• 0

BV oprichten met meerdere aandeelhouders

Beste,

 

Als startend ondernemer volg ik dit forum regelmatig op de voet en zijn al vele vragen voor mij beantwoord.

Echter heb ik nu enkele vragen waarop ik niet een (direct) antwoord kon vinden.

 

 

Situatieschets;

 

Samen met 2 zakenpartners (3 totaal dus) willen wij op korte termijn een BV oprichten.

1 van deze partners is bereid om het volledige startkapitaal in te leggen, maar zal verder geen bestuurlijke functie krijgen, nog werkzaam zijn in de BV.

 

Gezien dit laatste feit, zal de onderneming geleidt worden door de 2 overige aandeelhouders.

In overleg is besloten om dan ook de aandelen als volgt te verdelen:

 

4% voor partner 1 en 96% voor de overige twee partners (ieder 48%).

 

 

Vraag 1: Is deze verdeling van de aandelen een reele mogelijkheid om vast te leggen?

 

Vraag 2: Hoe staan derden (fiscus) tegenover het feit dat de 4% aandeelhouder het volledige startkapitaal inlegt?

 

Vraag 3: Hoe ontstaat de situatie als deze zelfde aandeelhouder weer uit de BV stapt?

Zijn de overige aandeelhouders dan het bedrag aan startkapitaal verschuldigd aan de BV/uitstappende aandeelhouder?

Misschien een belangrijk feit om te vermelden, dat het startkapitaal dan al wel volledig besteed is.

 

 

Ik hoop dat jullie mijn vragen kunnen beantwoorden en wacht het met belangstelling af.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi MrFab,

 

De vraagstelling is me niet helemaal duidelijk.

 

Als 1 partner het volledige startkapitaal inlegt, dan neem ik aan dat hij 100% van de aandelen krijgt en niet 4%. Of bedoel je dat hij een onderhandse lening verstrekt en daarnaast 4% van het aandelenkapitaal verkrijgt?

 

Het is inderdaad toegestaan om de aandelen te verdelen in 4-48-48 of welke andere verdeling dan ook.

 

Als de 4%-aandeelhouder uittreedt, dan zal hij zijn aandelen aan de overige 2 aandeelhouders moeten aanbieden. Die zullen dan de waarde in het economisch verkeer van die aandelen op het moment van uittreden moeten betalen. In de praktijk is dit vaak een kwestie van onderhandeling. Dat het startkapitaal volledig besteed is, is daarbij niet relevant.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Als je op korte termijn een B.V. wilt oprichten, zou ik me haasten naar de notaris.

 

De aanvraag voor de verklaring van geen bezwaar moet uiterlijk begin december (digitaal) worden aangevraagd, anders krijg je het dit jaar niet meer rond.

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
  • 0

Hoi MrFab,

 

De vraagstelling is me niet helemaal duidelijk.

 

Als 1 partner het volledige startkapitaal inlegt, dan neem ik aan dat hij 100% van de aandelen krijgt en niet 4%. Of bedoel je dat hij een onderhandse lening verstrekt en daarnaast 4% van het aandelenkapitaal verkrijgt?

 

Bedankt Odeon voor je reactie.

 

Ik heb de vraagstelling inderdaad enigszins verkeerd geformuleerd. Want het gaat niet zo zeer om het startkapitaal, maar meer om het kapitaal dat ná de oprichting van de BV wordt ingelegd door een van de zakenpartners. (Denk aan inventaris,voorraad etc.)

 

Dit kapitaal dekt de volledige kosten en mijn vraag is dus met name; Welke situatie ontstaat als deze persoon weer uit de BV stapt wat betreft de gedane kosten? Zijn de anderen verplicht om de waarde in het economische verkeer hiervan te betalen? Of zijn alle aangekochte onderdelen inmiddels dan eigendom van de BV?

 

@ Johan; Bedankt voor de tip.

Na verwachting zullen we inderdaad op korte termijn de BV oprichten, maar hebben nog even speling. Toch inderdaad iets om rekening mee te houden.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 198 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.