Jump to content

Cryptex

Senior
  • Content Count

    99
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

6

Personal info

  • You are:
    ondernemer
  • Gender
    Male
  • How did you find us:
    zoekmachine

Register

  • What age group do you belong to?
    19-24
  • You are primarily interested in:
    ondernemen algemeen

Company info

  • Branch
    Innovatie & concepten
  1. Werkelijk meer dan een uur zoeken en Googlen verder heb ik besloten dat ik mijn vraag toch maar neer moet leggen bij het oude vertrouwde expert-platform Higherlevel. Hopelijk kunnen jullie mij helpen, of verwijzen naar een pagina waar ik de info kan vinden! In 2015 heb ik een youngtimer op de zaak gekocht, zonder BTW, van een particulier. Hierover netjes in 2015,16,17 en 18 afgeschreven tot nu nog enkele duizenden euro's boekwaarde. In die jaren natuurlijk ook alle kosten zakelijk afgetrokken en bijtelling betaald. Echter, nu overweeg ik de auto te verkopen. De auto is echter aanz
  2. Deze post komt als eerste naarboven bij zoeken op mijn vraag, en lijkt best gerelateerd, vandaar hier mijn vraag. We hebben het dus over een BV die deelneemt in een vof. De winst van deze vof is dus omzet (resultaat) in de BV. De vraag is nu nog; Het kapitaaldeel van de vof is dus onderdeel van de EV van de BV en staat aan de passiva-kant op de balans van de BV. Maar wat staat er aan de activa-kant van de balans van de BV tegenover dit kapitaaldeel? Een vordering op de betreffende vof? Of...?
  3. Nee hoor, zeker geen experts allemaal. Lost daarvan : een tutorial pensioen is wel ff wat anders dan een concrete vraag. ... Volgens mij is mijn vraag eenvoudigweg: wat is de eenvoudigste manier om pensioen op te bouwen in eigen beheer zodanig dat de pensioenkosten aftrekbaar zijn? Ik snap ook echt wel dat de winst, in tegenstelling tot bij een eenmanszaak, niets te maken heeft met de hoogte van het pensioen. Het loon wel, en ook is er een pensioenruimte te berekenen ter grootte waarvan je iets met pensioen mag doen. Mijn vraag is dan nog steeds *wat* ik met die ruimte moet doe
  4. Beste Norbert, ik dacht dat dit forum bedoeld was voor experts om vragen te beantwoorden van diegenen die iets minder weten? Ik kan ook wel tig vragen bedenken waarop jij het antwoord niet weet, en waar ik toevallig 30 boeken over heb opengeslagen en daarom het antwoord wel weet, maar daar help ik jou weinig mee, vrees ik... Banksparen voor na je pensioen wordt veel geadverteerd door banken en verzekeraars als optie voor de oude dag, is het dan zo raar dat ik hier aan denk? Het is dus absoluut niet mogelijk om een bepaald gedeelte van de winst af te trekken alszijnde pensioenkosten, en
  5. Gelukkig heb ik daar dan ook nog een dikke 40 jaar de tijd voor ;) Heb je misschien een leuke artikel of tutorial over pensioenen? En is het nu echt zo gek om te beginnen met een bankspaarrekening voor je pensioen, alvorens allerlei ingewikkelde constructies open te trekken? We hebben nu namelijk allebei ook al een standaard ABP-pensioen van een ander lopend loondienstverband, dus haast of noodzakelijk is het nog niet echt.. Joost, ook bedankt voor jouw opmerkingen. Omdat we met de holdings ook andere dingen willen gaan doen, moeten deze eigenlijk wel BTW-plichtig blijven. Vo
  6. Mod edit: pensioentopic even afgesplitst van onderwerp Werk-BV met BTW-vrijstelling: waar loon genieten? Bedankt voor de reacties, hier kan ik iets mee. De gewone fiscale eenheid is inderdaad geen optie aangezien er meerdere aandeelhouders zijn. Als het in de toekomst echt relevant wordt, zouden we wellicht nog voor de vof-optie kunnen gaan. Ik denk waarschijnlijk nog veel te simpel over pensioenen, ik heb me er weinig in verdiept (voornamelijk omdat we hiernaast ook een loondienstverband hebben waarin we gewoon een ABP-pensioen opbouwen, en het dus nu niet zo zeer om de toeko
