• 0

beheer bv en werk bv

Goeiedag,

 

Ik ben een beginner voor wat betreft dit onderwerp.

Er is mij een voorstel gedaan om samen een bv op te richten welke ik hieronder zo volledig mogelijk probeer te beschrijven.

Aangezien ik nieuw ben hierin wil ik graag mijn situatie eerst met jullie delen voordat ik zeg maar het "ja" woord ga geven.

Alvast bedankt!

 

situatie:

Beheer1 en beheer2 hebben samen een werkbv1

A is in loondienst bij werkbv1

Afgesproken is dat van de opbrengsten per maand van A steeds een gedeelte gereserveerd wordt tot 18.000 zodat werkbv2 opgericht kan worden.

Nou zijn er 2 scenarios geschetst:

1. werkbv2 wordt opgericht met de gereserveerde 18.000 onder werkbv1, vanuit werkbv2 wordt beheer3 opgericht (voor A), A gaat in loondienst van werkbv1 naar werkbv2.

2. werkbv2 wordt opgericht met de gereserveerde 18.000, vanuit werkbv2 wordt beheer 3 opgericht (voor A), beheer2 en beheer3 hebben dan samen werkbv2, A gaat in loondienst van werkbv1 naar werkbv2.

 

Welke van de 2 scenarios is gunstiger voor A?

Zijn er ook nog andere scenarios mogelijk?

Hoe zit het met de schuld van 18.000? Ik neem aan dat werkbv2 geen schuld heeft aan werkbv1 omdat afgesproken is dat er wordt gereserveerd uit de opbrengsten, dan heeft beheer3 alleen een schuld aan werkbv2. is deze aanname correct qua schuld?

Hoe zou je deze schuld moeten "aflossen" en wanneer zou je (met een simpel rekenvoorbeeld) de schuld afgelost kunnen hebben?

 

Het kan zijn dat ik door mijn gebrek aan kennis en praktijkervaring misschien de verkeerde vragen stel so please be gentle :-\

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi A24,

 

Het lijkt wel haast een studievraag ;)

 

Als ik het goed begrijp is het de bedoeling dat je samen met Beheer 2 een nieuwe werk-BV opricht.

 

Het is niet slim/handig om vanuit een werk-BV een beheer-BV op te richten. Dit gebeurt doorgaans andersom.

 

Dus richt eerst Beheer 3 op.

 

Vanuit Beheer 2 wordt de werk-BV opgericht. Vervolgens neemt Beheer 3 een aandeel in de werk-BV. Dit kan door het plaatsen van extra aandelen bij Beheer 3 dan wel door vervreemding van 50% van de aandelen door Beheer 2.

 

Voor oprichting van Beheer 3 is € 18k stortingskapitaal vereist. De werk-BV kan zonder stortingskapitaal opgericht worden.

 

Het stortingskapitaal moet je vanuit een privé rekening storten.

 

Je kan eventueel € 18k lenen van werk-BV 1 en dit geld vervolgens storten op het aandelenkapitaal in Beheer 3. Nadat de BV's zijn opgericht, leen je € 18k van Beheer en los je daarmee de schuld aan werk-BV 1 af. Je hebt nu wel een schuld aan je eigen Beheer-BV.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reactie. (en sorry voor de studievraagvorm, kan geen namen noemen vandaar)

Is zeker verhelderend, maar roept ook weer wat vragen op.

 

Korte samenvatting en wat vraagjes:

- van de gereserveerde 18.000 richten we beheer3 op (stortingskapitaal komt vanuit werk bv1)

- “Vanuit Beheer 2 wordt de werk-BV opgericht.”

-> hiervoor hoeft beheer2 niets te storten en is dan 100% aandeelhouder?

- “Vervolgens neemt Beheer 3 een aandeel in de werk-BV. Dit kan door het plaatsen van extra aandelen bij Beheer 3 dan wel door vervreemding van 50% van de aandelen door Beheer 2”

-> het vervreemden van 50% van de aandelen, houdt dat in dat beheer3 50% van de aandelen koopt?

 

Alvast bedankt.

Link naar reactie
  • 0

Maak voor jezelf eens een tekeningetje van wie aandeelhouder is van wat, en welke vennootschap geld heeft. De vennootschap die het geld stort bij de oprichting is namelijk de aandeelhouder van de nieuw opgerichte BV. Dus als werkmij 2 de cash stort op de aandelen van beheer 3, dan wordt werkmij 2 de aandeelhouder van beheer 3, en niet A (lijkt me tenminste de bedoeling dat A de aandeelhouder wordt van beheermij 3).

 

Je kunt de aandelen dan wel weer verkopen (wel weer even langs de notaris en ook een nieuwe verklaring van geen bezwaar nodig, dus kost alleen maar geld), maar handiger is om het geld eerst op de juiste plek te krijgen.

 

Het is mij in ieder geval niet duidelijk hoe het plaatje er straks uit moet komen te zien, maar zo in eerste instantie heb ik de indruk dat die "reservering"gewoon aan A betaald moet worden onder inhouding van loonheffing, en dat A, zodra hij netto 18k gespaard heeft dan Beheer 3 op kan richten. Beheer 3 heeft dan 18k om een deel van de aandelen in werkmij 1 over te nemen, of om werkmij 2 mede op te richten. (Je vermeldt overigens ook niet waar die extra werkmij voor nodig is?)

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 177 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.