• 0

eHerkenning in de plaats van DigiD

In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Invoering identificatie met eHerkenning

 

Met eHerkenning kunt u zich op een veilige en eenvoudige manier identificeren als u elektronisch zaken doet met de overheid. U kunt met bestaande middelen zoals een bankpas, mobiele telefoon of token bijvoorbeeld een subsidie aanvragen. U hebt geen andere (inlog)code of wachtwoord nodig.

 

Meer informatie : eHerkenning is de opvolger van DigiD voor bedrijven.

 

NB:

Vanaf begin mei doet Agentschap NL – de uitvoeringsorganisatie van het ministerie van Economische Zaken waaarin SenterNovem, OCNL en EVD zijn ondergebracht – met een subsidieregeling een pilot met eHerkenning. Ondernemers die zich digitaal aanmelden voor subsidieaanvragen kunnen zich eenvoudig identificeren met hun mobiele telefoon.

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Bron: Financieel Dagblad - 13 januari 2011 donderdag

 

De invoering van eHerkenning, de opvolger van DigiD voor bedrijven, is vertraagd. Daardoor zullen de twee systemen om elektronische zaken te doen enige tijd naast elkaar voortbestaan.

 

Oorspronkelijk was de planning dat DigiD voor bedrijven per 1 januari 2011 zou worden vervangen door eHerkenning. DigiD voor bedrijven zou dan direct ophouden te bestaan. Dat stond in november nog op http://eHerkenning.nl, een website van het ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie (EL&I).

 

Vijf overheidsinstellingen hebben echter meer tijd nodig om over te stappen naar eHerkenning, zo bevestigt het ministerie. 'Daarom blijft DigiD voor bedrijven voor hen nog langer open', zegt een woordvoerder. Het gaat om het Omgevingsloket, het Zorgregister en de gemeentes Zwolle en Rotterdam.

 

Toch spreekt EL&I niet van vertraging. '1 januari was alleen een streefdatum. Het ministerie heeft nooit gezegd dat het voor die tijd ingevoerd moest zijn', aldus een woordvoerder. EL & I verwacht DigiD voor Bedrijven aan het einde van het eerste kwartaal volledig af te kunnen schaffen.

 

eHerkenning is een dienst waarmee bedrijven via één systeem elektronisch zaken kunnen doen met overheidsinstanties. Agentschap NL, Antwoord voor bedrijven, de gemeente Zwolle en het ministerie zelf hebben eHerkenning inmiddels ingevoerd.

 

Volgens het ministerie van EL&I is het geen probleem dat DigiD voor bedrijven en eHerkenning enige tijd naast elkaar voortbestaan. 'Er zijn immers nog veel overheidsinstellingen die hun eigen systeem hanteren', zegt de woordvoerder. Het ministerie wil dat op den duur alle (semi)overheidsinstellingen eHerkenning gaan gebruiken om met ondernemers zaken te doen, 'Maar dat doen zij uit vrije wil', aldus de woordvoerder.

 

Het verschil tussen eHerkenning en DigiD voor bedrijven is dat de nieuwe dienst werkt met vier betrouwbaarheidsniveaus. Het laagste niveau is vergelijkbaar met het huidige DigiD voor bedrijven.

 

Waar DigiD voor bedrijven een gratis dienst was, is eHerkenning dat niet. Welk bedrag bedrijven moeten betalen, hangt af van het betrouwbaarheidsniveau en de aanbieder die ze kiezen.

 

 

eHerkenning werkt met vier betrouwbaarheidsniveaus. Zo is er voor het wijzigen van het handelsregister een hoger niveau nodig dan voor het invullen van een contactformulier. Naarmate het niveau stijgt, zijn er hogere eisen voor het vaststellen van de identiteit en de bevoegdheid van de gebruiker. Het laagste niveau is vergelijkbaar met het huidige DigiD voor bedrijven.

 

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Waarom verbaast mij dit niks. Zo'n groot en complex systeem dat bovendien gedeeltelijk in handen moet zijn van bedrijven, waardoor afstelling op elkaar nog moeilijker wordt is ook niet weggelegd voor de Nederlandse overheid.

 

Eerst heel hard roepen dat je het ene gaat afschaffen en dan later slap ouwehoeren dat het een streefdatum was. Wat een stel leugenaars hebben we toch weer in de regering.

 

Het bewijst ook weer hoe weinig macht de minsteries hebben op gemeentes. Eerst die uitspraak van rutte dat de kosten voor ondernemers niet omhaag gaan en nu dit. Welke uitspraken gaan gemeentes nog meer naast zich neerleggen?

Link naar reactie
  • 0

> Invoering identificatie met eHerkenning

 

Tjeempie.... dat wordt er niet simpeler op zeg...

de bedoeling is dat meerdere mensen binnen een bedrijf zich namens dat bedrijf kunnen authenticeren

en daarvoor zijn verschillende nivo's verzonnen

en de verwachting is dat verschillende overheden voor verschillende diensten ook verschillende nivo's gaan verlangen,

maar Welke dienst Welke nivo gaat verlangen is vandaag nog niet duidelijk.

