• 0

Eenmanszaak met nevenvestiging in spanje, is dat mogelijk?

Hallo,

 

Ik wil een eenmanszaak opstarten. Ik ga producten uit china importeren en deze dan wereldwijd verkopen via internet. Nu zou ik graag een nevenvestiging in Madrid willen hebben, want mijn vriend woont daar en zou dan vanuit daar ook de producten kunnen versturen. Is dit mogelijk en zo ja, hoe doe ik dat?

 

Groeten,

M Verbeek

 

mod-edit: typo uit de titel verwijderd

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo,

 

De bedoeling is gewoon dat ik vanuit spanje ook de producten kan opsturen en dus zo tijd en geld bespaar. Een deel van de producten die ik in china laat maken laat ik dan ook direct naar spanje opsturen. Dit gaat gewoon naar het huis adres van mijn vriend, ik ga geen kantoor huren daar of iets dergelijks.

 

Kan dat met een nevenvestiging of op een andere manier?

 

Alvast bedankt

M Verbeek

Link naar reactie
  • 0

Beste M. Verbeek,

 

Je mag filialen openen waar je wilt. Dat is dan dus opgelost. ;)

Er zit echter wel een fiscaal addertje onder het gras (daar doelde djluc ook op, denk ik) en dat slangetje zit 'm in de status van de locatie in Madrid. Ik ken de Spaanse wetgeving niet, maar ik neem aan dat deze op dit gebied dezelfde is als in Nederland, conform de Europese regels.

Als je vriend de spullen vanuit z'n huis gaat leveren wordt dat gezien als (jouw) vaste inrichting. Jij hebt ze gekocht, dus jij bent de eigenaar van die spullen. Jij voert die spullen dus in, in Spanje. Dan zul je je daar moeten laten registreren voor de BTW. Het vervolg (verkoop) is ook een Spaanse aangelegenheid.

 

Laat die Chinees op de factuur dat Spaanse BTW-nummer zetten, zodat de NL fiscus als die je boekhouding wil zien zich niet afvraagt waarom er geen BTW in NL is verrekend en waar de spullen zijn gebleven.

 

Let op: dit verhaal geldt alleen voor de BTW. Voor de inkomstenbelasting blijf je NL-belastingplichtig.

 

groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

Ik ben het eens met John,

 

maar misschien is het dan handiger om via een provisie te werken met je vriend. Zodat hij een eenmanszaak opzet en aldaar de inkomsten belasting en BTW aangifte doet. Dan komt de inkoopfactuur op naam van zijn bedrijf(kan jou NL naam zijn in ES of dit handig is weet ik niet!!!!) en regelt hij de verkoop en factuur. Stuur jij elke maand aan hem een factuur met de provisie.

Link naar reactie
  • 0

 

maar misschien is het dan handiger om via een provisie te werken met je vriend. Zodat hij een eenmanszaak opzet en aldaar de inkomsten belasting en BTW aangifte doet. Dan komt de inkoopfactuur op naam van zijn bedrijf(kan jou NL naam zijn in ES of dit handig is weet ik niet!!!!) en regelt hij de verkoop en factuur. Stuur jij elke maand aan hem een factuur met de provisie.

 

Als die vriend als tussenpersoon hand- en spandiensten gaat verrichten dan staat nog steeds de NL-koper op de inkoopfactuur. Een fiscaal vertegewoordigerschap lijkt me meer voor de hand liggen.

Maar we speculeren: mss wil die Spanjaard helemaal geen ondernemer worden.

 

Laten we wachten op M. Verbeek. ;)

 

groet,

 

John

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 102 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.