ik heb het forum doorzocht/doorgelezen en heb inderdaad enkele relevante topics gevonden. Toch heb ik nog niet een duidelijk beeld over mijn situatie; vandaar deze post.
Ik laat op dit moment een software applicatie ontwikkelen wat ik middels een website ga verkopen. Tevens zal via de website een maandelijks abonnement verkocht gaan worden. Abonnees krijgen met hun abonnement extra functionaliteit binnen een onderdeel van de applicatie. Beide “producten” (applicatie, abonnement) zijn volledig digitaal en er is dus geen sprake van verkoop van stoffelijke goederen. De website en server worden hoogstwaarschijnlijk in Nederland gehost en ik ben in NL als eenmanszaak ingeschreven (onderneming is nog in opstartfase).
De verkoop zal in USD geschieden; $90 voor de applicatie en $30 per maand voor abonnement. Betaling zal geschieden via:
- Paypal
- Credit Card Payment Gateway (nog geen definitieve keuze van provider; bv. Authorize.net)
Qua klanten verwacht ik:
- 45% particulieren USA (is ook buiten EU, maar vanwege omvang aparte vermelding)
- 5% onderneming USA
- 20% particulieren buiten EU
- 5% onderneming buiten EU
- 20% particulieren binnen EU
- 5% onderneming binnen EU
Situatieschets van regulier gebruik:
- gebruiker download applicatie van website en kan deze x-dagen gebruiken in de trial-period
- gebruiker besluit applicatie aan te schaffen, gaat naar de “purchase” pagina, voert zijn email en betalings (paypal login/creditcard) gegevens in – order wordt automatisch ingevoerd in server database
- zodra de server bericht krijgt van de payment gateway dat de order voldaan is, verstuurt de server een license key naar het opgegeven email adres
- gebruiker voert de license key in bij de applicatie, waarop hij de applicatie moet activeren via de server (het is gebruiker toegestaan de applicatie op 2 PC’s te installeren; de applicatie kan dus twee maal met dezelfde licensekey geactiveerd worden)
Het is mij niet geheel duidelijk hoe ik dit in het kader van de omzetbelasting moet zien en wat mijn administratieve verplichten rondom verkoop op deze manier zijn.
1) Hoe zit het met de verplichting tot facturen versturen (per categorie klant)? Ik heb tot nog toe advies geprobeerd in te winnen bij de belastingtelefoon en bij 2 accountants. Bij alle drie krijg ik als respons “u dient een factuur te versturen”. Via email is dit geen probleem. Het lijkt mij echter niet aantrekkelijk om elke klant een fysieke factuur te gaan sturen. Verder moet ik hierbij opmerken dat ik applicaties van concurrenten (gevestigd in Canada en Amerika) heb aangeschaft en dat ik nooit een factuur gezien heb. Slechts een email met de license key.
2) Welk BTW tarief dien ik voor de 4 klantengroepen te hanteren? Met de info die ik tot nog toe heb ingewonnen heerst bij mij het volgende beeld:
- particulier buiten EU = 0%
- onderneming buiten EU = 0%
- particulier binnen EU = 19%
- onderneming binnen EU = 0%
Nou was hier als complicatie echter bij dat ik bij levering buiten de EU moet aantonen dat er daadwerkelijk buiten de EU geleverd is. Hoe kan ik dat in deze situatie het beste doen? Zo opperde een accountant dat ik de ontvangers een brief (verklaring van ontvangst) moest laten sturen als ze de license key ontvangen hadden. Ik denk dat dit in de praktijk weinig kans van slagen heeft. De andere accountant zei dat de betalingsgegevens voldoende zijn. De belastingtelefoon wist het niet en raadde mij aan een afspraak met een belastinginspecteur te maken.
3) Ik heb het geposte PDF document "Update VAT-package", ivm wijzigingen 2010 omzetbelasting in grensoverschrijdende gevallen, gelezen. Het lijkt mij dat dit geen grote impact op mijn situatie heeft. Of zit ik hier naast?
