Ik heb in maart 2008 mijn bedrijf opgericht en me nooit druk gemaakt om de boekhouding. Op dit moment heb ik alleen maar twee lijsten in Excel. Één met de omzet (factuurnummer, datum, naam debiteur, bedrag, betaaldatum) en één met de kosten (datum, omschrijving, bedrag, evt. factuurnummer). De omzet-lijst correspondeert met de opgeslagen facturen en de kosten-lijst met de op datum bewaarde bonnen en facturen van crediteuren. Ik heb geen btw-administratie omdat ik gelukkig btw-vrijgesteld ben.
Op basis hiervan en mijn bankaanschriften is het in principe mogelijk om IB-aangifte te doen (heb dat in 2008 gedaan), maar overzichtelijk is het niet en ik zou ook graag zelf wat extra informatie uit mijn boekhouding kunnen halen. Mijn vraag: hoe doe ik dat? Zou ik alsnog een boekhouding moeten maken vanaf maart 2008 en alle gegevens (een paar honderd, misschien wel ca. 1000 financiële feiten) stap voor stap daarin moeten opnemen? Of kan ik ook bv. per 1-10-09 eigen vermogen, vreemd vermogen, etc. vaststellen, en alle mutaties die daarna komen, op de normale manier verwerken?
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
1889
1889
Beste HL-ers,
Ik heb in maart 2008 mijn bedrijf opgericht en me nooit druk gemaakt om de boekhouding. Op dit moment heb ik alleen maar twee lijsten in Excel. Één met de omzet (factuurnummer, datum, naam debiteur, bedrag, betaaldatum) en één met de kosten (datum, omschrijving, bedrag, evt. factuurnummer). De omzet-lijst correspondeert met de opgeslagen facturen en de kosten-lijst met de op datum bewaarde bonnen en facturen van crediteuren. Ik heb geen btw-administratie omdat ik gelukkig btw-vrijgesteld ben.
Op basis hiervan en mijn bankaanschriften is het in principe mogelijk om IB-aangifte te doen (heb dat in 2008 gedaan), maar overzichtelijk is het niet en ik zou ook graag zelf wat extra informatie uit mijn boekhouding kunnen halen. Mijn vraag: hoe doe ik dat? Zou ik alsnog een boekhouding moeten maken vanaf maart 2008 en alle gegevens (een paar honderd, misschien wel ca. 1000 financiële feiten) stap voor stap daarin moeten opnemen? Of kan ik ook bv. per 1-10-09 eigen vermogen, vreemd vermogen, etc. vaststellen, en alle mutaties die daarna komen, op de normale manier verwerken?
Bij voorbaat dank.
Link naar reactie
Aanbevolen berichten
3 antwoorden op deze vraag