• 0

Dringende vragen na het uistappen vof.

Hallo,

 

Ik heb heel even een paar vragen. Heb al op internet gezocht maar kan niet echt een antwoord vinden op mijn vragen.

Ik ben in 2008 samen met mijn vader een vof begonnen. Voor die tijd werkte hij al 13 jaar zelfstandig.

Zo hebben we ongeveer 1,5 jaar gewerkt als vof incl nog meer personeel. In april 2009 zijn wij gaan werken voor een opdrachtgever die na loop van tijd ons niet meer betaalde. (is een heel lang verhaal en wil het niet te ingewikkeld maken) het komt er dus op neer dat ik in november 2009 uit de vof gestapt ben. Ik heb me laten uitschrijven bij de kvk enz.. Mijn broertje is dezelfde dag in de vof gestapt in mijn plaats. Ik weet zelf heel goed dat ik nog aan sprakelijk ben voor een aantal rekeningen uit de tijd dat ik in de vof zat. Maar nu is het ook zo dat mijn vader een tijdje terug een rechtszaak heeft gehad van een schuldeiser. Die schuld was wel ontstaan in de tijd dat ik nog in de vof zat. Maar mijn vader moest samen met zijn nieuwe vennoot in de rechtszaak komen. Er is ook al uitspraak geweest, en ze moeten betalen. Maar nu komt het feit dat mijn vader zichzelf failliet wil laten verklaren, want er zijn zoveel schulden ontstaan dat hij er niet meer uit komt..

Nu is mijn vader vandaag bij de kvk geweest. Hij heeft er een gesprek gehad met een adviseur. (mijn vader verteld altijd alles heel snel, en begrijpt dingen soms verkeerd....) nu vertelde hij mij dat als hij zichzelf failliet laat verklaren dat ik dan ook alsnog failliet ga?? Vraag me echt af of hij dit goed begrepen heeft. Ik en mijn vrouw hebben allebei een fulltime baan, en verders totaal geen schuld, alleen die kleine schuld van de vof. (paar duizend euro) Mijn vader komt door prive omstandigheden zowieso in de schuldsanering, Als hij hier in zit moet ik dan mijn schuld helemaal alleen betalen , word die niet meer gedeeld? En de schuld waarvan al een uitspraak is geweest van de rechter, dat de andere venoten hem moeten betalen , hoe zit het daar mee?? Ik plaats deze vraag hier, hoop dat iemand iets van een antwoord heeft.....

Alvast bedankt!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 1

Beste papaN,

 

Allereerst welkom op dit forum. Ik zal proberen jouw vraag te beantwoorden, al moet ik je wel zeggen dat de informatie die je nu geeft nog wat summier is.

 

Als er schulden ontstaan in een VOF, zijn alle vennoten volledig hoofdelijk aansprakelijk voor die schuld. Op het moment dat één van de vennoten uit de VOF stapt (de scheidende vennoot), is hij onverminderd aansprakelijk voor de schulden die zijn ontstaan toen hij nog als vennoot mede-bestuurder van die VOF was. Als er op enig moment een andere vennoot zijn plaats inneemt, is die nieuwe vennoot niet hoofdelijk aansprakelijk voor de oude schulden. Alle schulden die ontstaan in de VOF na zijn toetreding in de vennootschap, kunnen wel op hem verhaald worden. De venno(o)t(en) die de VOF heeft/hebben voortgezet na datum vertrek van de scheidende vennoot, zijn/blijven volledig aansprakelijk voor alle schulden die de VOF heeft gemaakt. Zo staat het in de wet.

 

Nu even terug naar jouw specifieke situatie. Zoals ik het begrepen heb is er vóór november 2009 een schuld ontstaan bij een leverancier. In principe ben jij daar volledig hoofdelijk aansprakelijk voor. Interessant is echter die rechtszaak. Kun je daar meer over vertellen? Ik kan me voorstellen dat je niet alle details op een open forum wilt knallen, zeker geen forum dat zo goed wordt geïndexeerd door Google als HL. Je mag me de toelichting ook per PM geven, ik zal dan wel via het forum antwoorden, zonder details over die rechtszaak mee te delen.

