• 0

Verhuur bedrijfsruimte aan partner

Ik heb een woon-/bedrijfspand. Het bedrijfsgedeelte verhuur ik en zit in box 3. Een 'hoekje'(20m2) van het bedrijfgedeelte gebruikte ik altijd zelf als kantoortje. Ik ga mijn baan kwijtraken en heb dit kantoortje niet meer echt nodig.

Ik woon samen (niet geregistreerd oid) en mijn partner is onlangs een eenmanszaakje begonnen. Mag hij dit kantoortje van mij huren en als bedrijfskosten opvoeren? Is de huur bij mij onbelast?

Het kantoortje is niet inpandig met de bovenwoning verbonden, heeft een eigen ingang, maar geen faciliteiten als toilet oid.

Alvast dank!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Sue,

 

Het staat jouw partner vrij om het kantoortje van jou te huren t.b.v. zijn eenmanszaak. Het gaat hier om de fiscale gevolgen.

 

Ik neem aan dat het pand volledig op jouw naam staat. Aangezien het bedrijfsgedeelte wordt verhuurd en in box 3 zit, ga ik er verder vanuit dat het om een zelfstandige werkruimte gaat, die apart verhuurbaar is van de eigen woning. Het feit dat de werkuimte geen eigen sanitaire voorzieningen heeft, is blijkbaar hier niet doorslaggevend.

 

Indien je het bedrijfsgedeelte - door middel van verhuur - ter beschikking stelt aan de eenmanszaak van je partner, verhuist het bedrijfsgedeelte van box 3 naar box 1. Dit betekent dat de huuropbrengsten bij jou belast zijn en dat je kosten van afschrijving, onderhoud, verzekeringen, gemeentelijke lasten e.d. in aftrek kunt brengen. Belangrijk is dat het pand tegen een zo hoog mogelijke waarde wordt ingebracht in box 1, zodat je maximaal kunt afschrijven.

 

Vanaf 1 januari 2010 is 12% van de inkomsten van een TBS-pand vrijgesteld.

 

Uiteraard kan je partner de huurlasten in de eenmanszaak volledig in aftrek brengen.

 

Fiscaal hoeft het één en ander niet persé nadelig voor jullie uit te vallen. Wel een nadeel is dat bij verkoop van het pand de boekwinst belast is. Ook kan er - hoe vreemd dit ook klinkt - een afrekenmoment komen als jullie gaan huwen onder gemeenschap van goederen. In dat geval vervalt de TBS en verhuist het pand weer terug naar box 3.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dank, Odeon, voor het antwoord. Voor mij aanleiding het maar te laten zitten; kantoortje is echt klein, ik zou misschien eu 250,- per maand aan huur op kunnen voeren, om daar zoveel gedoe voor a/d hand te halen. Dank en groet, Sue

Link naar reactie
  • 0

Nog een vraagje, Odeon. Ik wil niets illegaals doen, maar zou die 250,- per maand best belastingvrij (in box 3)willen ontvangen. Stel ik kom met de huidige huurster van de bedrijfsruimte overeen dat zij de hele ruimte inclusief het kantoortje van mij gaat huren en verhoog de huur met 250,-/maand.

Mijn partner huurt het kantoortje vervolgens van de huidige huurster voor 250,- per maand... zou ik de huur op deze wijze wel in box 3 kunnen ontvangen?

Bvd dank

Link naar reactie
  • 0

Goed bedacht! Helaas heeft de wetgever dit ook voorzien. De wet spreekt van "...rechtens dan wel in feite, direct of indirect...". Ook al had de wetgever daarbij waarschijnlijk iets andere situaties voor ogen, dit valt er formeel ook onder. Daar ga je op die manier dus niet onderuit komen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 171 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.