• 0

kunst als belegging

Er zit wat geld in mijn BV maar de rente op deposito's is zo laag dat ik er wat anders mee wil doen. Kan ik voor een deel ervan een aandeel in een beleggingsfonds kopen of een hoeveelheid kunst aanschaffen? Mijn boekhouder zegt dat ik in elk geval dat tweede niet zou mogen doen omdat dat geen handel is. Als kunstliefhebber wil ik daar graag advies over, ook omdat het natuurlijk die kunstaankoop wat zou vergemakkelijken. Uiteraard moet ik letten op de waardevastheid ervan. Maar beleggen is ook niet zo waardevast, geloof ik.

Als organisatieadviesbureau heb ik een fiscale eenheid van een beheer- en een werkBV.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik ben ook boekhouder, dus ik weet ook niets van kunst ;D. Maar wel van investeren (maar dan in bedrijven). Volgens mij is een stichting ideaal voor een dergelijk doel. Hierin kun je een kunstcollectie opbouwen en verhandelen. Evt. ook ergens tentoonstellen. Weet dat financiële instellingen ook op deze manier hun collectie houden. En reken maar dat dat ook een belegging is (niet enkel decoratief). Evt. winsten in de stichting kunnen door het stichtingsbestuur worden uitgekeerd. Hoe dat precies fiscaal in zijn werk gaat, kan Joost je wel vertellen.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb zelf ook aan een stichting gedacht, maar de reactie van de boekhouder was dat dat niet voldoet aan de hoofddoelstelling van mijn BV: bedrijven adviseren over werk en inzet. Volgens mij zou dezelfde redenatie ook op moeten gaan voor aex-belggen of gewoon sparen. Maar volgens hem gaat de belasting daar dan moeilijk over doen.

Link naar reactie
  • 0

Een stichting en winst gaan niet zo heel goed samen. Althans, het uitkeren van die winst, een stichting kan en mag zeker winst maken. Maar een stichting mag geen uitkeringen doen aan oprichters en bestuurders.

 

Een BV kan ook prima een kunstcollectie aanhouden. Wel even kijken of de statuten het toestaan, maar meestal staat daar wel een algemene bepaling in over het beleggen van (tijdelijk) overtollige middelen. De reactie van je boekhouder snap ik daarom niet helemaal. Wel is het zo, dat de fiscus best scherp is op DGA's die op kosten van de BV kunst in hun woning hangen. Ik heb wel eens meegemaakt dat een DGA een naheffing kreeg over het privégebruik van de totale collectie schilderijen van zijn BV, omdat er een paar tussen zijn privéschilderijen hingen.

 

Maar ook als je in het bestuur van een stichting zit en je schilderijen van die stichting thuis aan de muur hebt hangen, kun je daarmee te maken krijgen.

 

Probleem met kunst is dat er heel veel is dat niet in waarde stijgt, en maar weinig dat wel in waarde stijgt. En als je een echte klapper maakt, kun je dat beter in box 3 doen (als je het aan de muur hebt hangen is het ook nog eens vrijgesteld), dan in de BV.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 206 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.