• 0

Verwerken periodieke uitkeringen in Balans en V&W rekening van Stamrecht BV

In 2008 ben ik met de periodieke uitkeringen (hoogte X) in mijn Stamrecht BV gestart. Ik vraag mij af hoe ik dit moet boeken op mijn Balans en V&W rekening.

 

Ik dacht in de V&W rekening bij de kosten een extra post "Stamrechtuitkering" ter waarde van X op te nemen. De winst neemt dan dus met X af. OK?

 

In de balans dacht ik niets te veranderen. De Winstreserve (en dus eigen vermogen) neemt dan automatisch ook met X af. OK?

 

Wat ik niet snap is dat op deze manier de Stamrechtverplichting in de loop der jaren alleen maar hoger wordt (door de oprenting) en de winstreserve (en dus Eigen Vermogen) alleen maar lager (en zelfs negatief). Het lijkt me logisch dat de Stamrechtverplichting door de uitkeringen in de loop der jaren uiteindelijk nul moet zijn. Is dit zo en hoe krijg ik dat voor elkaar? Ik zou de verplichting met X kunnen laten afnemen de winstreserve niet met X kunnen laten afnemen...

 

Alvast bedankt voor jullie antwoorden!!!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Sander,

 

de uitkering van het stamrecht boek je juist wel op de balans op de stamrechtverplichting. Dit moet als schuld in de balans staan aan jou privé en nu gaat de BV zijn verplichting met de betalingen voldoen.

 

Groetjes,

 

Sander

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 0

Ah, bedankt. Ik snap het nu wellicht. In de V&W rekening heb ik (zoals eerder gezegd) een post stamrechtuitkering van X opgenomen. De winst 2008 neemt dus X af door de stamrechtuitkering. Op aanraden van Sander (DS-Finance) heb ik nu een extra post Schulden aan prive opgenomen van X en de Stamrechtvoorziening verlaagd met X. Deze twee posten vallen tegen elkaar weg. Door de uitkering X is de winst in de V&W zoals gezegd X lager en neemt ook de winstreserve in de balans met X af. Overigens is in de V&W de post overige opbrengsten (door aandelen beleggingen) nu X lager (omdat ik daaruit de uitkering heb gedaan) en de post kosten van schulden tevens (doordat de stamrechtverplichting X lager is), dus die vallen tegen elkaar weg. Klinkt alles wel logisch. Klopt het wat jullie betreft?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 179 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.