 

Wat van belang zou kunnen zijn, is waarom er een rechtszaak is geweest. Wat waren jullie en de schuldeiser het niet over eens? Er zijn namelijk scenario's denkbaar dat de schuld pas is ontstaan met het uitspreken van het vonnis. Ik begrijp uit je post dat de uitspraak na november 2009 is gedaan. Mocht de schuld pas dan officieel zijn ontstaan, dan ben jij daar niet voor aansprakelijk. Is de situatie zo dat het ontstaan van de schuld wel officieel tijdens jouw vennootschap is toe te schrijven, kom je volgens mij op een merkwaardige verdeling van de schulden tussen je vader, je broer en jijzelf.

 

(Note: Dit is een bijzondere situatie die niet als dusdanig in de wet wordt beschreven. Onderstaande verdeling is mijn interpretatie van de faillissementswet. Alleen een rechter zou zekerheid kunnen verschaffen. Ik heb op het moment van schrijven niet mijn naslagwerk met jurisprudentie in de buurt. Het kan zijn dat eerdere vonnissen een hele andere uitkomst hebben gegeven.)

 

Schuldcomponent Jij Vader Broer
Hoofdsom Ja Ja Nee
Rente en kosten t/m nov 2009 Ja Ja Nee
Rente en kosten na nov 2009 Nee Ja Ja

 

De inhoud van de rechtszaak is relevant omdat bij een ordinaire incassozaak de datum van het ontstaan van de schuld, de facturatiedatum zou kunnen zijn. Maar als de vordering steeds betwist is geweest, maar je toch van rechtswege tot betaling bent gedwongen, dan zou je datum van de uitspraak wel eens de feitelijke ingangsdatum van de schuld kunnen zijn.

 

Er zijn veel uitkomsten mogelijk op dit punt. Ik denk dat het niet onverstandig is om een insolventiejurist in te schakelen. Mr. Steven Kroesbergen, ook HL lid, zou je hierbij goed van advies kunnen dienen.

 

Een ander punt van jouw vraag was of jij automatisch failliet zou gaan op het moment dat jouw vader failliet gaat. Het antwoord is Nee. Als jij die vordering wel kunt betalen, dan ga je niet failliet. Jouw aansprakelijkheid is er echter niet minder om. Als jouw vader toegelaten wordt tot de Wsnp, is er geen curator die het initiatief neemt om het geld bij jou te komen ophalen. Dat zullen de schuldeisers dan zelf moeten doen. Voor de gemiddelde Wsnp-bewindvoerder is dit wel heel zware kost. De kans is klein dat hij of zij de moeite zal nemen om uit te zoeken hoe het precies zit.

 

Wordt je vader niet toegelaten tot de Wsnp is het heel erg van de curator afhankelijk of hij bij jouw verhaal komt halen. Als er na de verkoop van de bezittingen van de VOF en haar vennoten voldoende geld op de boedelrekening staat, staat die curator zeker

bij jou op de stoep. Is er geen geld, dan zal alleen een heel plichtsgetrouwe curator er werk van maken. Hij krijgt die uren die hij in dat onderzoek steekt tenslotte niet betaald. Een curator die het al druk zat heeft, zal zich er misschien niet zo heel erg druk over maken en het initiatief voor het verhaal halen bij de schuldeisers neerleggen. Of die de moeite zullen nemen danwel de schuld als oninbaar zullen afboeken is helemaal koffiedik kijken.

 

Geen eenduidig antwoord dus. Ik hoop evengoed dat je hiermee geholpen bent.

 

Met ondernemende groet,

 

Ruben van den Oord

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 191 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.