• 0

Starten van ee klein bedrijfje

Hallo,

 

Ik zal me even voorstellen, ik ben Bas, en ik ben 15 jaar en woon in eindhoven. Ik zit momenteel in 4 VMBO, en ik wil graag een klein bedrijfje oprichten. Het moet een computer helpdesk worden, op afstand. Dus mensen nemen contact op, stellen hun vraag of geven hun probleem, en ik ga dan op afstand deze computer(s) overnemen, en dan het probleem oplossen. Nu heb ik een aantal vragen:

 

1. Kan ik uberhaubt een bedrijfje starten met mijn 15 (2 maanden 16) jaar, en hoe werkt dit met verantwoordelijkheid?

2. Moet ik mij opgeven bij de KvK, zo ja, hoeveel gaat dit kosten?

3. Moet ik ook als klein bedrijfje BTW gaan betalen over deze 'service'?

4. Zijn er nog andere dingen waar ik rekening mee moet gaan houden?

5. Is het dan ook eventueel mogelijk werknemers(klinkt zo leuk) aan te nemen?

6. Wat adviseren jullie qua betalingswijze voor de klant?

 

Alvast bedankt allemaal,

 

Bas

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Aangenaam Bas,

 

Antwoord op enkele vragen:

 

1. Tuurlijk kan je starten als 15 jarige. Voor een aantal dingen zullen je ouders toch als hoofdverantwoordelijke moeten zijn, zoals tekenen voor bv een bankrekening, verzekering afsluiten. Ik weet het niet zeker van de Belastingdienst, omdat vaak een BTW nummer gekoppeld wordt aan je eigen sofinummer.

2. Yep, je dient je op te geven bij de KvK, waarschijnlijk als ik je idee lees, als eenmanszaak. In Amsterdam kost het een kleine 40 euro per jaar, denk dat het niet veel zal schelen in E'hoven.

3. Yep, ook btw. Stel: je werkt 2 uurtjes voor een klant en dat kost die klant 20 euro (je tarief is voor het gemak 10 euro per uur). Dit bedrag is exclusief BTW. Hierboven komt dan nog 19% BTW, waardoor het eindbedrag dat je in rekening zal brengen dan 23.80 eu. Bij de belasting zul je dan per maand/drie maanden dat extra bedrag van 3.80 moeten afgeven.

5. Werknemers aannemen wordt voor jou in begin misschien een lastig iets. Misschien dat mensen dan op inhuurbasis bij je aan de slag kunnen, jij betaalt dan hun uurtarief zonder dat je je zorgen hoeft te maken over allerlei verplichtingen die je hebt als je medewerkers in dienst hebt.

6. Betalingswijze, ligt geheel aan je soort klant. Ik zat toen ik je vraag las te denken waarom mik je niet op ondernemers zoals jij die werken met een computer en bij jou terecht kunnen als ze vragen of problemen hebben met hun computer of met bv windows/Word/Excel etc.

 

 

Los van om te zeggen of het idee goed is of slecht, heb je es aan (laten we zeggen, 20-25) mensen in je omgeving gevraagd of ze gebruik zullen maken van zo'n dienst die jij wilt aanbieden? En dan met de vragen waarom wel, of niet en wat zouden ze bereid zijn om er voor te betalen. Een soort van marktonderzoek. Zo kan je kijken of je idee gelijk kan uitvoeren of klein beetje kan aanpassen om zo de wensen van je klanten tegemoet te komen.

Always think beyond stage 1.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reactie!

 

Hoeveel rompslomp word het qua belastingen? Ik hoef gelukkig geen rekening te gaan houden als het om eventuele claims gaat, omdat ik niets investeer, en omdat ik simpelweg niks verkeerds kan doen.

Dus met andere woorden als ik morgen langs de KvK ga, en een inschrijfformulier invult, ben ik om 6 uur eigenaar van mijn eigen eenmanszaak?

 

Ik kijk nu al uit naar je reactie!

 

Bas

Link naar reactie
  • 0

Beste Bas,

 

Een administratie voor een dusdanig klein bedrijfje als jij beschrijft is niet erg moeilijk, met een beetje hulp en affiniteit met cijfers zou je het zelfs zelf kunnen doen. Maar hoezo kan je niks fout doen? Je kan toch fouten maken bij het oplossen van het probleem waardoor de computer schade oploopt die jij niet kan repareren?