  7. Dit is de meest gebruikelijke manier voor bedrijven die geen BTW kunnen verrekenen. Zelf ook zo jarenlang geopereerd (verzekeringadvies is een van BTW vrijgestelde dienst). .... OK, goed om te weten dat dit in ieder geval gewoon mogelijk is. Ik vraag dit voornamelijk omdat ik wil voorkomen dat de fiscus achteraf gaat zeuren dat we in de verkeerde entiteit loon genieten. Het vof-alternatief klinkt heel logisch, de vraag is alleen of dat voor ons nu echt zinnig is, aangezien het streven is dat onze holdings in de toekomst ook gaan deelnemen in andere Werk-BVs... Dan nog
  8. Schrik niet te hard zou ik zeggen, ik liet mijn gedachten even gaan, het was ook eigenlijk al te mooi om waar te zijn :) Ik snap dat het dan inderdaad niet mogelijk is om het loon als kosten af te trekken (er is immers geen omzet in de holding). Negeer dus maar het tweede gedeelte van mijn originele bericht. Dan blijft de vraag of het mogelijk is om geen managementfee te doen, en alleen loon in de Werk-BV te genieten? Ik las elders op HL dat het dan alsnog mogelijk is om het pensioen in je Holding op te bouwen.
  9. Mijn holding houdt samen met de holding van mijn zakenpartner aandelen in een Werk-BV, die vanwege de aard van de diensten BTW-vrijstelling heeft. Wij vragen ons nu af hoe we het beste loon kunnen genieten. Om iets specifieker te worden, moeten wij uberhaupt een managementfee willen factureren uit de Holdings? Deze fee is doorgaans (altijd?) BTW-belast, en die BTW is niet aftrekbaar in de Werk-BV, weggegooid geld dus. De opties, waarover ik heel graag jullie mening hoor: - Geen managementfee, en alleen loon in de Werk-BV - Geen managementfee, en alleen loon in de Holdings (m
  10. Inderdaad, hij krijgt bij verkoop 90k, en de rest wordt verdeeld volgens het percentage. Oh, maar wacht even. Stel dat we inderdaad gewoon 10% afschrijven. Dan is er na 10 jaar gewoon 90k aan goodwill omgezet in liquide middelen. En is er niets aan de hand, en kunnen we hem zijn 90k geven. Hij zou zelfs al gedurende die 10 jaar zn deel van die 90k kunnen opnemen, aangezien er min of meer ieder jaar wordt afgeschreven, wat wel kosten zijn, maar geen uitgaven. Toch?
  11. Dat is toch impliciet zo? Iedereen kan toch zijn kapitaalrekening opnemen?
  12. Natuurlijk. Daar staat in dat Vennoot A 90k inbrengt, en wat de percentages voor winstverdeling zijn.
  13. Dank. Dat die verplichte afschrijvingsregels bestaan, wist ik min of meer al. Blijf ik met het volgende probleem zitten: Aan het einde van het boekjaar zijn die assets (contracten, websites) nog steeds evenveel waard. Hoe moeten we hiermee omgaan? Moet ik ze ieder jaar gaan herwaarderen en dus netto niet afschrijven? Ik snap dat dit een tegen-intuitieve vraag is, maar er moet als het ware de garantie zijn, dat diegene zijn 90k terugkrijgt bij een eventuele verkoop...
  14. Is er hier nog iemand die hier meer over weet, en mij kan verderhelpen? :)
  15. Het kan zijn dat de onderneming over 10 jaar, bijv. bij verkoop, wel 190k waard is. Dan wil vennoot A zijn 90k zien, en verdelen we de overige 100k via de bekende verdeelsleutel. Zie ik iets over het hoofd?... Klopt, hij heeft een kapitaalrekening van 90k. Klopt ook. Maar als iedereen vrijwel alle winst opneemt, dan blijft het totale vermogen rondom die 90k staan, met daartegenover die goodwill/assets. Domeinnamen, websites, en een vergunning die ons het recht geeft bepaalde online diensten aan te bieden. Je kunt ze ook assets noemen natuurlijk. Maakt dit v
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept