• 0

starten vanuit loondienst naar fulltime zzp gevolgen opgebouwde recht ww

Halllo, al lange tijd lees ik mee op dit forum, en wil binnenkort starten als (tijdelijjk) zzp'er.

 

Ik zal de situatie uitleggen:

binnen nu en 1 á 1,5 jr wil ik een supermarkt overnemen, en starten als zelfstandig supermarkt ondernemer. Nu loopt mijn baan binnenkort af, en heb de mogelijkheid om als zzp 'er mezelf te verhuren als bedrijfsleider aan een supermarktketen voor diverse filialen. (ivm VAR) Dit zal waarschijnlijk voor de termijn zijn, totdat ik de supermarkt overneem (let op: ik word niet de bedrijfsleider van de supermarkt die ik overneem). Echter dat ik ingehuurd wordt door de diverse filialen totdat ik de supermarkt overneem is niet gegarandeerd.

 

Nu is mijn vraag, ik heb 15 jr, full time gewerkt. Heb ik enige tijd (bv. tot 1 jr) na start van mijn zzp bedrijf nog recht op ww als ik bv. binnen die termijn mijn bedrijf beeindig. Of is het zo dat wanneer je als zzp er aan de slag gaat, gelijk al je rechten compleet vervallen, ongeacht je werkverleden? uiteraard heb ik gezocht op internet en op de site van het uwv. Maar zij geven me er geen duidelijkheid over. Hopelijk weten jullie er iets meer over.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Tnx voor de snelle reactie... :)

 

Ik heb idd al even gezocht, en zojuist ook op datgene wat je aangeeft, maar ik vind heel veel informatie over het starten vanuit ww..... Overigens zou dat voor mij ook mogelijk zijn, omdat mijn contract binnenkort afloopt en niet wordt verlengt. Dat is ook de reden dat ik wil overbruggen tot aan de overname van de supermarkt met zzp'en

 

Zou het mogelijk zijn om per de datum dat mijn contract niet verlengd wordt, gelijk te beginnen met zzp'en, maar wel gebruik maken van de starters regeling vanuit de ww? Wellicht een leuke case voor mijn werkcoach..... ???

Link naar reactie
  • 0

Je schetst nu inderdaad een andere situatie.

 

Als je contract verloopt bestaat er waarschijnlijk wel recht op WW. Van daaruit kun je inderdaad ook een eigen bedrijf starten. Dit moet wel expliciet aangevraagd worden.

 

Let op: Een paar jaar geleden heeft het UWV hun klanten in deze situatie verkeerd voorgelicht. Kijk in dit kader even hier. Nu neem ik aan dat de informatie voorziening intussen beter is. Bewaar voor de zekerheid wel al hun informatie (inclusief voorlichtingsmateriaal).

 

WW aanvragen moet je doen op het moment dat je weet dat je contract niet verlengt wordt. Eerder dan een maand van te voren hoeft ook weer niet.

 

Het volgende citaat van deze link is het antwoord op je laatste vraag.

"Als uw uitkering is gestopt omdat u als zelfstandige bent gaan werken, dan kan uw recht op de WW-uitkering ook herleven. De herlevingstermijn van uw uitkering is gelijk aan de resterende duur van de uitkering, maar minimaal 1,5 jaar."

Vraag en aanbod van Off market residentieel vastgoed (woningen en appartementen) komt samen in deze Facebook groep

 

Link naar reactie
  • 0

Olaf, wederom dank voor je reactie.

 

Ik heb inmiddels gesproken met de werkcoach, zij geeft aan dat bij beindigen van mijn contract op 1 december ik niet perse een uitkering hoef aan te vragen, en dat ik toch gebruik zou kunnen maken van ww als mijn zzp uiteindelijk niet slaagt. Zij praat over een herlevingstermijn binnen 18 maanden. Ze gaat dit aan mij bevestigen per mail.

 

In de tussentijd heb ik dit gevonden op internet

"De verlengde herlevingstermijn van maximaal 38 maanden en een minimum van 18 maanden is zowel van toepassing op WW-gerechtigden die gebruik hebben gemaakt van de startperiode van zes maanden, als op WW-gerechtigden die zonder deze startperiode is gestart als zelfstandige.

De herlevingstermijn begint te lopen vanaf de startdatum van het ondernemerschap of, als gebruik wordt gemaakt van de startperiode, vanaf het moment dat de startperiode voorbij is en de WW-gerechtigde besluit om door te gaan als zelfstandig ondernemer."

 

Als ik dit zo lees en de bevindingen van de coach erlangs houd, zou het zo moeten zijn dat ik zou kunnen starten met zzp'en per 1 dec. en heb ik tot 18 mnd. de mogelijkheid om te stoppen met het recht op een uitkering.....

 

Heeft iemand hier al ooit mee te maken gehad. (dus starten zonder WW aangevraagd te hebben, en alsnog WW gekregen na beeindiging?)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 196 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.