• 0

verdeling bij financiering door private investor

stel ik kan 2/3 van de aandelen van een bedrijf overnemen. omzet 2m nettowinst 600k. ik ben hiervoor 2 miljoen nodig, nu wil mijn investeerder uiteraard bij zo'n bedrag zekerheden hebben bijvoorbeeld in de vorm van aandelen en medezeggenschap. Ik zou zelf graag de beslissingsbevoegdheid zoveel mogelijk willen scheiden door middel van bv preferente aandelen of goede afspraken in de aandeelhoudersovereenkomst. de investeerder heeft geen branche kennis en is hierin volledig afhankelijk van mijn kennis van zaken.

 

hoe kan ik zoveel mogelijk controle houden en tegelijk mijn investeerder zoveel mogelijk tegemoet komen? wat zou een goede oplossing zijn voor de verdeling van de aandelen rekening houdende met het feit dat ik op termijn mijn aandeel wil kunnen vergroten.

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik begrijp je verhaal niet helemaal, maar neem aan dat je met hulp van een investeerder samen 2/3e van de aandelen in het bedrijf wilt nemen. Legt deze investeerder dan al het geld op tafel of wordt je geacht om ook eigen geld er in te steken? En wie heeft de andere 1/3?

 

Ik kan me voorstellen dat de investeerder enige zekerheid wil hebben. Wellicht wil hij jou door een ander kunnen vervangen indien het niet brengt wat hij er van verwacht. Of werken jullie al langer samen? Maar goed, het gaat om jouw vraag en niet om de investeerder.

 

Je kunt overwegen om er niet alleen aandelenkapitaal in te steken, maar een (groot) deel middels achtergestelde lening te verstrekken. Dit wordt dan door de investeerder verstrekt. Nadeel is wel dat een lening op enig moment moet worden terugbetaald (hoewel je gewoon kunt doorrollen). En er moet rente over worden vergoed (maar kan ook achtergesteld mee worden gefinancierd). Voordeel is dat je de fiscale winst kunt verlagen (rentelasten zijn aftrekbaar, maar de bate wordt waarschijnlijk wel bij de investeerder belast). Op de lening rust uiteraard geen zeggenschap (de bank heeft ook niks in te brengen), maar het kan wel een pressiemiddel zijn. Evt. kan je het kapitaal ook als hefboom gebruiken en zodoende ook een deel via de bank financieren. Maakt je minder afhankelijk van de investeerder.

 

Preferente aandelen gaan je niet helpen (tenzij de investeerder deze houdt (cumprefs)). Deze geven voorrang op dividend. Neem aan dat je prioriteitsaandelen bedoelt. Hieraan zijn bijzondere zeggenschapsrechten verbonden (benoemen bestuur, e.d.). Ook kan je e.e.a. in aandeelhoudersovereenkomsten (of in de statuten) regelen.

 

Edit: Wikipedia heeft een mooi overzicht over de soorten aandelen... http://nl.wikipedia.org/wiki/Aandeel

 

 

Vind het trouwens moeilijk om o.b.v. de gegeven info goed te adviseren.

Link naar reactie
  • 0

ik zal iets meer duidelijkheid proberen te geven.

 

de overname omvat 2miljoen aan activa en 1 miljoen voor de goodwill. De huidige eigenaar blijft voor 1/3 aandeelhouder maar trekt zich wat betreft activiteiten wel terug uit de onderneming, waarna ik dus de feitelijke onderneming draaiende hou

ik heb zelf een gering eigen kapitaal beschik enkel over specifieke branche kennis, en zonder mij zal de investeerder zeker niet in staat zijn het bedrijf te runnen. Voor hem is het een mogelijkheid tot een zeer rendabele investering gezien huidige nettowinst.

ik moet nu echter een aanbod doen welk gedeelte ik uit handen zou willen geven en wat ik zelf zou willen hebben. zodat we tot een redelijke verdeling kunnen komen van de toekomstige winsten en dat er voldoende zekerheden zijn voor de investeerder met betrekking tot zijn ingelegde kapitaal. bijvoorbeeld een begin aandeel voor mij van 5% en de mogelijkheid om elk jaar een percentage bij te kopen van een gedeelte van de management vergoeding die ik ontvang

 

ik ben benieuwd naar wat andere ideeën hierover.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Tellmehow,

 

Wat jij wilt doen heet in het jargon van de investeringswereld een management-buy-out of MBO MBO’s zijn erg populair bij venture capitalists (VC, in NL noemen we die participatiemaatschappijen). Voor de kredietcrisis kon je zelfs alleen met bankkrediet dit type deals financieren maar denk dat dit nu niet meer gaat.

 

Ik raad je aan een businessplan te schrijven en daarmee een afspraak te maken met een aantal investment managers van venture capitalists. In de online database van de Nederlandse Vereniging voor participatiemaatschappijen (www.nvp.nl) kun je er een bij jou in de buurt vinden of een met ervaring in jouw markt.

 

Tijdens mijn actieve periode als investeringsmanager deden we regelmatig dit MBO’s waarbij de verdeling van de aandelen veelal 40-40-20 was. 40 voor de oude eigenaar en de VC, 20 procent voor het management.

 

Lees ook eens mijn artikelen over businessplanning en venture capitalists hier op ons prachtige forum (in het hoofdmenu onder extra en dan columns) of op mijn website.

 

Succes ermee!

 

Met vriendelijke groet,

 

Ties

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 215 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.