• 0

Vraag over BBZ aanvraag

Helaas kan de KvK en de gemeente mij geen antwoorden geven. Hopelijk kan iemand het hier wel.

 

 

Situatie

Een vriendin van mij is in september aan de universiteit afgestudeerd. Helaas kan ze tot heden geen werk vinden, grootste reden is dat ze onvoldoende ervaring heeft. Dus is ze met een eigen bedrijf begonnen.

 

Inmiddels heeft ze 2 opdrachtgevers die haar tot juni van werk kunnen voorzien. Gemiddeld heeft ze per maand 800 euro omzet en 250 euro kosten. Vervolgens heeft ze een opdrachtgever vanaf mei 2010 t/m december 2010 voor nog eens 700 euro extra omzet per maand.

 

De doelstelling is om binnen 1 jaar richting de 2000 euro omzet te gaan en 400 euro kosten en na 2 jaar 3500 euro omzet, waarbij de kosten richting de 1000 euro gaan.

 

Uiteraard is ze bezig met nieuwe opdrachtgevers, maar als ze dit niet krijgt heeft ze in 2010 naar verwachting 9700 omzet en 2500 euro kosten.

 

En volgens http://www.esset.nl/brutonetto2009.htm is dit netto ook 600 euro per maand

 

 

BBZ (Besluit Bijstandsverlening Zelfstandige)

De BBZ vult je loon bij tot de bijstandsnorm van 641 euro. In haar geval zou dit neerkomen op 41 euro aanvulling per maand.

 

Ze heeft geen krediet aanvraag nodig puur een (eventuele) maandelijkse aanvulling.

 

Helaas is er, behalve basis informatie over de BBZ, vrij weinig informatie en als ik hier op het forum rondkijk lees ik alleen negatieve ervaringen. Echter het gaat bijna altijd over mensen die een krediet willen, schulden hebben enz. Zij heeft dit niet.

 

De BBZ kan tijdrovend zijn en duurt 6 tot 10 weken.

 

 

Vragen

Heeft het nut om een BBZ aan te vragen?

Als ze zelf 600 per maand inkomsten heeft, klopt het dat de BBZ het nog maar 41 euro is?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

De hoogte/recht van/op de BBZ hangt o.a. af van de gezinssituatie, vermogen, leeftijd.

 

Is zij alleenstaand, zonder kinderen en zelfstandig wonend? Zo ja dan kan er recht zijn op inkomen op 70% van het wettelijk minimum loon zijnde 50% ad € 647,54 en 20% toeslag ad € 259,01 (beide bedragen inclusief VT).

 

Ik zou altijd een aanvraag indienen. Het is immers geld dat je 'gratis' krijgt en waar ze gewoon recht op kan hebben. Een lange afhandel termijn is mogelijk maar beter laat dan helemaal niet ontvangen. De BBZ is er ter ondersteuning van ondernemers die tijdelijk onder bijstandsnivo moeten rondkomen. Lijkt mij van toepassing in de geschetse situatie.

 

Denk ook even aan de huur en zorgtoeslag en het eventuele recht op bijzondere bijstand.

Vraag en aanbod van Off market residentieel vastgoed (woningen en appartementen) komt samen in deze Facebook groep

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt Landzaat,

 

Bij de gemeente vertelde ze dat het 641 euro was, maar 647,54 kan ook kloppen, wellicht is dat het 2010 bedrag.

 

Ze is alleenstaand, zonder kinderen en deelt een huis samen met een andere ex-student.

 

 

Wat ik alleen vreemd vind aan de BBZ is dat het beoordeeld woord door een externe organisatie met commerciële belang, namelijk IMK.

 

Link naar reactie
  • 1

Dit bedrag is het normbedrag dat geldt vanaf 01-07. Per 01-01 wordt het weer iets opgehoogd.

 

Wat is haar leeftijd? Haar vermogen (geld, aandelen, auto enz) is onder de €5000?

