Jump to content

Sheepdog

Legend
  • Content Count

    613
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

46

Personal info

  • You are:
    ondernemer
  • Gender
    Male
  • Country
    Nederland
  • First name
    Ron
  • How did you find us:
    zoekmachine

Register

  • What age group do you belong to?
    36-40
  • You are primarily interested in:
    ondernemen algemeen

Company info

  • Location
    Rheden
  • Branch
    30
  1. Dat is een hele goede om in het achterhoofd te houden. De producten welke wij in China laten maken zijn puur decoratief en voor tijdelijk gebruik. We hebben nog twee productlijnen en dat is allemaal Nederlands kwaliteitswerk ;D
  2. Zoals ik al aangaf heb ik een summier lijstje met veel landen maar weinig distributeurs per land. Dus de tip van Cavorka is een goede maar heb ik al uitgevoerd. Ik heb contact gehad met AgentschapNL. Ze gaan een formulier opsturen waarop we goed moeten aangeven om welke producten het gaat, daarna beslissen zij of het de moeite waard is om de scan uit te voeren. Ik denk dat we hier wel wat aan kunnen hebben, het blijft dan alleen de vraag hoe goed ze kunnen matchen. De ervaring zal het leren. Ik kan in ieder geval die enkele distributeurs die ik per land heb kunnen vinden benaderen en als dat niet vruchtbaar is de zakenpartnerscan uit laten voeren, als zij dat de moeite vinden althans :P Onze huidige distributeur heeft het geprobeerd in zijn netwerk (ik weet alleen niet hoe goed) maar zij hebben geen partners in de drie landen waar het mij vooral om gaat (Duitsland, VK en VS), waarbij met name in de laatste met eerdere distributeurs gewerkt zal moeten worden verwacht ik. In Duitsland kunnen we ook met agenten werken maar die zijn helemaal moeilijk te vinden.
  3. Met exporteren heb ik nog geen ervaring maar met importeren al wel. Die Chinezen zijn er dol op om FOB hun producten te verkopen, ik zou in jou geval het zelfde aanbieden. De Chinese importeur die jouw spullen koopt zorgt er dan voor dat je spullen vanuit de haven of vliegveld moeten worden vervoerd. De kosten, verzekering, douane, inklaring zijn dan hun "probleem". Betalingen altijd 100% vooruit is heel gebruikelijk, tenzij je langer met ze samenwerkt.
  4. We hebben een productlijn in China laten maken, mooie internationale merknaam er aan gegeven en het product ligt nu in ongeveer 30 winkels in NL. We hebben in NL een gevestigde distributeur maar dat is alleen voor NL. Het zijn maar 30 winkels maar dat komt vooral door de afname van winkels in "onze" branche. Meer dan 50% van de winkeliers is gestopt of failliet gegaan de afgelopen 4 jaar en er volgen nog meer, is de verwachting. Het is een product dat wereldwijd nog niet in deze hoedanigheid bestaat, dus enigszins uniek te noemen is. Het is echter wel makkelijk te kopiëren. We zijn nu bezig met een plan te maken de productlijn in het buitenland beschikbaar te maken en willen daarvoor met buitenlandse distributeurs samenwerken. Nu kennen we in NL wel zo ongeveer alle distributeurs, groothandelaren etc. voor onze branche maar degene die we kennen in bijvoorbeeld Duitsland of Engeland kunnen we op één hand tellen. Niet elke distributeur is geschikt, hun assortiment moet wel een beetje aansluiten. Ons knelpunt is nu aan adressen van distributeurs te komen voor onze branche in het buitenland. We hebben al gekeken naar distributeurs van enkele producten op de websites van de fabrikanten en hebben nu een summier lijstje. Twee keer per jaar zijn er is Duitsland branche relevante beurzen met internationaal karakter. We kunnen daar natuurlijk gaan staan met een stand maar daar hebben we nu niet echt budget voor en we hebben geen idee of we daar voldoende, juiste contacten op kunnen doen. Nu heb ik bij AgentschapNL zitten neuzen en je kan daar een zakenpartnerscan laten uitvoeren. Ik weet alleen niet of ze dat ook doen voor een bedrijf als het onze met producten die we in China hebben laten maken. Mijn vragen zijn: [*]Heeft iemand ervaring met de zakenpartnerscan van AgentschapNL? [*]Heeft iemand nog een ander idee om distributeurs te vinden in het buitenland?
