• 0

VOF en belastingen

Hallo iedereen,

 

Op dit moment ben ik bezig om een exploitatiebegroting te maken voor een V.O.F (2 eigenaren) met daarin de belastingen verwerkt. Nu vraag ik mij alleen af hoe en waar ik de salarissen van de eigenaren in de begroting moet plaatsen. De eigenaren halen salaris uit de winst van de onderneming, maar niet van alle winst. (is het dan privé-opname?)

 

Of moet dat pas nadat ik de ondernemersaftrek heb toegepast, waarna ik vervolgens de salarissen vanaf trek, waarna ik over het eindbedrag wat hieruit komt inkomstenbelasting betaal?

 

Hulp is harstikke welkom!

 

Alvast bedankt ;)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het salaris komt niet terug in de winst en verliesrekening en is ook niet afhankelijk van de winst.

 

Dus uit de begroting hoeft niet de ondernemersaftrek (zowieso geen belasting (voor een niet-rechtspersoon)) of het salaris te blijken. Het "salaris" van firmanten worden als privé onttrekkingen gezien, en kunnen natuurlijk hoger of lager dan de winst zijn.

 

In de liquiditeitsbegroting laat je de post privé opnamen zien.

Link naar reactie
  • 0

Hallo iedereen,

 

Op dit moment ben ik bezig om een exploitatiebegroting te maken voor een V.O.F (2 eigenaren) met daarin de belastingen verwerkt. Nu vraag ik mij alleen af hoe en waar ik de salarissen van de eigenaren in de begroting moet plaatsen. De eigenaren halen salaris uit de winst van de onderneming, maar niet van alle winst. (is het dan privé-opname?)

 

Of moet dat pas nadat ik de ondernemersaftrek heb toegepast, waarna ik vervolgens de salarissen vanaf trek, waarna ik over het eindbedrag wat hieruit komt inkomstenbelasting betaal?

 

Hulp is harstikke welkom!

 

Alvast bedankt ;)

 

 

Het belastbaar inkomen van de vennoten wordt bepaald door het resultaat van de VOF. (Beiden 50% of andere verdeling afhankelijk van de VOF overeenkomst.)

 

De te betalen belasting hierover wordt berekend na aftrek van de zelfstandigenaftrek en eventuele startersaftrek.

 

Het opgenomen "salaris" wordt als privé onttrekking geboekt en heeft geen invloed op winst en/of belasting.

De betaalde belasting wordt eveneens als privé onttrekking geboekt en heeft ook geen invloed op de winst.

 

Het resultaat wordt aan het eind van het jaar, in overeenstemming met het VOF contract, overgeboekt naar privé en/of vermogen.

 

Mocht dit niet duidelijk zijn laat dan even weten wat je niet begrijpt.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 155 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.