• 0

Aandelenparticipatie, BV of prive

Beste,

 

Ik wil 30% van de aandelen van een BV A kopen. Dit kan ik doen met prive geld. Ik werk echter niet bij 1 van de BV's. Wat is nu de beste manier om dit te doen en wat zijn de voordelen? BV of gewoon prive?

 

In eerste instantie ga ik niet werken voor de BV A. Stel dat de BV A 100 euro dividend uitkeert, dan zou ik bij een prive participatie 75 euro ontvangen (100 - 25 dividend belasting). Stel dat mijn participatie door middel van een BV wordt gedaan. Krijgt de participatie BV dan 100 euro dividend of moet deze ook meteen belasting betalen?

 

Stel dat de particpatie BV 100 euro dividend ontvangt, wat voor belasting moet er betaald worden alvorens mij dividend uitgekeerd kan worden? Vennootsschapsbelasting? Als het zo is dat uitkering van dividend door de particpatie BV ook leidt tot een uitkering van 75 euro, dan zie ik een hoop voordelen. Als het zo is dat uitkering via de participatie BV leidt tot een veel lager bedrag, dan begrijp ik niet wat de voordelen zijn.

 

Samenvattend:

- wat moet de participatie BV betalen bij een uitkering van 100 euro dividend door de BV?

- moet ik mijzelf verplicht een salaris betalen uit de participatie BV?

- ontstaan er fiscale problemen als ik in dienst treed van de BV (niet de participatie BV)?

- kan ik ook in dienst treden van de participatie BV en mijzelf 'verhuren' aan de ene BV waarin de participatie BV 30% van de aandelen bezit? Gedachte is om mijn bruto salaris deelt óp te potten' in de BV en uit te keren op een voor mij gunstig moment.

 

Alvast hartelijk dank voor de hulp.

 

mvg, frank

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Frank,

 

Hier het antwoord op je vragen:

 

1. Als BV A dividend uitkeert aan de participatie BV is hier geen belasting over verschuldigd. Dit noemen we de deelnemingsvrijstelling. Als de participatie BV vervolgens aan jou dividend uitkeert is wel 25% belasting verschuldigd door cumulatie van dividend- en inkomstenbelasting.

2. Indien je geen arbeid verricht voor de participatie BV hoef je geen salaris toe te kennen aan jezelf. Indien je arbeid slechts bestaat uit vermogensbeheer, kun je volstaan met een lager salaris van circa € 5k. Vanaf 2010 geldt er een vrijstelling voor kleine salarissen.

3. Fiscaal maakt het niet uit of je in dienst treedt bij BV A of de participatie BV. Mijn voorkeur zou uitgaan om in dienst te treden bij de participatie BV. Aangezien je slechts een belang hebt van 30% ben je vermoedelijk ook verzekeringsplichtig voor de werknemersverzekeringen.

4. Ja, BV A kan een management-fee uitkeren aan de participatie BV, waaruit de participatie BV een salaris uitkeert. Je kunt het bruto-salaris oppotten in de participatie BV, maar dat betekent niet dat je daarom geen loonheffing op het salaris moet inhouden. Dat gaat gewoon door. Op grond van de gebruikelijk loon regeling en de "afroommethode" zijn de mogelijkheden om je salaris naar eigen inzicht vast te stellen beperkt.

 

Succes,

 

Odeon

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

hoi Odeon,

 

Bedankt voor de snelle reactie.

 

Toch nog een klein vraagje, moet de participatie BV ook VPB betalen over de winst op de aandelen in de BV.

Zo niet, dan is het voor mij toch heel interessant om niet prive, maar via een Part BV te participeren. Netto blijft prive hetzelfde over, ik kan nog bepaalde kosten aftrekken.

 

Stel dat bovenstaande juist is. Dan maak ik toch verlies met mijn participatie BV. Ik maakt enerzijds geen winst (uitgaande van het feit dat de aandelen winst niet belast is) en anderzijds heb ik wel wat kosten (computer, kantoor etc). Klopt dit

 

Gr, frank

Link naar reactie
  • 0

 

Hoi Frank,

 

Ook de winst op de aandelen valt onder de deelnemingsvrijstelling. Indien de participatie BV - buiten dividend en winst op aandelen - alleen maar kosten maakt, is deze BV inderdaad verliesgevend. In de praktijk wordt dit gecompenseerd doordat de werk-BV een management-fee uitkeert aan de participatie-BV, waaruit de participatie-BV alle kosten (inclusief salaris) kan voldoen.

 

Bijkomend voordeel is dat de participatie-BV dan ook meteen BTW-plichtig is, waardoor je alle BTW op de kosten kunt terugvorderen.

 

Wat jij aangeeft is precies de reden, waarom veel adviseurs zeggen; "1 BV is geen BV" . Daarom bedoelen ze te zeggen dat je nooit geen rechtstreeks belang in een BV moet nemen, maar altijd via een Holding of - zoals jij het noemt - participatie BV.

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Odeon,

 

Wederom hartelijk dank voor de hulp.

 

Begrijp ik het goed dat indien er 100 euro dividend door de BV uitgekeerd wordt aan de part BV. Dit blijft dan 100 euro en hier hoeft geen VPB over betaald te worden. Pas bij uitkering door de part. BV wordt er 25% div. bel ingehouden.

 

Zodra ik een management fee in rekening breng ben ik BTW plichtig? Wanneer moet ik een salaris uitkeren aan mijzelf vanuit de part. BV? Neem aan dat dit afhankelijk is van mijn uren die ik stop in de BV)?

 

Klopt het ook dat ik eventuele vergoedingen (als ik prive geld leen aan de part. BV) ontvang van de part. BV deze in box 1 vallen (aangezien ik een aanmerkelijk belang heb)?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 147 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.