Jump to content
Tobiasbraam
Verberg

Dienstverleners selecteren precies de verkeerde ideeën

vraag

Wellicht ook leuk voor het innovatiefront, a.k.a. Higher Level:

 

Hoe selecteert een succesvolle dienstverlener uit een berg ideeën juist diegene die geld gaan opleveren? Een actuele vraag, waar veel dienstverleners mee worstelen. Marketingbureau Six Fingers deed hier onderzoek naar onder 258 innovatieprofessionals.

Wat blijkt: de meeste dienstverleners selecteren precies op de verkeerde manier. Ze gaan aan de slag met ideeën waar ze nooit iets mee zouden moeten doen, en laten het spreekwoordelijke ei van Columbus te vaak links liggen.

 

20% meer succes in innovatie

Het goed inrichten van het selectieproces is zeer belangrijk om succesvol te innoveren. Dienstverleners die ideeën op de juiste manier selecteren zijn aantoonbaar succesvoller in innovatie. Six Fingers onderzocht of het uitmaakt wie selecteert, hoe wordt geselecteerd en waarop ideeën worden geselecteerd. Dit blijkt zeker het geval; dienstverleners die precies op de juiste manier selecteren, zijn gemiddeld liefst 20% succesvoller op het gebied van innovatie dan dienstverleners die dit niet doen. Een flinke winst en het mooie is dat de manier van ideeselectie te veranderen is.

 

Wie selecteert?

Bij bijna alle dienstenverleners is selectie een directiefeestje, het meest succesvol echter is een crossfunctioneel team de selectie te laten maken. Directie kent vaak goed de hoofdlijnen, maar is minder goed in het selecteren van ideeën die goed bij de markt passen.

 

Hoe wordt geselecteerd?

De meeste dienstverleners borgen hun proces niet, en maken zo steeds ad hoc beslissingen. Leren van de fouten en een formeel proces inrichten is de beste manier om ideeën te selecteren.

 

Waarop selecteren?

Dienstverleners rekenen ideeën graag tot achter de komma door. Financiële onderbouwingen en marktverkenningen zijn bijna altijd standaard. Helaas zorgt dit ervoor dat alleen veilige ideeën worden gekozen. Het best is een ervaren crossfunctioneel team in te richten, dat op basis van gut feeling de ideeën selecteert die verder worden uitgewerkt.

 

Test

Het onderzoek is weergegeven op www.innovatieonderzoek.nl, waar ook een Ebook met een test staat voor dienstverleners die willen weten hoe succesvol hun manier van idee selectie is.

 

Link to post
Share on other sites

2 answers to this question

Recommended Posts

  • 0
  • Rate this answer

Interessant stukje.

 

Waar ik zelf in het verleden tegenaan ben gelopen is dat de nadruk niet genoeg op cross-functioneel wordt gelegd. Of het is een innovatie-team bestaande uit zuiver managers, of het is een innovatie-team bestaande uit zuiver niet-managers. Dat laatste had in mijn geval als gevolg dat er niet genoeg management draagvlak te creeeren was voor de ideeen die er waren.

 

Verder bleek dat er geen idee zo sterk is als dat van jezelf.

 

Mvg,

Dick Janssen

 

Link to post
Share on other sites

  • 0
  • Rate this answer

Hoi allemaal,

 

Bij Verzekeruzelf zijn we gestart met een platform waar iedereen die iets zinnigs te zeggen heeft over verzekeraars en de verzekeringsbranche in het algemeen zijn zegje kan doen. Hier komen hele creatieve en nuttige ideeen uit.

 

Ons ontwikkelteam bestaat uit een team van directieleden tot stagiairs, dit zorgt voor grote diversiviteit onder de ideeen die geselecteerd worden en uiteindelijk ook tot uitvoering worden gebracht. Onze ervaring is dat als je de ideeen vanuit een divers team beoordeelt je daarbij ook de goede ideeen naar boven krijgt.

 

Wij herkennen de uitkomsten uit het onderzoek en kunnen deze alleen maar onderstrepen.

 

Met groet,

 

Arjuna Bosch

 

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 8 leden online en 223 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept