• 0

VOF starten: andere vennoot prive schulden

Op

http://www.kvk.nl/wetten_en_regels/rechtsvormen/overzicht_van_alle_rechtsvormen/de_vennootschap_onder_firma_vof/

kon ik onderstaande niet vinden, en hier ook niet met de search.

 

Ik heb op dit moment een eenmanszaak (emz).

Stel: ik start 1-1-2010 een VOF met een andere vennoot, 50:50.

Die andere vennoot heeft op zit moment ook een emz.

 

Wij gaan ons begeven op een bepaalde markt waar de andere vennoot zich eerder ook al met zijn emz heeft begeven.

Het kan wellicht zijn dat de andere vennoot eerder belastingschulden heeft gemaakt op deze markt.

Als wij vanaf 2010 samen in de VOF zitten en nu deze markt alleen met de VOF bedienen (dus geen van beiden meer met onze emz).

Stel; De belastingdienst komt de schuld van de andere vennoot halen, en hij kan niet aan deze verplichtingen voldoen. Kan de VOF dan aansprakelijk worden gesteld? De VOF bestaat vanaf 1-1-2010 en de schulden zijn voor die tijd gemaakt, maar wel op dezelfde markt zegmaar, dus de business die nu door de VOF wordt bedreven.

Met andere prive schulden die hij heeft, is dit wel afgedekt, toch?

 

Bij voorbaat dank voor de reacties!

SpeedBalance forum - een forum voor discussie en vragen over de gratis boekhoudsoftware SpeedBalance: http://www.sbforum.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als (de schulden van) de eenmanszaak niet ingebracht worden in de VOF, zal jij als medevennoot daarvoor niet hoofdelijk aansprakelijk worden. Wel kan een schuldeiser van de eenmanszaak van je medevennoot eisen dat zijn deel van het VOF vermogen gebruikt wordt om die schuldeiser mee te betalen. Alle schuldeisers van de VOF zullen uiteraard bij jou aan de deur staan als je medevennoot zijn verplichtingen niet nakomt. Jij loopt daar dus wel extra risico mee, maar dat is indirect.

 

Om wat voor belastingschulden gaat het? Als het IB schulden zijn, dan blijven die bij de privépersoon en niet bij de VOF. Als het omzetbelasting betreft, dan zal de vraag zijn of de eenmanszaak is omgezet in de VOF of niet.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je antwoord. Klinkt goed. Ik verwacht overigens dat het wel goed zit, en ik vertrouw de vennoot ook zeker dat hij zijn belastingzaken op orde krijgt, maar wilde dit even zeker weten.

 

Om wat voor belastingschulden gaat het? Als het IB schulden zijn, dan blijven die bij de privépersoon en niet bij de VOF. Als het omzetbelasting betreft, dan zal de vraag zijn of de eenmanszaak is omgezet in de VOF of niet.

 

Het kunnen in dit geval zowel IB als OB schulden zijn. We houden beiden onze emz, de VOF wordt echt iets 'nieuws'.

SpeedBalance forum - een forum voor discussie en vragen over de gratis boekhoudsoftware SpeedBalance: http://www.sbforum.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 221 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.