• 0

Laptop van de stichting en uit het bestuur?

Beste mensen,

 

Ik ben weer even terug van weggeweest. Ik heb even jullie advies nodig. Zal het nog even kort samenvatten hoe het ook alweer zat. :-\

 

Ik, medisch student, en 'ex-vriendin' van "slimme" ondernemer heeft zich weten te strikken om voor hem in het bestuur van een Stichting gaan zitten zodat hij in loondienst kon komen (erg handig gezien zijn faillissement en WSNP en subsidies). Uiteindelijk heeft deze constructie tot zoveel onenigheid geleid dat de relatie is verbroken. :-[

 

Omdat hij vrije toegang had tot de bankrekening, en ik zijn creatieve manier van boekhouden meer dan zat was (en ik hier ten slotte als bestuurder verantwoordelijk voor was/ben), heb ik toendertijd zijn toegang tot de rekening geblokkeerd. Hierop heeft hij vervolgens een advocaat op mijn afgestuurd om mij ervan te beschuldigen dat ik niet functioneer als bestuurder en het bestuur over te dragen aan twee door hem uitgekozen kandidaten (bejaarde moeder en buurvrouw). Daarnaast eiste zijn advocaat dat ik hem weer toegang gaf tot de rekening. Als ik niet met zijn verzoek in zou stemmen, zou hij naar de rechtbank stappen.

 

Aangezien ik zelf ook tijd en geld in de stichting (en hem privé) heb gestoken, heb ik geweigerd en heb, op kosten van de stichting, ook een advocaat ingeschakeld ;) Mijn zwakke punt is dat ik op basis van vertrouwen mijn ex de gehele boekhouding heb laten doen en dus zelf niet over de administratie beschik. Dat maakt het voor mij ook onmogelijk om zelf andere bestuursleden te vinden en de stichting ontbinden was ook niet echt een optie, gezien mijn verantwoordelijkheid als laatste bestuurder.

 

Inmiddels zijn we een half jaar verder. Mijn ex is geen rechtszaak gestart om mij uit het bestuur te krijgen, sterker nog, hij heeft een half jaar lang niet gereageerd op de brieven van mijn advocaat... In de hoop er onderling met mijn ex wel uit te zullen komen (een rechtszaak lijkt me voor hem als voor mij niet bepaald verstandig) heb ik zijn salaris net zo lang doorbetaald tot de kas van de stichting leeg was. Helaas betekent dit ook dat er een punt kwam dat de Stichting geen geld had om verder te procederen en een kort geding te starten om van hem de administratie op te eisen. :-\

 

Afgelopen week hebben we dan eindelijk face to face om tafel gezeten. Uiteraard wil ik het liefst zo snel mogelijk van mijn verantwoordelijkheid als bestuurder af! Er zit een grote subsidie aan te komen en die kan pas doorgaan als het bestuur uit tenminste twee personen bestaat. Nu is zijn voorstel om mij een vrijwilligersonkostenvergoeding uit te betalen over 2009 zodra die subsidies rond zijn. Ik moet volgens hem dan wel zelf uit het bestuur, aangezien ik als bestuurder geen geld uitgekeerd mag krijgen. ??? Voor mij is dit wel een risico: als ik uit het bestuur stap, moet ik hem er maar op vertrouwen dat hij me dit werkelijk gaat betalen. Aan de andere kant weet ik dat zijn reputatie ook erg afhankelijk is van mij, dus lijkt het mij erg in zijn belang om mij enigszins 'tevreden' achter te laten.

 

Als ik heel eerlijk ben, sta ik nu op een punt dat ik al lang blij ben als ik van mijn bestuursverantwoordelijkheid af ben. De stichting beschikt niet over de financiele middelen om verder te procederen en opheffen is gezien mijn verantwoordelijkheid als laaste bestuurder ook geen optie. Maar goed, inmiddels is hij dus wel bereid mij enigszins te betalen en in dat geval mag hij van mij gewoon verder met de stichting.

 

Volgens hem mag ik mijn laptop (die ook op kosten van de Stichting is gekocht) dan ook wel 'houden'. Kan ik hier later geen gedoe mee krijgen als ik uit het bestuur ben gestapt? Kan hij, als hij echt moeilijk wil gaan doen, die later niet nogmaals opeisen? Kunnen we op papier zetten dat ik die laptop mag houden? Kan een ex bestuurder van een stichting een laptop meenemen? ???Hoe moet ik dit aanpakken?

 

Hoor heel graag jullie advies hierover!

 

L.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Beste L.,

 

Laten we beginnen bij de vergoedingen die jij mag genieten als bestuurder van de stichting. Staan de statuten het toekennen van een salaris toe? Of verbieden de statuten dit niet?

Een bestuurder van een stichting mag een marktconform salaris genieten. Marktconform wil zeggen gelijk of lager aan dat van een bestuurder in een soortgelijke functie. (tenzij statutair uitgesloten)

Dat je een kilometervergoeding krijgt is natuurlijk dan ook prima.

 

Het genieten van salaris is niet hetzelfde als het doen van een uitkering aan het bestuur. Een stichting kent een uitkeringsverbod.

(Vaak genoemd voorbeeld: Bestuurders in zorginstellingen (heel vaak stichtingen) genieten ook een salaris hoor.)

 

Je hoeft jezelf dus niet (afhankelijk van de statuten) ontslaan om een 'vergoeding' te kunnen krijgen.

Indien je wel ontslag neemt, zorg dan dat je advocaat ervoor zorgt dat er decharge wordt verleend voor het gevoerde bestuur. Dit zou ik ook laten tekenen door een opvolgend bestuurder.

 

De laptop wordt een ander verhaal, die kun je niet 'zomaar' meenemen.

Er moet een rechtsgrond zijn waarop jij die laptop krijgt. Te denken valt wellicht aan een ontslagvergoeding (tenzij niet marktconform). Wellicht is het beter de laptop te kopen voor een verantwoorde prijs van de stichting. De koopsom ga je verrekenen met achterstallige salarisbetalingen (als je jezelf een salaris kunt/mag toekennen).

 

Heeft jouw advocaat geen ideeen, suggesties, opmerkingen?

 

succes!

 

Groet,

 

Johan

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 90 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.