  5. Zonder het plan te lezen, lukte me niet de download te openen, toch wat commentaar n.a.v. de commentaren. Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat je met "slechts" enkele babykamers geen babykamers gaat verkopen. Babydump en Babypark hebben grote showrooms met een grote keuze. Babykamers verkopen niet goed vanuit een catalogus, men wil ze zien. Het zelfde geld voor kinderwagens. De bekende merken worden door dump en park uitgemolken en onder jouw inkoopprijs aangeboden. Weet je al of de leveranciers van deze merken wel aan je willen leveren? Er zijn er bij die flinke eisen stellen aan winkeliers als afname aantallen, beschikbare vloeroppervlakte voor hun merk etc. Kan en wil je daar aan voldoen? Als ik kijk naar het door jou te lenen bedrag, verwacht ik van niet. Er zijn de afgelopen twee jaar en dan met name het afgelopen half jaar, behoorlijk wat faillisementen gevallen onder babywinkels, klein en groot. In onze gemeente is het aantal geboortes in 2010 t.o.v. 2008 met 20% gedaald. 2012 zal t.o.v. 2010 ook weer een daling laten zien, we weten alleen nog niet hoe hoog. Zwangere vrouwen willen elke babywinkel zien die redelijk in de buurt is, met goede marketing krijg je dus vanzelf bezoek. Voor een dump of park maken ze er een dagje uit van en gaan ze makkelijk 20 tot 40km rijden, met name leaserijders maken zich niet druk. Goedkoper dan dump gaat je overigens niet lukken. Ze hebben een laagste prijs garantie en zullen ook zeker bij jou komen kijken, met name in het begin. Bovendien maken klanten gewoon foto's in je winkel van de aanbiedingen omdat ze dan bij dump geld terugkrijgen of extra korting. Een fotoverbod is geen overbodige luze overigens. Als familie het moet zien nemen ze die maar mee naar je winkel. Klinkt wat somber wellicht maar er liggen zeker ook goede kansen. Probeer met je assortiment buiten de strijd van dump en park te blijven. Ze hebben veel artikelen waar ze niet mee stunten en vaak zelfs duurder zijn dan nodig. Trek je verder niet te veel van die bedrijven aan en ga je eigen gang (maar hou ze wel een beetje in de gaten). Met een goed (op dit moment niet te exclusief) assortiment is het prima te doen. Succes met de plannen!
  6. Accountant op bezoek gehad en hij heeft er lang over nagedacht. Naar zijn mening is een BV constructie te zwaar. Zijn voorstel: 2x een VOF waarbij de huidige VOF blijf zoals hij is en de beoogde partner een lening verstrekt i.p.v. zich inkoopt. Hij wordt dan dus ook geen partner in de huidige VOF. Een nieuwe VOF oprichten waarvan de beoogde partner en ikzelf eigenaar worden. Mijn partner in de huidige VOF blijf daar buiten. Volgens de accountant loopt de nieuwe VOF geen risico als er met de huidige VOF bijvoorbeeld failliet zou gaan. Ik ben daar niet zo zeker van.
  7. Ik begrijp hier duidelijk uit dat het gestorte kapitaal in de holding gebruikt kan worden "aandelen te verwerven" in de werk BV's. Dank voor de verduidelijking. De VOF die we nu hebben zou eigenlijk één van de werk BV's moeten worden. Deze moeten we dus eerst inbrengen in de holding en van daaruit inbrengen in de werk BV. De waarde van de voorraad alleen al die nu in de VOF zit is echter enkele malen groter dan die minimaal benodigde 18k. De vraag is dan dus hoe brengen we de VOF in en moet de andere partner er een evenredig bedrag tegenover zetten?
