• 0

BTW particulieren EU / non-EU

Een lastige situatie. Ik ben benieuwd of jullie hem kunnen oplossen zeker omdat het mij niet meer geheel duidelijk is met de nieuwe BTW wetgeving sinds begin dit jaar.

 

* Verlener van electronische diensten (video on demand over het internet).

* Video materiaal wordt ingekocht bij particulieren (EU en non-EU). Particulieren uploaden het video materiaal naar een server in de Verenigde Staten. Copyrights worden door de particulier overgedragen.

* Afnemers (EU en non-EU particulieren) downloaden het materiaal van de server in de Verenigde Staten. Betalingsafhandeling deels via een bedrijf in de EU.

 

Financials:

 

Opbrengst uit verkoop aan non-EU particulieren: 2.000 (BTW plicht 0%?)

Opbrengst uit verkoop aan EU particulieren: 6.000 (BTW plicht 19%?)

 

Inkoop video materiaal van non-EU particulieren: 2.000 (0%?)

Inkoop video materiaal van EU particulieren: 3.000 (margeregeling?)

 

Resterende kosten (voornamelijk transactiekosten): 1.000

 

De vragen:

 

1. Afgezien van het feit dat dit zal vallen binnen een KOR situatie, zouden de kosten voor de inkoop van de EU particulieren binnen de marge regeling kunnen vallen? Belastingdienst kan me hier helaas geen duidelijk antwoord geven.

 

2. Losstaand van de vraag over de margeregeling. Wat vinden jullie zoiezo van deze situatie? Praktisch niets van het verlenen van de dienst vind plaats in NL (server in US, software oplossing in ander EU land). Graag hoor ik jullie mening over een VS offshore in een dergelijke situatie (bijvoorbeeld alleen voor het distributie deel - de server staat namelijk ook in de VS). Ik zie hier ook vergelijkingen met de Google Addsense situatie (BTW verlegging naar een 'Google offshore' in Ierland) die ik al eens eerder tegen gekomen ben.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 1

Reinartz,

 

Ik poog een waging en ik voeg er meteen nog een vraag aan toe: zijn dit fiscaal gezien wel elektronische diensten? Het leveren van beeld en geluid is dat wel, maar het toegang verlenen tot internet niet. Ik neem aan dat dat laatste gaat over de diensten die providers verrichten en dat we 'jouw' diensten kunnen rekenen tot de elektronische diensten, maar zeker weet ik dat dus niet.

 

De antwoorden:

 

KOR? Da's nog maar de vraag. Wie presteert? Welke rechtsvorm etc.?

De margeregeling is op diensten niet van toepassing, dus dat 'probleem' zijn we kwijt.

 

Diensten verricht door een niet-EU-ondernemer aan een particulier vinden fiscaal plaats in het land waar de afnemer woont.

De dienstverrichter zit in de States en dan geldt dat bij diensten aan EU-particulieren hij zich in één EU-land kan laten registreren en daar BTW mag betalen over z'n gehele EU-omzet. Die omzet moet hij dan wel opdelen per land waaraan gepresteerd is.

 

Zit de afnemende particulier buiten de EU, dan kan ik er niets over zeggen omdat ik de Amerikaanse wetgeving en die van de afnemende particulier niet ken. ???

 

groet,

 

John

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dankje John,

 

Het betreft hier eenmanszaak. Mijn aanname tot je post is dat het hier om een electronische dienst gaat en niet om Internet toegang.

 

Ik vind je opmerking over het verlenen van de dienst in de VS ook een interessante... Wie / wat /waar verleent hier de dienst nu eigenlijk? Is dat de server de gehost is in de VS? Het betalingssysteem in de EU? Degene die de website onderhoudt (eenmanszaak NL)? Ik ga uit van het laatste... Maar interessant in deze is dat alles autonoom zou kunnen draaien zonder ook maar enig verder website onderhoud?

 

Hoe het precies met die margeregeling zit, is mij totaal niet duidelijk. Ik heb zojuist nog gezocht op de website van de Belastingdienst...

http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/ondernemen_investeren/ondernemen_investeren-01.html

 

Als je op de link 'margeregeling' klikt (onderaan de pagina), dan word ik ook niet erg veel wijzer.

 

Met de nieuwe regels sinds begin dit jaar is het mij wel duidelijker geworden voor inkoop en verkoop aan EU ondernemingen. Maar hoe zit het nu met inkoop van particulieren in de EU? Verlegd de particulier (uit de EU) in feite de BTW nu naar de inkoper van de rechten? Zou de particulier dan niet een factuur moeten sturen?

