg met de accountant, alsmede een second opinion van een bevriende accountant wil ik mijn aandelen aanbieden aan de Deense (minderheids 49% aandeelhouder) Daar het bedrijf zijn naam draagt en alleen zijn producten worden verkocht lijkt mij dit een redelijke oplossing. Dit hoofdzakelijk doordat ik er volledig klaar mee ben!

 

Ik wil graag 6 mnd salaris plus kosten voor de lease auto meehebben, dat zijn mijn enige voorwaarden. Tevens ben ik bereid een nieuwe agent te vinden, welke zich more or less al gemeld hebben en indien genwenst 6 maanden als 'personeeslid, de zaak voortzetten. (Even op mijn lip bijten...)

 

Wat zijn de risico';s voor mij als ik mijn aandelen volledig over zet naar de Deense companion?

Is het volgens jullie mogelijk?

En wat zal het tijdspad globaal zijn?

 

Vast bedankt voor jullie visie!

Bob

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

De Deense aandeelhouder kan jouw aandelen overnemen. Of ie dat ook wil, laat ik even hier in het midden.

 

Indien jij je aandelen overdraagt, moet je afrekenen over een eventuele aanmerkelijk belang-claim. Dit is 25% over de meerwaarde van de aandelen (verkoopprijs minus verkrijgingsprijs). (Ik ga er even vanuit dat je je aandelen niet hebt ondergebracht bij een Holding-BV, maar dat ze direct bij jou zijn geplaatst.)

 

Aangezien je netjes alle rekeningen betaald en dan met name de fiscus, zie ik niet direct risico's. Maar wellicht dat bv. Steven K hier meer over kan vertellen.

 

Als jullie overeenstemming bereikt hebben over de verkoopprijs en afhandeling van de arbeidsovereenkomst, kan e.e.a. vrij snel, dwz binnen een paar weken, via de notaris geregeld worden.

 

Succes,

 

Odeon

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

-Ontslag van directie vindt plaats in een AVA waarvoor de aandeelhouders (rechtsgeldig) zijn opgeroepen.

 

-Bij een aandeelhoudersvergadering worden notulen opgesteld.

 

-Kijk eens goed in de notulen van dit besluit. Het is gebruikelijk kwijting en decharge op te nemen voor het gevoerde bestuur. Staat dat er in hebben de aandeelhouders in principe niets meer te vorderen, behoudens wanbestuur (discussiepunt indien wanbestuur bekend is ten tijde van ontslag) en voor zover je dingen hebt verborgen etc.

 

Succes !

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 222 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.