• 0

6% btw / 19 % btw Artiesten arrangement inclusief geluidset

Ik weet even niet onder welk kopje dit valt; fiscale zaken of administratief. Ik denk fiscaal, dus daarom in deze board. ... Maar goed ...

 

Ik ben een uitvoerend artiest. Op die basis mag ik een btw tarief van 6% hanteren. Op de factuur die ik verstuur aan mijn klanten staat bijvoorbeeld het volgende:

 

1 x Optreden van artiest X,

inclusief geluidset tot 400 personen

inclusief podiumverlichting

inclusief reiskosten

inclusief sociale lasten en loonbelastingen (uitkoop).

Totaal prijs € 800,00 , btw tarief 6%

 

En nu komt het;

Ik bied het aan als zijnde een compleet product, een arrangement. Het doel van het complete arrangement is het optreden van de artiest. Immers, zonder geluidset en vervoer er naar toe kun je niet optreden.

 

Wanneer ik als bedrijf mijn geluidset los zou verhuren, moet ik 19%btw berekenen.

En wanneer ik mijn geluidset als artiest meeneem, dan berekenen ik dus zogezegd 6% btw. Ingesloten in de gage van de artiest. Dus in dit geval is in de gage van € 800,00 de geluidset mee berekend.

Eigenlijk verdien op de geluidset niets, want ik heb die geluidset speciaal aangeschaft voor mijn optredens als artiest. Zonder geluid kan ik niet optreden.

 

Een vergelijkbare situatie zie je ook altijd bij cateringbedrijven. Zij bieden hun etenswaren aan tegen 6% btw, voor een vast bedrag per persoon. Maar in die prijs zit ook het leveren van servies en bestek, het leveren van decoratie, het leveren van de opschepschalen, enzovoort. Terwijl hun arrangementprijs een 6% btw tarief blijft.

 

Mijn vraag is;

Factureer ik mijn klant op deze wijze correct, en, nog veel belangrijker, hoe hou ik de fiscus tevreden. Volgens mij mag ik als arrangement gewoon 6% btw aanhouden, maar hoe verwoord ik dat dan het beste op de factuur?

Dààr waar het feest moet zijn!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo dellenoy,

 

Waarom wil je al die "inclusief" zaken op de factuur vermelden? Lijkt me niet echt relevant voor je klant. Dus waarom niet alleen "In verband met het optreden van ... op uw personeelsfeest d.d. ..."? Dat je apparatuur meeneemt voor een ruimte tot 400 personen etc. staat als het goed is in je offerte / overeenkomst.

 

Het wordt anders als je je geluidsapparatuur e.d. laat staan gedurende het gehele evenement, zodat deze ook door anderen kan worden gebruikt voor hun optredens (m.u.v. sketches door familie natuurlijk). Als je daar méér voor in rekening brengt moet je over het meerdere volgens mij wel 19% berekenen, want dan ben je verhuurder van apparatuur geworden.

 

Groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de snelle reactie!

 

"Dat je apparatuur meeneemt voor een ruimte tot 400 personen etc. staat als het goed is in je offerte / overeenkomst."

 

Dat klopt uiteraard. Maar dan nog, die overeenkomsten ziet de fiscus ook, en dan komt dezelfde vraag weer naar boven.

 

De reden van het noemen van de 'inclusief' dingen; Het is ten eerste bij artiesten erg belangrijk dat de klant weet dat het bedrag op uitkoopbasis is (dus inclusief de sociale lasten en loonbelastingen). Daarom wordt dat expliciet vermeld. Veel artiesten werken op basis van netto bedragen, en dan krijgt de klant achteraf met de fiscus te maken met betrekking tot de loonbelastingen. (De zogenaamde gage-verklaring). Mijn factuur is dus all-in, geen gezeur achteraf.

 

De reden van het noemen van de geluidset, is dat er over het algemeen drie mogelijkheden zijn qua geluidset. De zogenoemde A-set, B-set en C-set. (A is een kleine set, C is de grootste set). Dit is een standaard die gebruikt wordt in heel NL. Op de factuur wordt dit eigenlijk altijd wel vermeld.