 

Als ze samenwoont is het afhankelijk van het gemeentelijk beleid wat haar toeslag zal zijn. Daar kan ik niets zinnig over zeggen en varieert van 0 tot 20% van het WML. Welke gemeente hebben we het over?

 

De aanvraag wordt door een andere instantie beoordeelt omdat er van een consulent sociale zaken niet verwacht kan worden dat die een ondernemensplan op levensvatbaarheid kan inschatten waarbij ook nog de exacte winsten berekend moeten worden rekening houdend met alle boekhoudkundige en fiscale regels.

 

Gr. Olaf

Vraag en aanbod van Off market residentieel vastgoed (woningen en appartementen) komt samen in deze Facebook groep

 

Link naar reactie
  • 0

Als recentelijk afgestuurde student heeft ze vrij weinig vermogen, zeker onder de 5000 euro. Geen auto, geen andelen enz. Ze is 25.

 

Volgens de gemeente is samenwonen geregisterd partnerschap. Met meerdere studenten een huis delen vaalt daar dus niet onder, anders zou het voor de gemeente of IMK heel veel papierwerk zijn als je in een studentenhuis met 14 studenten woont.

 

Het gaat om Gemeente Den Haag en wat is WML? Is het wettelijk minimum loon? Volgens de website van de SZW is dat 1.381,20 euro en vanaf 2010 1.398,60 euro.

Link naar reactie
  • 1
Als ze zelf 600 per maand inkomsten heeft, klopt het dat de BBZ het nog maar 41 euro is?

 

Nee, er wordt volgens mij naar het belastbaar inkomen gekeken, dus na aftrek van zaken als startersaftrek, zelfstandigenaftrek, etcetera. Ik vermoed dat ze zelfs het volledige bedrag zou kunnen krijgen.

 

Wat wel een 'probleem' zou kunnen zijn is het bepalen van de levensvatbaarheid van haar onderneming. Deze wordt namelijk onderbouwd met onder andere de cijfers van de afgelopen 3 jaar, en die heeft ze niet, wat het moeilijker zou kunnen maken.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt Peter,

 

Gebaseerd op http://www.esset.nl/brutonetto2009.htm kom ik met 9700 omzet en 2500 op een vrij besteedbare inkomen van 7200 euro (600 euro per maand) of kijken ze naar de belastbaar fiscale winst uit onderneming van -4121 (-344 euro per maand)?.

 

Betekend het dan dat ze en aanvulling krijgt van 647 euro per maand, waardoor haar maandelijkse inkomen 1247 euro zal zijn?

 

Het is inderdaad moeilijk om cijfers van de afgelopen 3 maanden te bekijken, maar ze is sinds oktober bezig en dit jaar heeft ze al ruim 5000 euro omzet en 1500 euro kosten! Als ze dat in 3 maanden kan halen en kan laten zien dat ze voor volgend jaar al 9700 omzet op papier heeft, lijkt het mij ook een sterke case?

 

Bij de gemeente kunnen ze ons niet verder helpen dan “Vul de documenten in, stuur ze samen met het ondernemersplan en alle overige gevraagde informatie op en dan beoordelen wij het. Tot die tijd kunnen wij uw vragen niet beantwoorden” :(

 

Zo dankbaar dat er mensen op higherlevel zijn die meer tijd nemen dan de mensen die ervoor door de staat betaald zijn om ons te helpen .

Link naar reactie
  • 0
...of kijken ze naar de belastbaar fiscale winst uit onderneming van -4121 (-344 euro per maand)?.

 

Dit, volgens mij, maar pin me er alstjeblieft niet op vast!

 

Betekend het dan dat ze en aanvulling krijgt van 647 euro per maand, waardoor haar maandelijkse inkomen 1247 euro zal zijn?

 

Als dan wel ja.

 

Het is inderdaad moeilijk om cijfers van de afgelopen 3 maanden te bekijken...

