Sinds kort hebben we een zaakovergenomen. Voordat het zover was (startdatum) hadden we al een order geplaatst bij een leverancier voor bepaalde goederen, die wij wilden verkopen in onze nieuwe onderneming. Die order is toen betaald via de onderneming van mijn vrouw (nagelsalon) en is nadat de zaak enkele dagen van start ging ook later weer teruggeboekt naar de nagelsalon.
Ik heb als omschrijving toen gebruikt: Terugboeking Faktuur xxxxxx van bedrijf xxxxx. Incl. btw.
Maar ik heb nu dus wel goederen voor onze nieuwe onderneming (verkregen dus via de nagelsalon) ontvangen, maar weet nu niet goed als newbie hoe zoiets het beste in het grootboek of inkoopboek (Unit4) moet worden ingeboekt. Sinds kort beschik ik over Unit4 Basic (daarmee word ik nog geholpen later deze maand(en) echter doe ik voor de aangifte van het 4e kwartaal 2009 nog even een beroep op mijn berekeningen in Excel, vandaar het enigszins verwarrende gebruik van de woorden GROOTBOEK en INKOOPBOEK een paar regels terug.
Zelf had ik het zo bedacht:
Als het ware moet ik Nagelsalon xxx (van mijn vrouw) zien als een leverancier, waarvan ik de produkten heb gekocht.
Het geld voor die artikelen heb ik weer netjes terugbetaald per bank aan de Nagelsalon. Omdat Nagelsalon xx echter geen leverancier is in de juiste zin des woords, maar slechts als tussenstation voor onze nieuwe winkel fungeert, kan ie ook niet als leverancier worden aangemerkt in het Grootboek.
Hoewel ik dan nu wel artikelen heb van leveranciers A en B, kunnen die m.i. echter niet als leverancier worden aangemerkt voor het grootboek (Excel) of Inkoopboek (Unit4) van onze winkel, omdat de BTW-afdracht immers al gedaan is bij de nagelsalon, alwaar dan wèl die leveranciers in het grootboek/inkoopboek moeten worden vermeld. Voor de belasting maakt het niet uit toch, immers de BTW-afdracht is gedaan?
M.a.w. denk ik dat ik zowel leverancier A als B UIT mijn Grootboek van Excel moet halen omdat zij GEEN deel uitmaken van de boekhouding van de winkel, maar van de nagelsalon. Die fakturen daarvan zou ik dan ook moeten toevoegen aan de boekhouding van de nagelsalon, hoewel die niets van doen hebben met de bedrijfsvoering van een nagelsalon. Dat de voorrraad bij onze winkel wel is toegenomen doet m.i. niet zoveel ter zake, omdat het financieel is onderbouwd in de administratie van zowel de winkel als de nagelsalon.
Blijft alleen over hoe in Unit4 dit moet worden geïnterpreteerd, m.a.w. welke code dien ik daarvoor te gebruiken? Leveranciercode 7020 (Inkopen)? Kruisposten lijkt me niet van toepassing namelijk.
Mijn excuses bij voorbaat voor dit lange relaas, maar voo rmij werkt dit het beste om het zo uitgebreid mogelijk te beschrijven. Ik hoop dan ook dat iemand zo vriendelijki is om mij even aanwijzingen hierover kan geven voor wat betreft de handelswijze in het grootboek (Excel: werk daarin alleen met Grootboek, Kasboek en Bankboek) en in Unit4.
Alvast bedankt voor het lezen (is een aanslag ik weet het) en de reaktie's!
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
CrownMan
CrownMan
Geachte forumleden
Sinds kort hebben we een zaakovergenomen. Voordat het zover was (startdatum) hadden we al een order geplaatst bij een leverancier voor bepaalde goederen, die wij wilden verkopen in onze nieuwe onderneming. Die order is toen betaald via de onderneming van mijn vrouw (nagelsalon) en is nadat de zaak enkele dagen van start ging ook later weer teruggeboekt naar de nagelsalon.
Ik heb als omschrijving toen gebruikt: Terugboeking Faktuur xxxxxx van bedrijf xxxxx. Incl. btw.
Maar ik heb nu dus wel goederen voor onze nieuwe onderneming (verkregen dus via de nagelsalon) ontvangen, maar weet nu niet goed als newbie hoe zoiets het beste in het grootboek of inkoopboek (Unit4) moet worden ingeboekt. Sinds kort beschik ik over Unit4 Basic (daarmee word ik nog geholpen later deze maand(en) echter doe ik voor de aangifte van het 4e kwartaal 2009 nog even een beroep op mijn berekeningen in Excel, vandaar het enigszins verwarrende gebruik van de woorden GROOTBOEK en INKOOPBOEK een paar regels terug.
Zelf had ik het zo bedacht:
Als het ware moet ik Nagelsalon xxx (van mijn vrouw) zien als een leverancier, waarvan ik de produkten heb gekocht.
Het geld voor die artikelen heb ik weer netjes terugbetaald per bank aan de Nagelsalon. Omdat Nagelsalon xx echter geen leverancier is in de juiste zin des woords, maar slechts als tussenstation voor onze nieuwe winkel fungeert, kan ie ook niet als leverancier worden aangemerkt in het Grootboek.
Hoewel ik dan nu wel artikelen heb van leveranciers A en B, kunnen die m.i. echter niet als leverancier worden aangemerkt voor het grootboek (Excel) of Inkoopboek (Unit4) van onze winkel, omdat de BTW-afdracht immers al gedaan is bij de nagelsalon, alwaar dan wèl die leveranciers in het grootboek/inkoopboek moeten worden vermeld. Voor de belasting maakt het niet uit toch, immers de BTW-afdracht is gedaan?
M.a.w. denk ik dat ik zowel leverancier A als B UIT mijn Grootboek van Excel moet halen omdat zij GEEN deel uitmaken van de boekhouding van de winkel, maar van de nagelsalon. Die fakturen daarvan zou ik dan ook moeten toevoegen aan de boekhouding van de nagelsalon, hoewel die niets van doen hebben met de bedrijfsvoering van een nagelsalon. Dat de voorrraad bij onze winkel wel is toegenomen doet m.i. niet zoveel ter zake, omdat het financieel is onderbouwd in de administratie van zowel de winkel als de nagelsalon.
Blijft alleen over hoe in Unit4 dit moet worden geïnterpreteerd, m.a.w. welke code dien ik daarvoor te gebruiken? Leveranciercode 7020 (Inkopen)? Kruisposten lijkt me niet van toepassing namelijk.
Mijn excuses bij voorbaat voor dit lange relaas, maar voo rmij werkt dit het beste om het zo uitgebreid mogelijk te beschrijven. Ik hoop dan ook dat iemand zo vriendelijki is om mij even aanwijzingen hierover kan geven voor wat betreft de handelswijze in het grootboek (Excel: werk daarin alleen met Grootboek, Kasboek en Bankboek) en in Unit4.
Alvast bedankt voor het lezen (is een aanslag ik weet het) en de reaktie's!
Met vriendelijke groeten,
JW
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/24863-bijzondere-post-boekhouding-waar-ik-even-geen-raad-mee-weet/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
6 antwoorden op deze vraag