 

Als je inderdaad morgen naar de KVK gaat om in te schrijven, ben je zodra je de deur uit loopt eigenaar van een eenmanszaak. Maar heb je al uitgezocht of er vraag is naar je product? Hoe ga je bijvoorbeeld je klanten zoeken?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Het is simpelweg niet mogelijk om een computer met behulp van SOFTWARE de HARDWARE van een computer te beschadigen, dus ik kan niks fout doen, dat is wel een geruststelling. Ik ga morgen een marktonderzoek doen, en even rond de tafel zitten met mijn ouders. Ik heb zojuist iets gelezen over een handlichting, waardoor mijn handelingsonbekwaam gedeeltelijk verdwijnt. Dit ga ik eens bespreken met mijn ouders, en ik heb zelfs al een naam verzonnen: Cosé helpdesk COmputer SErvice helpdesk. En een leuke slogan: Uw hulp, op afstand.

 

Jullie horen nog van mij!

 

Bedankt voor alles!

Bas

Link naar reactie
  • 0

In de tijd dat ik mijn eerste eenmanszaakje had, leerde ik pas om echt netjes m'n administratie bij te houden. Als je op een gegeven moment beetje veel uren gaat draaien en verschillende klanten hebt, wordt het belangrijk om alles goed bij te houden hoeveel btw je in rekening brengt, je uren bij te houden die je gewerkt hebt (om paar voorbeelden te geven).

 

Dan is het geen rompslomp met de Belastingdienst (in het begin duurt het een paar weken voordat je je BTW-nummer hebt, en dat je een ondernemersaccount krijgt waar je je BTW moet invullen).

 

Een idee om een ondernemer in je omgeving te zoeken die je beetje bijstaat in dit alles (misschien kan je je ouders vragen, als soort van coach).

 

Je tweede vraag: ja in principe wel, maar dan gaat wel 1 van je ouders mee, omdat je nog geen 18 bent. Je dient een naam te hebben voor je zaak. Ze vragen niet naar een ondernemingsplan of dergelijke. Maar dit is slechts 1 kant van het verhaal.

 

Het is heel makkelijk om te zeggen dat je een bedrijfje hebt, maar ik wil je wel verzoeken om eerst, al is het maar op 2 A4'tjes te beschrijven:

 

[*]Welk probleem ga je oplossen met je dienst? Wat willen de klanten (als je ze gesproken hebt etc) en waarom willen de klanten dit? Probeer niet vanuit jezelf te spreken, maar de echte ervaring van je potentiele doelgroep.

[*]Hoe ga je het aanpakken nu je weet wat het probleem is. Met andere woorden, wat is je oplossing en waarom is jouw oplossing de beste?

[*]Hoeveel uur per dag/week ga je hier aan besteden? Hoeveel wil je jezelf betalen (wat is je tarief)?

 

Het is een idee om deze vragen te beantwoorden en het mee te nemen naar de KvK. Die persoon die je inschrijft zou es kort het kunnen doornemen met je en je kort advies kunnen geven.

 

Always think beyond stage 1.

Link naar reactie
  • 0

Het is simpelweg niet mogelijk om een computer met behulp van SOFTWARE de HARDWARE van een computer te beschadigen, dus ik kan niks fout doen, dat is wel een geruststelling.

Maar je kunt wel software beschadigen (je gooit abusievelijk een Windows bestand weg waardoor de computer niet meer opstart), of je verwijdert per ongeluk een map met foto's van de schijf van de klant, of je verandert de instellingen en daarna werkt een specifiek programma van die klant niet meer en je krijgt het niet meer zodanig teruggezet dat het weer wel werkt. En voor je het weet heb je een klant die jou daarvoor aansprakelijk stelt.

 

Waar gewerkt wordt, worden fouten gemaakt, hoe goed je ook bent. Dus daar moet je wel rekening mee houden.

Link naar reactie
  • 0

Ik zou veel aandacht besteden aan de betrouwbaarheid van jouw diensten. Ik persoonlijk zou namelijk niet zo snel aan iemand (zeker niet iemand van 15 jaar) op afstand de besturing en dus ook de beveiliging mijn pc's uit handen geven. Of ben ik paranoide ;D Betaling zou je ook misschien via een service telefoonnummer kunnen regelen. Tijdens het inloggen en oplossen van de problemen de klant aan de lijn houden (kun je meteen vertellen wat je aan het doen bent) en dan een 'per minuut tarief' berekenen. Ben je meteen transparant wat kosten betreft.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 124 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.