  8. Dank voor de heldere uitleg! Ik riep niet, maar ben blij dat je reageert ;D Om maar wat meer vragen te stellen: [*]Kan de waarde van de VOF (voorraad en inventaris) gebruikt worden als inbreng van kapitaal in plaats van een bankgarantie/verklaring? [*]In principe moet voor elke BV een kapitaal gestort worden, klopt dat? Is dat ook voor de holding het geval? [*]Moet er voor het inbrengen van de VOF een waardebepaling plaatsvinden door een onafhankelijke? [*]Is de nieuwe partner verplicht eenzelfde bedrag in te brengen als hij 50% aandelen wil? Daar heb ik dan even een praktijkvoorbeeld vraagje over om e.e.a. te verduidelijken. Hopelijk kan je daar antwoord op geven. BV A huurt een winkelpand waar een kantoorruimte en magazijnruimte gemaakt zijn. BV B maakt mede gebruik van de kantoorruimte en BV C ook, bovendien maakt BV C gebruik van een gedeelte magazijnruimte. BV A verkoopt goederen van BV C in haar winkel en regelt de verzending van goederen voor BV C. [*]Moet dit over en weer gefactureerd worden (huur magazijnruimte, kantoorruimte, gebruik infrastructuur, dropshipment) of kan dat ook achterwege gelaten worden om de administratieve druk niet te hoog te maken? Het is in dit voorbeeld met name BV A die voor de huur opdraait waar de andere BV's een heel klein stukje van gebruiken. - Ik hoop dat ik niet teveel onzin uitkraam :P -
  9. Ik heb me aardig proberen in te lezen en met name de antwoorden van Joost proberen op te zuigen als een spons. Gevolg is dat ik nu e.e.a. denk te begrijpen maar er zijn een heleboel vragen bijgekomen waarvan ik denk dat er velen voor ons niet relevant hoeven zijn. Daarom even een situatieschets voor ons geval. Ik ben nu vennoot in een VOF samen met mijn vrouw (gemeenschap van goederen). We hebben deze VOF opgestart vanuit een eenmanszaak in mei van dit jaar. Aard bedrijf: detailhandel. Nu zijn er ontwikkelingen die de situatie drastisch veranderen. Er is een nieuwe potentiële partner waarmee we de werkzaamheden kunnen uitbreiden (binnen een bepaalde branche). We willen hem 50% eigenaar maken en onszelf 50% eigenaar. We gaan extra activiteiten (in dezelfde branche) ontplooien. Een agentschap en een importeurschap. De potentiële partner is vermogend en zijn privé moet bescherm zijn. Vandaar dat een BV waarschijnlijk de beste optie is. Wat is de beste constructie? We denken aan drie werk BV's; detailhandel, agentschap en importeurschap met een holding daarboven. [*]Kan je als VOF aandeelhouder zijn in die holding of moeten dat natuurlijke personen zijn? [*]De column van Joost over fictief loon maakt een hoop helder. De beoogde partner mag maximaal twee dagen werken en hij kan dus 2/5 loon krijgen, ook als hij 50% eigenaar is? [*]Begrijp ik goed dat het fictieve loon is alleen van toepassing op de aandeelhouders in de holding omdat de holding de enige aandeelhouder is in de werk BV's? [*]Twee BV's hebben een redelijk laag risico, hoe kan je deze beschermen tegen een eventueel faillissement van de de derde BV? [*]Is dit überhaupt wel een logische constructie? Het gaat er dus om dat we het privé vermogen willen beschermen, met name van de potentiële partner en het beschermen van de drie activiteiten onderling. Verder willen we het abonnement op de belastingdienst (uiteraard) zo laag mogelijk houden (Geen ontduiking). Anderhalf fictief loon er uit halen is voldoende en meer is wellicht niet mogelijk, dat moet de tijd leren. Het zou ook fijn zijn eventuele winst nog beschikbaar te kunnen houden maken voor nieuwe investeringen. Ik hoop dat ik een beetje duidelijk ben. ;) Eind van de week heb ik een afspraak met onze accountant maar ik wil me graag goed voorbereiden.
  10. Helaas Daniël, dit is geen ontslagbeleid wat mogelijk is bij TNT Post. Dan houd je nagenoeg geen bezorgers over!:P Het is nog erger. Pakketten worden al lang niet meer door eigen personeel van TNT bezorgd. Dat zijn nagenoeg allemaal onderaannemers (die het vaak weer uitbesteden aan ZZP-ers. Ze hebben dan wel een TNT shirt of jas aan maar dat komt omdat TNT dat als eis stelt.
  11. Nee hoor er is maar één wet van toepassing (postwet) en daar staat duidelijk dat de afzender verantwoordelijk is. Dat zijn ze wel, maar daar moet de afzender mee aan de gang. De afzender heeft een dienst afgenomen die niet naar behoren is uitgevoerd. Probleem is echter vooral de bewijslast die bij verzender ligt. Je recht hebben is één ding je recht krijgen is weer een heel ander verhaal en TNT weet dat natuurlijk heel goed. Je kan poststukken ook met handtekening voor ontvangst versturen. Die meerprijs reken je gewoon als verzendkosten. Persoonlijk vind ik het onzin dat verzendkosten in verhouding moeten staan met de aanschafprijs van de producten. Voor een heel klein beetje geld liggen de producten wel op het juiste adres (doorgaans). Daar kan je ze niet zelf voor wegbrengen of ophalen. Als men de artikelen gaat kopen in een winkel moeten ze daar ook naar toe. Een buskaartje, parkeerkaartje en benzine zijn ook kosten die ze dan maken. Door verzendkosten te rekenen (al is het maar een beetje) heeft men snel de neiging je shop beter te doorzoeken of ze toevallig niet nog iets wat je aanbied kunnen gebruiken. Op die manier hebben ze het gevoel de verzendkosten "uit te smeren". Hierdoor maak je dus meer omzet per klant. Ik ben daar in twee branches (de ene met name voor mannen en de andere voor vrouwen) ongeveer twee jaar mee aan het testen geweest en bovenstaande is mijn bevinding.
  12. Ik vind het altijd van de zotte om als consument voor de wijze van betalen extra in rekening gebracht te krijgen. Persoonlijk haak ik dan af. Ik vind dat net zoiets als extra in rekening brengen voor verhoogd aansprakelijke verzending. En wat zegt het contract als de klant niet wil betalen en aangeeft dat hij/zij ontevreden is over het geleverde?
  13. En als we dat nou allemaal gaan doen gaat de jaarlijkse bijdrage vanzelf flink omhoog...
  14. Deze consumentenvraag kan je beter op fora van Kassa, Radar en dergelijke stellen. Daar hoort deze ook thuis. Succes!
  15. Fietsen zijn geen goederen die standaard in een bouwmarkt assortiment thuis horen. Als bouwmarkten op dat industrieterrein wel fietsen mogen verkopen dan beschouwd de gemeente dat dus als grootschalige detailhandel en kunnen ze jou niet weigeren tenzij de bouwmarkten verplichten de fietsen te verwijderen. Fietsen zijn immers branchevreemd voor bouwmarkten. Hier een link naar een uitspraak tussen gemeente Duiven en Praxis. Je kan overigens ook bij de gemeente een aanvraag indienen om het bestemmingsplan te wijzigen voor de door jou beoogde locatie. Eventuele negatieve besluiten kan je dan aanvechten. Dat gaat je echter wel veel tijd en geld kosten, de vraag is of je dat de moeite waard vind. Wij zijn zelf ook bezig geweest met een mooie locatie (tegenover een IKEA). Er heeft altijd grootschalige detailhandel in gezeten maar dat mocht niet meer van de bewuste gemeente, het bestemmingsplan was immers groothandel. Ook als postorderbedrijf mochten we er niet in komen. Tot onze grote verbazing is daar anderhalf jaar later een regelrechte concurrent in gekomen. Hoe ze dat voor elkaar hebben gekregen weet niemand maar de bewuste wethouder die er over gaat (waar ik dus flinke gesprekken mee heb gehad toen wij ons daar wilde vestigen en die absoluut niet te overtuigen was) hield vol dat die concurrent voor 80% groothandel zou zijn. Het lijkt er dus op dat men met een beetje contant geld een heel eind komt.
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept