• 0

kunst als belegging

Er zit wat geld in mijn BV maar de rente op deposito's is zo laag dat ik er wat anders mee wil doen. Kan ik voor een deel ervan een aandeel in een beleggingsfonds kopen of een hoeveelheid kunst aanschaffen? Mijn boekhouder zegt dat ik in elk geval dat tweede niet zou mogen doen omdat dat geen handel is. Als kunstliefhebber wil ik daar graag advies over, ook omdat het natuurlijk die kunstaankoop wat zou vergemakkelijken. Uiteraard moet ik letten op de waardevastheid ervan. Maar beleggen is ook niet zo waardevast, geloof ik.

Als organisatieadviesbureau heb ik een fiscale eenheid van een beheer- en een werkBV.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik ben ook boekhouder, dus ik weet ook niets van kunst ;D. Maar wel van investeren (maar dan in bedrijven). Volgens mij is een stichting ideaal voor een dergelijk doel. Hierin kun je een kunstcollectie opbouwen en verhandelen. Evt. ook ergens tentoonstellen. Weet dat financiële instellingen ook op deze manier hun collectie houden. En reken maar dat dat ook een belegging is (niet enkel decoratief). Evt. winsten in de stichting kunnen door het stichtingsbestuur worden uitgekeerd. Hoe dat precies fiscaal in zijn werk gaat, kan Joost je wel vertellen.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb zelf ook aan een stichting gedacht, maar de reactie van de boekhouder was dat dat niet voldoet aan de hoofddoelstelling van mijn BV: bedrijven adviseren over werk en inzet. Volgens mij zou dezelfde redenatie ook op moeten gaan voor aex-belggen of gewoon sparen. Maar volgens hem gaat de belasting daar dan moeilijk over doen.

Link naar reactie
  • 0

Een stichting en winst gaan niet zo heel goed samen. Althans, het uitkeren van die winst, een stichting kan en mag zeker winst maken. Maar een stichting mag geen uitkeringen doen aan oprichters en bestuurders.