 

3 jaar... ;)

 

Bij de gemeente kunnen ze ons niet verder helpen dan “Vul de documenten in, stuur ze samen met het ondernemersplan en alle overige gevraagde informatie op en dan beoordelen wij het. Tot die tijd kunnen wij uw vragen niet beantwoorden” :(

 

Vreemd, dat is dan blijkbaar per gemeente verschillend. Ik heb een uitgebreid intake-gesprek gehad waar ik van alles mee naartoe moest nemen, en later nog 2 keer aanvullende gegevens op moeten sturen.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt, in haar geval heeft ze maar cijfers voor 3 maanden ipv 3 jaar. Zo lang bestaat ze niet, ze is een starter en gebaseerd op wat ik online kan vinden, kan de BBZ ook voor starters.

 

Heb jij na die gesprekken een BBZ gehad? Hoelang duurde het gehele procedure, van aanvraag tot dat je het kreeg?

 

Gaat het met terugwerkende kracht? Bijvoorbeeld 1 dec 2009 vraag je het aan 1 maart 2010 krijgt je het. Gaat het dan per 1 maart in of per 1 december 2009?

Link naar reactie
  • 1

De BBZ is een aanvulling op inkomsten uit een zelfstandig bedrijf. De aanvulling is gemaximeerd op de desbetreffende bijstandsnorm. In dit geval is dat minimaal 50% en maximaal 70% van het WML=wettelijk minimum loon. Dit is afhankelijk van het gemeentelijk beleid. Helaas kon ik het beleid van Den Haag niet online vinden.

 

De aanvulling vindt plaats vanuit het NETTO inkomen uit de bedrijfsvoering. Er wordt vooraf geschat wat de netto inkomsten zijn waarna aanvulling plaats vindt. Na het jaar wordt het werkelijke netto inkomen berekend waarna de bijstand waar recht op is wordt bepaald. Hieruit kan een nabetaling of vordering ontstaan.

 

Er zijn geen inkomsten over drie jaar nodig als dat niet kan. Sterker nog de BBZ wordt zelfs gestimuleerd als uitstroom instrument voor mensen die in de bijstand zitten en vanuit daar een bedrijfje willen starten.

 

De startdatum is de 1ste meldingsdatum bij de gemeente en gaat dan met terugwerkende kracht in. Zorg dus dat zij zo snel mogelijk een aanvraag doet. Na 4 weken is de gemeente verplicht, als zij het vermoeden heeft dat er recht op is, om een voorschot te verlenen.

 

Overigens heb je het niet getroffen met de voorlichting vanuit het Haagse. Je hoeft geen geregistreerd partnerschap te hebben alvorens de gemeente een gezamenlijke huishouding veronderstelt. Deze stelling is onzin. Wel heeft de gemeente eigen vrijheid qua invulling van het begrip gezamenlijke huishouding. Deze regels staan in dezelfde verordering waarnaar ik bij bij de eerste alinea naar verwees.

 

Succes met de aanvraag!

Vraag en aanbod van Off market residentieel vastgoed (woningen en appartementen) komt samen in deze Facebook groep

 

Link naar reactie
  • 0

Ze kunnen wel onnodig moeilijk zijn. Zij woont in een studentenhuis met 3 andere (ex)studenten.

 

Nu willen zij dat ze de inkomsten, spaargeld en overige financiële cijfers van de overige 3 huisgenoten weten. Ze zien het delen van een woning als -samenwonen- Helaas wil niet iedereen meewerken om haar al hun financiële gegevens te geven, wat voorkomen begrijpelijk is.

 

Link naar reactie
  • 0
Nu willen zij dat ze de inkomsten, spaargeld en overige financiële cijfers van de overige 3 huisgenoten weten. Ze zien het delen van een woning als -samenwonen-

 

Absurd... Waar het het delen van kosten betreft is dat logisch, maar wat inkomsten betreft speelt dat volgens mij alleen als ze ook fiscaal bij elkaar horen. Typisch gevalletje van een ambtenaar die het niet helemaal snapt, zo te horen...

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 144 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.