• 0

Na 1,5 jaar een boekhouding opzetten; waar te beginnen?

Beste HL-ers,

 

Ik heb in maart 2008 mijn bedrijf opgericht en me nooit druk gemaakt om de boekhouding. Op dit moment heb ik alleen maar twee lijsten in Excel. Één met de omzet (factuurnummer, datum, naam debiteur, bedrag, betaaldatum) en één met de kosten (datum, omschrijving, bedrag, evt. factuurnummer). De omzet-lijst correspondeert met de opgeslagen facturen en de kosten-lijst met de op datum bewaarde bonnen en facturen van crediteuren. Ik heb geen btw-administratie omdat ik gelukkig btw-vrijgesteld ben.

 

Op basis hiervan en mijn bankaanschriften is het in principe mogelijk om IB-aangifte te doen (heb dat in 2008 gedaan), maar overzichtelijk is het niet en ik zou ook graag zelf wat extra informatie uit mijn boekhouding kunnen halen. Mijn vraag: hoe doe ik dat? Zou ik alsnog een boekhouding moeten maken vanaf maart 2008 en alle gegevens (een paar honderd, misschien wel ca. 1000 financiële feiten) stap voor stap daarin moeten opnemen? Of kan ik ook bv. per 1-10-09 eigen vermogen, vreemd vermogen, etc. vaststellen, en alle mutaties die daarna komen, op de normale manier verwerken?

 

Bij voorbaat dank.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Goede middag Pieter,

 

Je geeft zelf al een antwoord op je vraag. Excel volstaat voor de aangifte belastingdienst maar geeft onvoldoende inzicht in je bedrijfvoering.

 

Wil je werkelijk inzicht , vanaf de start van de onderneming, dan is het raadzaam om de administratie vanaf het begin opnieuw op te zetten. Indien je hiervoor iemand vindt met enige ervaring dan kan die in een relatief korte termijn, met behulp van een boekhoudprogramma, tot een bruikbare administratie komen met voldoende inzicht in de verschillende processen binnen jouw onderneming.

 

Indien je enkel toekomst gericht bent kan je op elk gewenst moment je administratie omzetten.

 

De keus is geheel aan jezelf.

 

Wellicht dat uitbesteding een oplossing biedt ?

 

Jan van Nistelrooij.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dank voor je advies. Uitbesteding is geen geld voor, en ik vind het ook interessant om zelf te leren.

 

Indien je enkel toekomst gericht bent kan je op elk gewenst moment je administratie omzetten.

Hoe doe ik dat? Stel ik dan vast wat op dat moment mijn eigen vermogen e.d. is, en ga ik van daaruit verder?

Link naar reactie
  • 0
Hoe doe ik dat? Stel ik dan vast wat op dat moment mijn eigen vermogen e.d. is, en ga ik van daaruit verder?

 

 

M.i kun je al volstaan met in excel meerder kolommen voor diverse inkomsten en uitgaven te maken.

Wellicht dat dan tussentellingen b.v. per maand ook het inzicht verbeteren.

 

Afsluiten en opnieuw beginnen is dan niet nodig.

 

Succes.

 

Jan van Nistelrooij.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 145 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.