• 0

Vragen: dit jaar nog starten of niet

Hallo,

 

Ik ben nieuw hier en blij dat ik het gevonden heb via google!

 

Ik ben van plan binnenkort me als zzp-er in te schrijven bij KvK. Heb al eea gelezen maar twijfel nu of het juist verstandig is om het nog dit jaar te doen of te wachten tot na 1 januari.

 

Even wat achtergrond:

De ureneis van 1225 uur ga ik voor 2009 niet redden. Wellicht wel voor 2010, maar dat is afwachten.

In 2009 (maar ook in de jaren die volgen) zal ik naast zzp-er ook loon ontvangen van de gemeente waarvoor ik werk als trouwambtenaar. Van die gemeente krijg ik een vergoeding per huwelijk, die echter gewoon als salaris wordt uitbetaald en waarop loonbelasting en premie zorgverzekeringswet worden ingehouden. Wat ik verdien is niet veel, op jaarbasis rond de 2000 euro netto.

In 2009 heb ik tot op heden dus alleen loon ontvangen van de gemeente als trouwambtenaar. In de jaren voor 2009 was ik tevens nog bij 'n andere werkgever in loondienst, en verdiende ik dus meer.

Als zzp-er verwacht ik 'n langzame start te maken qua omzet. De eerste maanden nog geen tot weinig omzet, om daarna langzaam te groeien en over heel 2010 uit te komen op zo'n 10.000 euro. Dit zal dan afhankelijk van of ik in 2010 wel de ureneis haal, als resultaat uit overige werkzaamheden worden gezien of niet.

Om te starten hoef ik niet veel investeringen te doen: website, visitekaartjes, kantoorartikelen.

 

Vragen:

Is het nu fiscaal aantrekkelijker om nog dit jaar te starten of juist niet?

Als ik inderdaad beter in 2010 kan starten, wat doe ik dan met kosten die ik wel nu al, in 2009, gemaakt heb?

Ik ben al bezig met 'n website. Als starten in 2010 de beste optie is, moet deze dan ook pas in 2010 geactiveerd worden of kan ik dat wel zonder consequenties al in 2009 doen (het is geen webshop, meer 'n uithangbord van mijn dienstverlening)?

 

Alvast heel hartelijk dank voor het meedenken!

Babs (41)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

 

Als ik inderdaad beter in 2010 kan starten, wat doe ik dan met kosten die ik wel nu al, in 2009, gemaakt heb?

 

Mag je opvoeren als aanloopkosten.

 

Ik ben al bezig met 'n website. Als starten in 2010 de beste optie is, moet deze dan ook pas in 2010 geactiveerd worden of kan ik dat wel zonder consequenties al in 2009 doen (het is geen webshop, meer 'n uithangbord van mijn dienstverlening)?

 

Tuurlijk mag dat, alleen zou ik dan gewoon ergens neerzetten: "Operationeel vanaf 2010".

Het is overigens juist wel slim, als je de hele site inclusief inhoud nu al in de lucht zet (misschien nog even zonder je kvk info of andere zaken die pas na het registreren gereed zijn), dan is ie namelijk tegen 1 januari 2010 wel geindexeerd door de grote zoekmachines ;)

SpeedBalance forum - een forum voor discussie en vragen over de gratis boekhoudsoftware SpeedBalance: http://www.sbforum.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 234 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.