• 0

formal investeerders aantrekken zonder eigen geld

Graag zou ik antwoord krijgen op de volgende vraag.

 

Een aantal maanden nu ben ik samen met een partner in spe een idee aan het uitwerken tot een concreet internetbedrijf. Het businessplan is nagenoeg gereed en we schatten in dat we de komende 5 jaren € 300.000,- nodig hebben om onze plannen te realiseren. Punt is alleen dat wij zelf 'geen rode cent' hebben en dus financiering nodig hebben. Nu is onze vraag, kan dit uberhaubt? Zijn er constructies te bedenken waarbij wij wel:

- een (meerderheids)aandeel kunnen behouden

- zeggenschap over de bedrijfsvoering kunnen behouden

- een informal investor (of meerdere) bereid vinden geld te steken in onze venture, maar waarin wij de bedrijfsvoering mogen doen

 

Wij zijn op dit terrein groen als gras, maar geloven sterk in de kracht van ons idee!

 

Bij voorbaat dank voor jullie reactie!

 

mvrgr growNjoy

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Punt is alleen dat wij zelf 'geen rode cent' hebben en dus financiering nodig hebben. Nu is onze vraag, kan dit uberhaubt? Zijn er constructies te bedenken waarbij wij wel:

- een (meerderheids)aandeel kunnen behouden

- zeggenschap over de bedrijfsvoering kunnen behouden

- een informal investor (of meerdere) bereid vinden geld te steken in onze venture, maar waarin wij de bedrijfsvoering mogen doen

 

 

Om jouw laatste twee vragen eerst te beantwoorden. Het is meer dan gebruikelijk dat je zelf de bedrijfsvoering doet, een investeerder zal alleen maar investeren op het moment dat hij vertrouwen heeft in jullie als ondernemers en managers.

 

Welk aandeel je zelf kunt behouden is afhankelijk van veel factoren. Je geeft aan dat je zelf helemaal niks kunt investeren. Voor een investeerder is het wel prettig als je zelf ook financieel risico loopt dus voordat je zelf met investeerders gaat praten zou ik je aanraden om toch uit je omgeving op of een andere manier te proberen om geld te lenen. Het is overigens niet onmogelijk zonder eigen geld maar het is én lastiger én je kunt minder goede voorwaarden bedingen.

 

Een investeerder zal kijken naar jullie als ondernemer en naar het businessplan. Jullie hebben best een groot bedrag nodig en volgens mij begrijp ik uit jullie verhaal dat dit de eerste keer is dat jullie gaan ondernemen. Zorg er in ieder geval voor dat je businessplan top is, dat je zelf super goed voorbereid bent en dat je een goed voorstel hebt voor een investeerder. Denk na over de mogelijke waarde van jullie bedrijf en bekijk wat redelijk zou zijn om aan een investeerder te geven qua aandelenpercentage. Wees hier niet te zuinig mee.

 

Een andere optie is ook om een deel van die 300k als investering (eigen vermogen) te vragen en een deel als achtergestelde lening. Die lening wordt dan uit de cash flow van de komende jaren afgelost en alleen het eigen vermogen blijft staan. Hiermee hoef je (misschien) dan minder aandelen weg te geven.

 

Ben benieuwd naar het vervolg!

Link naar reactie
  • 0

Ik zou niet zo snel investeren in een bedrijf waarvan de ondernemer geen financieel risico deelt. Tenzij het om heel weinig (tot 10.000 ongeveer) geld gaat. Het punt is dat je als investeerder namelijk veel minder garantie hebt dat iemand er echt alles aan gelegen is er een succes van te maken.

 

Dus zoals Manon ook al aangeeft zou ik zeer zeker overwegen ook zelf te investeren. Heb je een huis dat (deels) is afbetaald dan kun je daar wellicht wat mee, of via familieleden of vrienden. Het bedrag dat je er zelf insteekt moet substantieel zijn, anders is het natuurlijk niet interessant voor een investeerder (dan zit je met hetzelfde probleem).

 

Als je 300.000,- nodig hebt over 5 jaar, kun je ook een kleinere investering laten doen, die genoeg is voor 1 jaar. Bindt aan deze investering een clausule m.b.t. prestaties om verdere investering na een jaar te laten doen. Misschien een idee naast wat Manon ook al aangeeft, deels als lening in plaats van Eigen Vermogen te laten lopen.

 

Zelf een meerderheidsbelang houden terwijl je geen investering doet zou voor mij als investeerder in elk geval compleet geen optie zijn. Dan zou je namelijk EN geen financieel risico lopen EN de zeggenschap hebben. Dat is echt onbespreekbaar. Maar misschien ben ik de enige die er zo over denkt.

 

Ik hoop dat het gaat lukken allemaal!

Lees over modern ondernemen, succes en persoonlijke ontwikkeling op http://www.jessemeijers.com

Link naar reactie
  • 0

Even uitgaande van de situatie zoals je aangeeft dat er daadwerkelijk 'geen rode cent' aanwezig is om zelf te investeren. Ja, het maakt het moeilijker om een investeerder te vinden. Wat je in dit geval wel kunt doen is zoeken naar een investeerder die feeling heeft met jullie project. Een persoon met kennis en ervaring op jullie vakgebied ziet in een gedegen businessplan eerder kansen dan anderen. Daarnaast zul je deze persoon sneller overtuigen van je eigen kwaliteiten.

 

Waarschijnlijk blijft het zoals Jesse al aangeeft voor velen een onbespreekbaar verhaal. Ik zou in dit geval (geen geld) op zoek gaan naar een investeerder (met kennis of ervaring binnen jullie gebied) die verantwoordelijk is voor de financiering. Betrek hem/haar daarnaast wel actief in de bedrijfsvoering. Ga niet over een nacht ijs. Zorg voor concrete afspraken en zoek een persoon die je vertrouwt en bij je past.

 

Heel veel succes!

 

 

Zoek en vind investeerders op http://www.investeringsplein.nl

 

Meer leads genereren? http://www.precies.com/leadgeneratie.php

Link naar reactie
  • 0

Je kunt best een investeerder vinden als je geen geld hebt. Maar dan is het handig als je wat verder bent dan een businessplan. Zelf heb ik laatst bemiddeld voor 750k. Ondernemers hadden al langer samen een bedrijf, maar zelf geen geld om er in te steken. Investering betrof een product met grote winstgevendheid en veel potentie. Ondernemers hadden al wel een technische studie verricht, patent aangevraagd en merk vastgelegd. Investeerders hebben 30%, dus ondernemers houden zeggenschap.

 

Verder kom ik ook 'investeerders' tegen die hun tijd er in investeren... Vaak ervaren ondernemers met een groot netwerk die bemiddelen tussen ondernemer en geldschieters. Willen graantje meepikken zonder cash er in te steken. Pas daarvoor op. Er lopen er veel van rond...

 

Kijk dus eerst hoever je zelf kunt komen. Alleen een plan lijkt mij niet voldoende. Iedereen heeft plannen. Als je laat zien dat je ze waar kunt maken (door er echt voor te gaan en te starten), overtuig je investeerders sneller en heb je een onderhandelingspositie. Anders wordt het nog best lastig.

 

Succes in ieder geval!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 288 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.