martijn76 Geplaatst: 26 oktober 2009 martijn76 19 0 Geplaatst: 26 oktober 2009 hallo beste mensen, ik ben een tijdje terug voor mezelf begonnen als geluids man. ik heb een mooie en leuke klus binnen gesleept en heb een contract afgesloten met een fixed fee ook staat er in het contract dat er in 4 delen betaald gaat worden. (2 dit jaar en 2 volgend jaar) nu heb ik in kwartaal 2 een rekening gestuurd van de het totaal bedrag voor dit jaar met als betaal termijn eind okt. in juni is zoals afgesproken de helfd hiervan overgemaakt. nu vraagd de opdracht gever om een nieuwe factuur. omdat het anders niet zou kloppen voor de boekhouding.? ik dacht dat hij deze niet nodig had en het 2e deel kon overmaken ovv factuur nummer en aangeven dat het om restant betaling gaat. omdat ik de factuur al heb opgegeven en er btw over afdraag. kan ik volgens mij niet een nieuwe gfactuur aanmaken zonder dat met credit nota's in de weer ga? alvast hartsikke bedank. martijn Link naar reactie
1 Marjan Geplaatst: 26 oktober 2009 Marjan 2,4k 192 Geplaatst: 26 oktober 2009 Je zou dezelfde factuur nogmaals kunnen sturen, nu echter met het bedrag erop vermeld dat reeds is overgemaakt en het bedrag dat nog voldaan moet worden. Je maakt dan geen nieuwe factuur en hoeft deze ook niet opnieuw te boeken. Wel vreemd dat jouw opdrachtgever aangeeft dat dit niet zou kloppen met de boekhouding. Als het goed is staat in hun boekhouding jouw factuur nog gedeeltelijk open. maak eens een buiteling: www.saltoadvies.nl Link naar reactie
0 martijn76 Geplaatst: 26 oktober 2009 Auteur martijn76 19 0 Geplaatst: 26 oktober 2009 ik heb in mijn pakketje de mogelijkheid om een betaal overzicht te sturen dat zou moeten voldoen toch? Link naar reactie
0 R.I.P. - Fred Wiersma Geplaatst: 26 oktober 2009 R.I.P. - Fred Wiersma 4,7k 244 Geplaatst: 26 oktober 2009 Nee, geen nieuwe factuur sturen. Zoals Marjan ook aangeeft moet die factuur nog gedeeltelijk openstaan in zijn boekhouding. Je kunt hem een overicht sturen van het nog openstaande bedrag, maar niet een nieuwe factuur. r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM Link naar reactie
0 martijn76 Geplaatst: 26 oktober 2009 Auteur martijn76 19 0 Geplaatst: 26 oktober 2009 oja marjan harstikke bedankt trouwens ! geweldig om 1 uur snachts en meteen antwoord i love higher level en de mensen die hier zijn. ik bedoel het komt toch vaker voor dat mensen om wat voor reden ook een factuur niet in een keer betalen? Link naar reactie
0 martijn76 Geplaatst: 26 oktober 2009 Auteur martijn76 19 0 Geplaatst: 26 oktober 2009 ook over belasting kwartalen heen? met mijn boeren verstand dacht ik dat teminste :) Link naar reactie
0 Marjan Geplaatst: 26 oktober 2009 Marjan 2,4k 192 Geplaatst: 26 oktober 2009 Facturen in gedeelten betalen is heel gebruikelijk, ook over BTW tijdvakken heen. Voor de BTW maakt het ook niet uit wanneer de factuur betaald wordt, de factuurdatum is bepalend. You're welcome ;) maak eens een buiteling: www.saltoadvies.nl Link naar reactie
0 R.I.P. - Fred Wiersma Geplaatst: 27 oktober 2009 R.I.P. - Fred Wiersma 4,7k 244 Geplaatst: 27 oktober 2009 Je kunt ook afspreken per betaling een aparte factuur te versturen. Zeker als het over kwartalen (of zelfs jaren) heen gaat, scheelt dat in je cash flow. Jij moet de BTW nl bij 1 factuur wel in 1x afdragen. Dus in dit geval: 1 contract, 4 facturen. r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM Link naar reactie
0 martijn76 Geplaatst: 27 oktober 2009 Auteur martijn76 19 0 Geplaatst: 27 oktober 2009 maar ik heb al factuur gestuurd van dit jaar met 2 delen erin en ook al opgegeven. en btw afgedragen over termijn 2 ik kan dan nu toch niet nog een factuur aanmaken? van 2e deel zonder dat ik dubbel btw afdraag en winst belasting? Link naar reactie
0 martijn76 Geplaatst: 27 oktober 2009 Auteur martijn76 19 0 Geplaatst: 27 oktober 2009 ik bedoel factuur die ik in juni stuurde is 50% van totaal. dan kan ik toch niet nu nog een factuur maken van 25% van totaal. Link naar reactie
0 R.I.P. - Fred Wiersma Geplaatst: 27 oktober 2009 R.I.P. - Fred Wiersma 4,7k 244 Geplaatst: 27 oktober 2009 Of je stuurt 1x een factuur voor het geheel en accepteert deelbetalingen. Het nadeel is dat je zelf wel al de BTW moet afdragen voor je dat dat geld van je klant ontvangen hebt. Of je stuurt op afgesproken tijden / opleveringen een deelfactuur. Dat zie je vaak in projecten. Niet beiden, nee ;). r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM Link naar reactie
martijn76
martijn76
hallo beste mensen,
ik ben een tijdje terug voor mezelf begonnen als geluids man.
ik heb een mooie en leuke klus binnen gesleept en heb een contract afgesloten met een fixed fee
ook staat er in het contract dat er in 4 delen betaald gaat worden. (2 dit jaar en 2 volgend jaar)
nu heb ik in kwartaal 2 een rekening gestuurd van de het totaal bedrag voor dit jaar met als betaal termijn eind okt.
in juni is zoals afgesproken de helfd hiervan overgemaakt.
nu vraagd de opdracht gever om een nieuwe factuur. omdat het anders niet zou kloppen voor de boekhouding.?
ik dacht dat hij deze niet nodig had en het 2e deel kon overmaken ovv factuur nummer en aangeven dat het om restant betaling gaat.
omdat ik de factuur al heb opgegeven en er btw over afdraag. kan ik volgens mij niet een nieuwe gfactuur aanmaken
zonder dat met credit nota's in de weer ga?
alvast hartsikke bedank.
martijn
Link naar reactie
Aanbevolen berichten
10 antwoorden op deze vraag