 

Het is hier voor mij puur begripsvorming. Hoe moet het inkopen gezien worden van video materiaal rechten (dienst / goed?)van een particulier in een ander EU land. Ik ging uit van BTW 0% tot nog toe, maar vraag me echt af of dit toch niet anders zou kunnen zijn. Uit alle voorgaande discussies over Google adsense, krijg ik ook het idee dat vele mensen onterecht BTW aan de belastingdienst hebben afgedragen (terwijl BTW eigenlijk naar Google verlegd was).

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik vind je opmerking over het verlenen van de dienst in de VS ook een interessante... Wie / wat /waar verleent hier de dienst nu eigenlijk? Is dat de server de gehost is in de VS? Het betalingssysteem in de EU? Degene die de website onderhoudt (eenmanszaak NL)? Ik ga uit van het laatste... Maar interessant in deze is dat alles autonoom zou kunnen draaien zonder ook maar enig verder website onderhoud?

Ja, da's idd een lastige, maar uit je post haalde ik de info dat de server in de US 'staat', dat lijkt me te gelden als vaste inrichting, de term die bepalend is voor degene die de prestatie verricht. Betalingen hebben daar geen invloed op.

 

Als je op de link 'margeregeling' klikt (onderaan de pagina), dan word ik ook niet erg veel wijzer.

Helemaal bovenaan staat wie de margeregeling mag toepassen: bepaalde ondenemers die goederen leveren.

 

Met de nieuwe regels sinds begin dit jaar is het mij wel duidelijker geworden voor inkoop en verkoop aan EU ondernemingen. Maar hoe zit het nu met inkoop van particulieren in de EU? Verlegd de particulier (uit de EU) in feite de BTW nu naar de inkoper van de rechten? Zou de particulier dan niet een factuur moeten sturen?

Particulieren mogen geen officiële facturen sturen en al helemaal niet met BTW en ook niet via een verlegging. Daar zijn het niet-ondernemers voor.

 

Het is hier voor mij puur begripsvorming. Hoe moet het inkopen gezien worden van video materiaal rechten (dienst / goed?)van een particulier in een ander EU land. Ik ging uit van BTW 0% tot nog toe, maar vraag me echt af of dit toch niet anders zou kunnen zijn. Uit alle voorgaande discussies over Google adsense, krijg ik ook het idee dat vele mensen onterecht BTW aan de belastingdienst hebben afgedragen (terwijl BTW eigenlijk naar Google verlegd was).

 

Onterecht afdragen kan natuurlijk, maar dan hebben ze de BTW wel in rekening gebracht aan in dit geval de Ieren. Die hebben dan vervolgens een hell of a job om die centen weer terug te vragen in NL (is op 1 jan.2010 veranderd, maar toch).

Per saldo kost het de NL-ondernemer dan niets. Maar, in deze situatie hebben we niets met de verlegging te maken; het gaat niet om twee partijen binnen de EU.

 

En dan de vraag: goederen of diensten? Volgens mij gaat het bij het verhandelen van rechten altijd om diensten.

 

Duidelijker? Hope so en anders gaan we gewoon verder. Dit is lastige materie, maar wel interessant (vind ik). ;)

 

groet,

 

John

 

Link naar reactie
  • 0

Wederom bedankt John.

 

Hoe verandert de situatie nu als:

 

* De server niet in eigendom is maar een hosted oplossing is? Is de VS dan nog steeds het land waar de prestatie verricht word omdat daar de 'vaste inrichting' zitt?

 

* Er naast het downloaden van video ook DVD's verkocht worden (verzonden via post) vanuit NL? Hoe verandert dit de situatie? Waar ligt de vaste inrichting dan?

 

* Krijg ik nu ook het idee dat als de vaste inrichting in de VS is (server) de inkomsten ook in de VS opgegeven moeten worden en er middels het 'wereldinkomen' via de Belastingdienst in NL geheft wordt?

Link naar reactie
  • 0

Hoi Reinartz,

 

Kijk en nu dreig ik af te haken, want ik mag dan wel iets van BTW en internationale handel weten, maar hosted oplossingen zeggen me niets.

 

DVD's verzonden via de post? Dan zijn het geen elektronische diensten meer, maar leveringen. Als die levering vanuit NL plaatsvindt, ligt in dit geval (maar niet altijd dus) de vaste inrichting daarvoor in NL. Worden de spullen aan particulieren binnen de EU geleverd dan hebben we het over afstandsverkopen. Info: http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/omzetbelasting/ob06/ob06-03.html#P78_6933

Gaan de spullen naar particulieren buiten de EU dan geldt het 0%-tarief.

 

Je vraag over wereldinkomen hoort bij de inkomstenbelasting en daar ben ik niet zo'n kei in. Wat ik wel meen te weten is dat er verdragen zijn ter voorkoming van dubbele belasting. Maar wie jouw centjes opeist? Helaas, dat weet ik niet.

Zoek anders hier of op www.belastingdienst.nl op wereldinkomen.

 

Suc6

 

John

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 75 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.