 

En voor de uitvoering zijn dan enkele particuliere organisaties ingeschakeld die verschillende versie van eHerkenning (niet elke dienstverlener kan dezelfde levels aanbieden) gaan aanbieden

en dat gaat dan ook op verschillende wijzen en met verschillende prijzen.

 

Je gaat dan volgens mij ook rare dingen krijgen...

Als ik bv voor een boekhouder authenticatie regel via zijn SMS voor het indienen van de omzetbelasting,

wat gebeurd er dan als hij volgende maand ziek is en een uitzendkracht de aangifte moet doen ?

En het is allemaal wel leuk verzonnen maar om veiligheidsredenen tracht je in een bedrijf functies te scheiden

en te zorgen voor backup.

En eHerkenning maakt dit eerder lastig dan gemakkelijk.

 

Verder heb ik nu al een praktisch probleem...

Ik wil nog een innovatievoucher afronden (einddatum medio feb 2011)

maar dat gaat blijkbaar alleen nog maar met eHerkenning terwijl ik die niet heb.

Dat geeft mij sowieso het gevoel dat tijdens de wedstrijd de spelregels veranderd worden.

 

Wie eHerkenning snapt en het kan vertalen naar een MBK-situatie mag het hier uitleggen.....

Link naar reactie
  • 0

Op de site van eHernning lees ik bij FAQ-29:

 

Een eHerkenningsmiddel is persoonsgebonden. Dit betekent dat eHerkenning altijd per persoon wordt aangevraagd. Een bedrijf doet namelijk niet zelf zaken met de overheid, er is altijd een persoon die dat namens een bedrijf doet. Een eHerkenningsmiddel kan daarom niet gedeeld worden met collega's. Dit staat ook in de gebruiksvoorwaarden van eHerkenning beschreven.

Wellicht goed bedoeld

maar ondernemers besteden ook communicatie met de overheid uit,

zoals de BTW-aangfifte door je admin.kantoor

of je subsidie aanvraag door een subsidieadviesburo,

of etc etc...

Een ondernemer kan toch moeilijk de medewerkers bij die bedrijven een persoonsgebonden eHerkenning gaan geven ?

 

En dat alles onder het mom van "We willen de admin.lasten van ondernemers verlichten..."

 

Maar wellicht zien we het verkeerd en kan iemand toelichten dat het wel meevalt.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Overigens.....als je je inleest inzake eHerkenning,

dan is mijn eerste gedachte:

eindelijk kan het Handelsregister online ingevuld gaan worden

en hebben we geen KvK daar meer voor nodig,

dat bezuinigt pas lekker...

Maar nee.... de KvK en het handelsregister blijven -voorlopig- op de oude manier werken....

 

Link naar reactie
  • 0

Als wij het moeten aanvragen om wat voor stomme reden dan ook danvraag ik het 1 keer aan (de goedkoopste manier) en hang het gebruikersnaam en ww gewoon op in kantoor, ga er echt niet meer aanvragen om het begrotingstekort aan te vullen.

 

Over een aantal jaar is het systeem toch weer weg, omdat een andere minister weer iets leuks heeft bedacht. Ze moeten iets doen daar.

Sorry maar als de mensen bij economische zaken eenmaal hun ingestudeerde dansje heb zien doen, dan kun je daar niemand meer serieus nemen.

Link naar reactie
  • 0

Grombll...

Via Agentschap.NL kun je gratis een eHerkenning aanvragen (uit de kleine lettertjes blijkt later dat ze bedoelen: voor het 1e jaar)

Dat deed ik en dan kun je een serviceprovider kiezen (CreAim stond alfabetisch bovenaan en biedt momenteel 3 jaar gratis aan)

en dan blijkt dat je een nivo-1 eHerkenning hebt gekregen.

Prima,

totdat je ontdekt dat Agentschap.nl een Nivo-2 eHerkenning verlangt. Verdorie.

En dan moet je dus opnieuw beginnen om een eHerkenning-Nivo-2 aanvragen,

en daarvoor moet je ook een uiitreksel KvK toevoegen.

Maar als je een management-bv hebt (welke dus tussen de persoon en de bv zit), dan heb je dus al weer 2 uittreksels nodig.

Verdorie.

 

Het is te hopen dat de HL-ondernemers hier die een holding-bv hebben,

ook een fiscale eenheid hebben... anders blijf je bezig.

 

Kan me niet voorstellen dat dit de beste oplossing is voor identificatie,

dit dreigt alleen te zorgen voor extra administratieve rompslomp.

 

Welke innovatieve ondernemer komt met een vingerprint- of irisscanner,

welke ik aan de USB van mijn PC kan hangen,

zodat 1x met m'n ogen knipperen voldoende is om me online te legitimeren ?

 

PS,

tracht men eHerkenning uit te leggen.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 179 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.