• 0

Wat is wijsheid?

Ik heb al een tijdje rondgeneusd op HL maar omdat ik er niet helemaal uitkom me geregistreerd en bij dezen wil ik jullie hulp inroepen ;)

 

Situatie is als volgt: momenteel zit ik thuis omdat mijn dienstverband om bedrijfseconomische redenen is beëindigd. Nu heeft een voormalig collega met een eigen bedrijfje mij gevraagd om freelance hem te assisteren het bedrijf te laten groeien (en na verloop van tijd wordt dan gesproken over gedeeld eigendom van het bedrijf).

 

Tegelijkertijd ben ik met een vriend bezig met het opzetten van een webshop op een totaal ander vlak (waarvoor waarschijnlijk een VOF wordt opgericht)

 

Daarnaast heb ik een stamrecht BV uit een eerder dienstverband; maar denk niet dat dit verder van belang is.

 

Is het nu verstandig om meteen een holding BV op te zetten met daaronder een werk BV van waaruit ik de "commerciële consultancy" doe bij die voormalige collega en de holding laten participeren in de VOF van de webshop?

 

Zoals ik het nu zie zou ik nl. als freelancer in de problemen kunnen komen met het 'verkapte dienstverband' aangezien ik geen andere opdrachtgevers heb dan deze ene.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Pascal,

 

Zoals ik het nu zie zou ik nl. als freelancer in de problemen kunnen komen met het 'verkapte dienstverband' aangezien ik geen andere opdrachtgevers heb dan deze ene.

 

Verkapt dienstverband wordt het als je ook betaald krijgt als je niet werkt, je geen risico loopt op je inkomsten (betaling van je factuur) en wanneer je opdrachtgever een gezagsverhouding op je heeft (uit maakt wanneer en waar je werkt zonder dat je het kan weigeren). Dan is het namelijk een dienstverband.

 

Het opzetten van de holding en werkmij en de holding laten deelnemen in de stamrecht BV (eventueel) kost natuurlijk geld. Denk je dat de kosten opwegen tegen de baten?

 

Een holding of werkmij kan zeker deelnemen in een VoF.

 

Je kan naast je stamrecht BV, een EMZ hebben en meerdere keren deelnemen in VoF. Waar je meer op moet letten is je aansprakelijkheid en wat het meest fiscaal aantrekkelijk (DGA-fictief loon e.d.) is.

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 180 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.