Voor mijn klanten is dus belangrijk om te weten welke geluidset de artiest meeneemt.

De totaalprijs van de artiest is dus lager, of hoger, navenant de geluidset die is gebruikt.

Zie het als volgt; In mijn boekhoudprogramma zijn 3 artikelen aangemaakt. Artikel 1 is Artiest X met een A-set, Artikel 2 is Artiest X met een B-set, en Artikel 3 is Artiest X met een C-set.

Die artikelomschrijvingen komen dan dus ook op de factuur te staan.

 

Dààr waar het feest moet zijn!

Link naar reactie
  • 0

De vraag die voor de btw relevant is, is of sprake is van een aparte dienst (19%), of dat het opgaat in de hoofddienst, zijnde het optreden als artiest (6%).

 

De grens is lang niet altijd even duidelijk. John geeft daar een helder voorbeeld bij. Als jij alleen maar optredens verzorgt, dan behoort alles wat daar voor nodig is tot dat optreden, dus ook de apparatuur. Dat kan ook met verschillende geluidsets: je verhuurt nog steeds geen set, want je verzorgt een optreden voor een klein, middel of groot publiek (of een optreden met een mooi, mooier of mooiste geluid, of wat het feitelijke verschil ook is).

 

Wanneer je echter ook losse geluidsets verhuurt, dan is geen sprake meer van een optreden. Het duidelijkste geval is wanneer je zowel losse sets (zonder artiest) als losse artiesten (zonder geluidset) aanbiedt. Dan is bij een opdracht waarbij zowel een artiest als een set geleverd wordt feitelijk sprake van twee prestaties. In dat geval moet je over een deel 6% en over een deel 19% berekenen.

 

In het geval dat je artiesten alleen met set op pad gaan, maar de sets ook los gehuurd kunnen worden, dan heb je een twijfelgeval. Dan hangt het een beetje van de invulling af of je alles onder 6% kunt brengen (bij een artiest dan, he, losse sets zullen dan gewoon 19% zijn).

 

Je kunt eventueel met de belastingdienst overleggen als je twijfelt.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reactie.

 

Het geeft aan dat het lastig is :)

Maar zoals ik eigenlijk altijd heb gedaan:

1 - Artiest inclusief geluidset = 6% BTW (Een arrangement)

2 - Los geluidverhuur = 19% btw.

Zover wist ik het ook, en gaat het goed.

 

Maar waar ik een beetje bang voor ben is; wanneer ik mijn factuur opmaak zoals getoond in het eerste bericht, zal de belastingdienst daar moeilijk over gaan doen?

De eerste reactie is dan inderdaad, vermeld geen geluidset op je factuur. Maar, ... ik schrijf wel een geluidset af, en de belastingdienst weet dan echt wel dat zo'n investering niet op zolder staat. Plus, het is een belangrijk gegeven naar mijn klant.

 

De concrete vraag blijft; mag ik het arrangement (dus: artiest+geluidset+reiskosten+sociale lasten en belastingen+lichtset) aanbieden tegen 6% btw, en dit dan ook zo formuleren op de factuur?

Dààr waar het feest moet zijn!

Link naar reactie
  • 0

Zolang het als arrangement is omschreven op de factuur, met 1 bedrag, dus niet opgesplitst, en de artiesten niet zonder geluidset te boeken zijn (lees: als iemand zijn eigen geluidset heeft en wil gebruiken, dan blijft de rekening hetzelfde, wel zou je een (bescheiden) korting kunnen geven, oa omdat je niet op hoeft te bouwen), denk ik niet dat je een probleem zult hebben. Maar garantie kan ik je niet geven.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Voor deze zogeheten "gemengde prestaties" wordt in de jurisprudentie het volgende toegepast:

 

De hoofdregel: Is de belaste prestatie te splitsen of niet?

 

In mijn bescheiden ogen zou je jezelf de volgende vraag moeten stellen: Is het verdedigbaar naar de belastingdienst dat ik mijzelf verhuur als artiest en ook een vergoeding reken voor het gebruik van de daar bij behorende apparatuur?

 

Of is het dat je jezelf verhuurd als artiest en de apparatuur verhuur als in verhuur van goederen?

 

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 278 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.