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
LBCsm
LBCsm
Hallo allemaal,
ik heb het forum doorzocht/doorgelezen en heb inderdaad enkele relevante topics gevonden. Toch heb ik nog niet een duidelijk beeld over mijn situatie; vandaar deze post.
Ik laat op dit moment een software applicatie ontwikkelen wat ik middels een website ga verkopen. Tevens zal via de website een maandelijks abonnement verkocht gaan worden. Abonnees krijgen met hun abonnement extra functionaliteit binnen een onderdeel van de applicatie. Beide “producten” (applicatie, abonnement) zijn volledig digitaal en er is dus geen sprake van verkoop van stoffelijke goederen. De website en server worden hoogstwaarschijnlijk in Nederland gehost en ik ben in NL als eenmanszaak ingeschreven (onderneming is nog in opstartfase).
De verkoop zal in USD geschieden; $90 voor de applicatie en $30 per maand voor abonnement. Betaling zal geschieden via:
- Paypal
- Credit Card Payment Gateway (nog geen definitieve keuze van provider; bv. Authorize.net)
Qua klanten verwacht ik:
- 45% particulieren USA (is ook buiten EU, maar vanwege omvang aparte vermelding)
- 5% onderneming USA
- 20% particulieren buiten EU
- 5% onderneming buiten EU
- 20% particulieren binnen EU
- 5% onderneming binnen EU
Situatieschets van regulier gebruik:
- gebruiker download applicatie van website en kan deze x-dagen gebruiken in de trial-period
- gebruiker besluit applicatie aan te schaffen, gaat naar de “purchase” pagina, voert zijn email en betalings (paypal login/creditcard) gegevens in – order wordt automatisch ingevoerd in server database
- zodra de server bericht krijgt van de payment gateway dat de order voldaan is, verstuurt de server een license key naar het opgegeven email adres
- gebruiker voert de license key in bij de applicatie, waarop hij de applicatie moet activeren via de server (het is gebruiker toegestaan de applicatie op 2 PC’s te installeren; de applicatie kan dus twee maal met dezelfde licensekey geactiveerd worden)
Het is mij niet geheel duidelijk hoe ik dit in het kader van de omzetbelasting moet zien en wat mijn administratieve verplichten rondom verkoop op deze manier zijn.
1) Hoe zit het met de verplichting tot facturen versturen (per categorie klant)? Ik heb tot nog toe advies geprobeerd in te winnen bij de belastingtelefoon en bij 2 accountants. Bij alle drie krijg ik als respons “u dient een factuur te versturen”. Via email is dit geen probleem. Het lijkt mij echter niet aantrekkelijk om elke klant een fysieke factuur te gaan sturen. Verder moet ik hierbij opmerken dat ik applicaties van concurrenten (gevestigd in Canada en Amerika) heb aangeschaft en dat ik nooit een factuur gezien heb. Slechts een email met de license key.
2) Welk BTW tarief dien ik voor de 4 klantengroepen te hanteren? Met de info die ik tot nog toe heb ingewonnen heerst bij mij het volgende beeld:
- particulier buiten EU = 0%
- onderneming buiten EU = 0%
- particulier binnen EU = 19%
- onderneming binnen EU = 0%
Nou was hier als complicatie echter bij dat ik bij levering buiten de EU moet aantonen dat er daadwerkelijk buiten de EU geleverd is. Hoe kan ik dat in deze situatie het beste doen? Zo opperde een accountant dat ik de ontvangers een brief (verklaring van ontvangst) moest laten sturen als ze de license key ontvangen hadden. Ik denk dat dit in de praktijk weinig kans van slagen heeft. De andere accountant zei dat de betalingsgegevens voldoende zijn. De belastingtelefoon wist het niet en raadde mij aan een afspraak met een belastinginspecteur te maken.
3) Ik heb het geposte PDF document "Update VAT-package", ivm wijzigingen 2010 omzetbelasting in grensoverschrijdende gevallen, gelezen. Het lijkt mij dat dit geen grote impact op mijn situatie heeft. Of zit ik hier naast?
Bedankt voor de info!
Link naar reactie
Aanbevolen berichten
7 antwoorden op deze vraag