Hierbij een reactie van iemand die net begint, weinig praktijkervaring, veel theorie...
In de column heb ik zowel goede elementen gezien als elementen waar ik grote vraagtekens bij zet.
Tussen een goede missie en meer omzet zal onmogelijk een causaal verband zitten maar een goede missie draagt wel degelijk bij aan een goede focus. Echter denk ik wel dat een missie niet op zichzelf gezien kan worden maar samen genomen moet worden met de visie en strategie. Vervolgens zal de vertaling plaatsvinden naar uiteindelijk operationeel niveau (zie Balanced Scorecard, Kaplan en Norton, zeer interessant). Ofwel de elementen uitgewerkt op het hoogste niveau die doorwerken naar beneden bevat ook de missie die daar een onmisbaar onderdeel van is.
De 5 punten vind ik heel goed, als iedereen zich daar aan houdt resulteert dat zeker in een goede missie. Een mooi voorbeeld vind ik een fabrikant van trappen die zich ook wilde toeleggen op de productie van liften. Zij hadden op een gegeven moment de missie: 'Verleng de mens'. Zeer kort en krachtig maar vooral tijdloos.
Conluderend: ik vind een column over puur missie zonder iets te vermelden over de overige strategische aspecten te kort door bocht, er speelt naar mijn mening meer mee dan dat.
P.S. Ik zou een andere vraag willen aankaarten namelijk het verband tussen de grootte van een onderneming en de relevantie van een goede missie en de gevolgen voor de uitvoering daarvan, bijvoorbeeld door de aanwezigheid van (veel) personeel. Persoonlijk denk ik dat een missie ook voor een eenmanszaak relevant kan zijn.