Jump to content

Sander DS-Finance

Legend
  • Content Count

    597
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

46

Personal info

  • You are:
    ondernemer
  • Gender
    Male
  • Address
    Rottumeroog 20, Heemskerk, 1967GE, Netherlands
  • First name
    Sander
  • Last name
    Smits
  • Company or organization name
    DS-Finance
  • Website address
  • How did you find us:
    zoekmachine
  • Skype

Register

  • What age group do you belong to?
    31-35
  • You are primarily interested in:
    ondernemen algemeen
  • Which other websites about entrepreneurship and / or innovation do you visit regularly?
    Geef hier svp een aa

Company info

Vision

  • I'm looking for people who
    Liefde voor hun vak hebben
    Een sparringpartner nodig hebben
    Hun administratie uitbesteden om met hun eigen zaken bezig te zijn
    Het leuk vinden om op informele wijze te communiceren
    Willen groeien en ontwikkelen
    Leuk vinden om als ondernemers onder elkaar te zijn
    Net als wij de hele wereld aankunnen (met een beetje hulp)
  • My opinion about entrepeneurship
    Ondernemen is nooit iets dat je moet, maar altijd iets dat je wil. Een ondernemer kan de wereld veroveren, ieder op zijn eigen manier en tempo. En als je iets wil moet je er voor gaan, stap voor stap, alleen of met meerdere. Nooit kijken naar de concurrenten, zonder die concurrenten zouden we zelf niet kunnen bestaan, want dan is er geen markt. Werk samen, onderneem samen en overal waar je iets geeft, krijg je ook iets terug.
  1. Beste Tex, Zoals gezegd, jouw aangifte wordt terug gedraaid, dus die eerdere 33% wordt verrekening met de 52%. Verder moet jouw opdrachtgever bruteren. Dat is een ander tarief dan die 52%. De VAR is een verklaring vooraf. Bij elke nieuwe opdracht en ook gedurende de opdracht moet zowel de opdrachtgever als opdrachtnemer nagaan of de situatie mogelijk veranderd is in een verkapt dienstverband. Het verhalen van de schade... dat ligt aan het contract dat de opdrachtgever en opdrachtnemer met elkaar gesloten hebben.
  2. Beste Tex, Stel dat het gebeurt, dan heb je een groot probleem. De belastingdienst kan en mag dan namelijk stellen dat alle betalingen aan jou (ex de BTW) netto loon zijn geweest en dan moet jouw opdrachtgever dat gaan bruteren. Dat is een heel duur tarief in de loonheffing. Jouw opdrachtgever moet dan de loonheffing af dragen. Dat is dus erg financieel nadelig voor je opdrachtgever. Bij jou worden de BTW aangiften terug gedraaid, want je bent geen ondernemer geweest. Alle BTW die jij in rekening hebt gebracht (en hebt af gedragen) wordt dan weer aan jou terug betaald en alle verrekende voorbelasting wordt dan uiteraard daar mee verrekend. Echter, jouw opdrachtgever wordt ook gesommeerd om de BTW die jij bij hen in rekening hebt gebracht (en zij dus als voorbelasting hebben verrekend) terug te betalen aan de belastingdienst. Grote kans dat jouw opdrachtgever dat natuurlijk bij jou komt verhalen. Verder wordt jouw inkomstenbelasting ook gewijzigd. Doordat jij geen ondernemer bent geweest, heb je ook geen recht op de ondernemersfaciliteiten. Dit wordt dus terug gedraaid en met de nieuwe jaaropgave van opdrachtgever wordt de inkomstenbelasting berekend. Verder heeft de belastingdienst ook de mogelijkheid om boetes (zowel bij jou als bij je opdrachtgever) op te leggen omdat het fiscaal allemaal niet correct is verlopen.
  3. Nee juist niet.... hoe moet het programma nu weten welke privé onttrekking wel of niet in de winst en verliesrekening zijn opgenomen? Wat het programma doet is het resultaat van de winst en verliesrekening vergelijken met het een vermogensvergelijking. Die moeten het zelfde zijn. Door de vermogensvergelijking uit te splitsen in bepaalde onttrekkingen en stortingen is dat duidelijker voor de aangifte.
  4. Helaas... Personeel moet waarschijnlijk overgenomen worden en de contracten gewoon voortzetten, ook al neem je de activiteiten over via een nieuwe onderneming in plaats van de onderneming overnemen. Leasecontracten vallen weg... en wie gaat de afkoop daarvan betalen? Zo maar een contract beëindigen gaat je niet lukken.
  5. Het zal niet echt een groot verschil uit maken, maar de rentevergoeding over die jaren zijn dan ook opbrengsten voor je onderneming en moet je daar dus ook inkomstenbelasting over betalen.
  6. Hoi Berto, Een paar fouten bij je aangiftes en je besparing (een kleine 3000€) ben je dan snel kwijt aan de boetes en kosten. Waarschijnlijk staat je besluit vast, maar ik had je graag overtuigd dat een betaalbare oplossing een goede, makkelijke en veel informatie verstrekkende keuze had kunnen zijn Groeten en succes Sander PS... bijzondere hobby ;)
  7. Beste Jan, Dat valt te bezien of dat een stuk goedkoper is. 12* € 75 is al € 900 (exact online). Een zpp-er kan voor nog geen 1.000€ per jaar bij veel kantoren (waaronder die van mij) terecht. De uren van de boekhouder voor de controle als ook de eigen uren (die worden altijd snel vergeten als kosten, maar niet uren besteed aan je boekhouding kan je niet verkopen!!) zullen die 100€ vast wel overstijgen. Groeten, Sander PS... ik maak vaak genoeg mee dat het eerst zelf proberen meestal later heel veel problemen met belastingdienst en daarmee veel verloren geld oplevert en dan is de vraag of het wel zo goedkoop is geweest
  8. Beste leonarro, Twee tegen vragen: Waarom zou je een inkomen in NL willen (en dus onder de loonheffing vallen van NL) als je in Zuid-Amerika woont? Normaal gesproken ontvangt een DGA een fictief loon. Blijkbaar heeft de accountant het loon uitgeschakeld met een steekhoudende reden. Hoe ga je uitleggen dat al die voorgaande jaren het loon niet van toepassing is geweest en nu ineens wel? Groeten, Sander
  9. Zie hier de reden dat jij als ondernemer (zzp-er) (zou moeten) moet worden beschouwd ongeacht de hoeveelheid uren en aantal verschillende klanten. Er is geen gezagsverhouding tussen jou en je OG want jij bepaalt wanneer er gewerkt wordt. Het probleem van de VAR/zzp-er/werknemer is een probleem dat deels door de belastingdienst in het leven wordt gehouden (zeker gezien de vraagstelling bij aanvraag van de VAR). Zpp-ers en OG gaan soms te gemakkelijk van de VAR uit en verzaken om te onderzoeken of er geen dienstverband aanwezig is. Even een kleine nuance in je betoog.... Pensioen mag je zelf opbouwen via verzekeringen en aftrekken in de inkomstenbelasting, net zoals een werknemer de premie met zijn bruto loon mag verrekenen en daardoor minder loonbelasting betaald. Over het algemeen is de premie voor de ondernemer hoger dan de premie die een werknemer betaald. Een gezien de huidige perikelen van de pensioenfondsen hoef je misschien helemaal niet rouwig te zijn dat je als ondernemer niet standaard een pensioen opbouwt. FOR is uitstel van belastingheffing in mijn ogen. Bij het staken van je onderneming valt de FOR ineens vrij en moet je als nog inkomstenbelasting betalen over dat gedeelte van je oude winsten die je in de FOR hebt gestopt. Verder wordt de FOR verlaagd als je zelf een pensioenverzekering hebt lopen. Omzetbelasting is voor jou als ondernemer slechts een bedrag dat je voor de belastingdienst in rekening brengt bij je opdrachtgever. Je wordt niet rijker of armer door de BTW (over het algemeen!!) Het probleem is dus ook erg groot wanneer er wel terug gedraaid gaat worden door de belastingdienst. Jouw inkomen gaat veranderen, je belastingbedrag dus ook en wat je al betaald hebt wordt verrekend. Een hels karwei en zonder goede adviseurs ga je daar niet zonder kleerscheuren uit komen. Overigens een tip voor jou en de meelezers: een VAR (ongeacht welke soort) is alleen geldig voor de beschreven activiteiten op de VAR. Ga je iets anders doen bij dezelfde of een andere OG, vraag dan een nieuwe VAR aan met de juiste werkzaamheden!! Je kan dus meedere VAR-verklaringen per jaar hebben. Het probleem is alleen wel dat het door de vraagstelling bij de aanvraag je snel een 'verkeerde' verklaring gaat ontvangen. Indien dat gebeurt: Maak bezwaar!!
