• 0

Partij opkopen, in Nederland verkopen

Iemand biedt ons een interessante partij goederen aan van een bekende Nederlandse fabrikant waarvan de goederen uit de winkels zijn gehaald in verband met een assortimentswissel (overstap naar een andere leverancier). Die goederen willen wij kopen, en verkopen aan consumenten.

 

Ik heb wat informatie proberen te vinden over partijen opkopen. Hoe zit het precies als de betreffende fabrikant de opkoper verplicht om de partij niet in Nederland te verkopen maar af te zetten in het buitenland? Iets wat ik me kan voorstellen als een restpartij voor kleine prijzen wordt opgekocht (in verband met risico op marktverstoring). Door omstandigheden kan ik dit niet direct aan de fabrikant zelf vragen.

 

Kan ik van de opkoper verlangen dat hij met ons een overeenkomst tekent waarin staat dat wij de van hem gekochte goederen in Nederland mogen verkopen? Of hoeven wij ons van een eventuele afspraak tussen fabrikant en opkoper niets aan te trekken? Ik weet overigens (nog) niet zeker of de opkoper de partij heeft gekocht van de fabrikant of van de winkels die de goederen uit het assortiment hebben gehaald.

 

Suggesties zijn zeer welkom!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Jij hebt in beginsel niets te maken met een overeenkomst tussen de fabrikant en de opkoper van wie jij gaat kopen. Tenzij dit in de overeenkomst opgenomen wordt. Wat meestal het geval zal zijn, is dat de fabrikant naar de opkoper gaat, daar zijn schade claimt, en de opkoper deze schade op jou verhaalt, omdat je op grond van jouw overeenkomst de goederen niet in Nederland zou mogen verkopen. Af dat gaat lukken, is dan dus afhankelijk van de overeenkomsten.

 

Je kan alles verlangen van jouw leverancier (tenzij dit wettelijk verboden is), maar het is natuurlijk de vraag of hij daarin mee zal gaan. Dat is een kwestie van onderhandelen. Het kan bijvoorbeeld zijn dat de opkoper op grond van zijn contract met de fabrikant verplicht is om in zijn contract met jou op te nemen dat de goederen niet in Nederland verkocht mogen worden. Dan zal hij met het laatste zeker niet akkoord gaan.

 

Ik heb geen idee of de opkoper er vanuit mag gaan dat jij de goederen niet in Nederland zal verkopen, omdat je weet dat dat niet mag (en het daardoor onderdeel van de overeenkomst zou worden). Dat zal voor hem in ieder geval bewijstechnisch een nogal lastig verhaal zijn.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Ronald,

 

Hartelijk dank voor de info! We hebben uiteraard niets met de opkoper afgesproken over het niet leveren in Nederland. Ik zou me alleen kunnen voorstellen dat een fabrikant niet blij zou zijn als zijn overtollige spullen weer op dezelfde markt belanden. vandaar de vraag.

 

Nogmaals dank!

 

Marco

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 179 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.