• 0

Verkoop aandelen BV

Hallo,

 

Het bedrijf waar ik 10% aandelen van bezit zal waarschijnlijk worden verkocht aan 1 aandeelhouder van holding(X).

Aandeelhouders verdeling is als volgt:

 

X 80 % (3 aandeelhouders binnen X en 1 wil wil alles overnemen)

Y 10 %

Z 10% (dat ben ik)

 

Zelf ben ik afgelopen jaren werknemer geweest in deze BV, waarbij ik te weining salaris uitgehaald heb. Ik wil best mijn aandelen verkopen, maar dan wil ik een compensatie hebben voor de jaren dat ik daar gewerkt heb. Bedrag is vastgesteld en ik wil daar 30% boven de geboden/vastgestelde waarde voor ontvangen.

Aandeelhouder Y en andere aandeelhouders van X zijn reeds akkoord gegaan op de geboden waarde.

Ik ga hier niet akoord mee, en wil dus 30% boven op de geboden vastgestelde waarde, dit ter compensatie.

 

Is dit fiscaal haalbaar? Mag ik een hogere waarde ontvangen dan de andere aandeelhouder?

 

Ik zie graag jullie reacties tegemoet.

 

Mvg Johan.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het staat je fiscaal helemaal vrij tegen welke waarde jij je aandelen verkoopt. De vraag is alleen of de koper het daar ook mee eens is, maar dat zullen jullie zelf uit moeten vechten. Het is, tenzij jullie (bij voorkeur schriftelijk) anders hebben afgesproken, niet zo dat je een recht hebt op aanvulling van dat salaris.

 

Het is op zijn zachtst gezegd niet slim om tegen een te laag salaris te werken voor een vennootschap waarin je slechts 10% van de aandelen hebt. 90% van wat jij te weinig krijgt, komt dan namelijk ten gunste van de andere aandeelhouders. Maar dat is mosterd na de maaltijd.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Wat betreft salaris, ben ik helemaal mee eens, maar dat is inderdaad niet anders.

 

Maar is ik het dus goed begrijp is er dus geen drempel om meer te vragen voor de aandelen.

Er zijn dus voor de koper geen boekhoudkundige/fiscale/administratieve belemmeringen wanneer ik meer zou vragen voor mijn aandelen?

Er werd mij verteld dat dit om die redenen niet zou kunnen en dat het alleen in de vorm van een eventuele bonus opgelost zou kunnen worden.

 

Zie graag je reactie tegemoet.

 

Gr.

 

Link naar reactie
  • 0

Nee, daar zie ik op zich geen belemmeringen in. Iedere aandeelhouder is vrij om zelf te onderhandelen over de prijs. Alleen als er andere banden zijn, dan kan het zo zijn dat een deel van de vergoeding fiscaal anders kwalificeert. Bijvoorbeeld als je aan familie verkoopt tegen een te hoog bedrag, dan kan er sprake zijn van een schenking.

 

In jou geval zou je wellicht een deel als vergoeding voor je werkzaamheden kunnen beschouwen, maar dan moet daar wel een reden voor zijn. Bijvoorbeeld omdat je daar niet langer zal werken, of juist een 'blijfpremie' Dus wat ze voorstellen kàn op zich wel, maar dat betekent niet dat je geen hogere prijs voor de aandelen kunt bedingen.

 

Wel even opletten, een bonus is bij jou waarschijnlijk zwaarder belast dan verkoopopbrengst van de aandelen, en bij de koper is een bonus (arbeidsbeloning) aftrekbaar en de kostprijs voor de aandelen niet. Dus wel even narekenen of je netto wel krijgt wat je wilt!

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 132 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.