  10. Misschien mosterd na de maaltijd, maar de VAR is een verklaring over de hoedanigheid van de aanvrager. Een verklaring van de belastingdienst hoe zij de aanvrager beschouwen op basis van de verstrekte informatie bij de aanvraag. Achteraf kan het dus geheel anders zijn en dan is de afgegeven VAR niet geldig voor die situatie. Helaas zijn er veel zzp-ers en opdrachtgevers die denken dat als ze een VAR-WUO zien, duidelijkheid hebben. Maar dat is dus niet geheel waar! Bij aanvang van een opdracht, maar ook tijdens de duur van de opdracht, moet zowel de zzp-er als de OG nagaan of er niet toch een dienstverband ontstaat. Een dienstverband, eventueel fictief, gaat voor (wettelijk zo geregeld) en zorgt er voor dat de zzp-er als werknemer van de OG wordt beschouwd en dat de OG gewoon loonheffing en de sociale verzekeringen moet afdragen. Ook het fictieve dienstverband gaat voor. Indien achteraf het werknemerschap blijkt te zijn, dan zijn de bedragen exclusief BTW die aan de zzp-er zijn betaald, netto loon en wordt de OG verplicht om dit via zijn salarisadministratie te verwerken!! Een dienstverband heeft drie belangrijke kenmerken, te weten persoonlijke arbeid, geldstroom en machtsverhouding. Als een van die aspecten er niet is, dan is het geen dienstverband, maar misschien nog wel een fictief dienstverband. De punten nader uitgelegd is: * persoonlijke arbeid: iemand moet de werkzaamheden zelf doen en kan dat dus niet door iemand anders laten doen * geldstroom: duidelijk, er moet betaald worden * machtsverhouding: de werkgever/opdrachtgever bepaalt waar, wanneer, welke werkzaamheden, hoe de werkzaamheden worden uitgevoerd, vrije tijd Terugkomend op de casus, Het hebben van 1 opdrachtgever voor een langere tijd is fiscaal wel toegestaan en kan dan ook zonder meer worden gehandhaafd bij de belastingdienst, mits je kan aantonen dat de bovenstaande kenmerken in iedere geval niet van toe passing zijn geweest, maar ook dat je de andere aspecten van ondernemerschap hebt gehad (zoals investeringen, administratie, acquisitie, risico (!!) in te ontvangen gelden, inkomsten wanneer er niet gewerkt wordt door ziekte en vakantie). Vaak gaat het mis in het risico. De opdrachtnemer krijgt meestal al zijn uren of lumpsum betaalt zonder dat er er een risico is over het geleverde werk en vaak ook over het moment van betalen van de factuur. Daarnaast komt het regelmatig voor dat zzp-er meer als normale werknemers (verlof aanvragen) te werk gaan dan als een zelfstandige object/eenheid Verder is het niet van belang hoeveel uren iemand uit eindelijk werkt om als ondernemer te worden beschouwd (helaas wordt bij de aanvraag van VAR daar wel erg nadruk opgelegd). Ondernemer voor de inkomstenbelasting (maatstaven voor omzetbelasting zijn totaal anders) ben je als je voldoet aan de bovengenoemde eigenschappen van een ondernemer. Verder zijn er meerdere rechtszaken gevoerd over het hebben van maar 1 opdrachtgever. Onlangs heeft de belastingdienst weer bakzeil gehaald in een rechtzaak http://www.businessbox.nl/nieuws/1-ondernemen/1296-rechtbank-tikt-de-belastingdienst-op-de-vingers-een-opdrachtgever-en-toch-ondernemer.html
  11. De kosten (oprente) kan je kwijt onder de financiële lasten. Het stamrecht (ultimo boekjaar) staat als voorziening op de balans.
  12. Hoi Wouter, Het woord 'deze' is een beetje te vaag voor mij. Ik heb het namelijk over meer zaken (oprente, ontvangen rente, stamrecht) en weet nu dus niet waar jouw deze op slaat Verder kan wat jij schrijft zo bepaald zijn in de akte. Als dat zo is, dan moet het zo geboekt worden. Indien je BV meer inkomsten heeft, wordt er een winst behaald. Groeten, Sander
  13. Hey Sandra., Top nieuws, gefeliciteerd en geniet van alles (ook de vermoeiheid :)). Maar eh, dat wordt straks fotootjes in je portmononaie doen!! Groeten, Sander PS... ik heb nog steeds geen foto in mijn portomonaie.... wel een recentere op mijn Geen Snoer Meer. :)
  14. De methode die je opsomt, is een goede methode. Hoe je de rekening Onderhanden werk noemt, maakt niet zo veel uit. Je kan ook zeggen, nog te factureren omzet, nog te versturen facturen enzovoorts...
  15. Je begrijpt het goed. Succes ermee, want als je nu nog bezig bent met de omzetbelasting 2010, eerste kwartaal 2011 ben ik benieuwd naar hoe je administratie en fiscale zaken er voor staan, maar dat terzijde. ;)
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept