Jump to content

Danoontje

Senior
  • Content Count

    82
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0

Personal info

  • How did you find us:
    zoekmachine

Register

  • You are:
    ondernemer in spe
  • What age group do you belong to?
    25-30
  • You are primarily interested in:
    juridische en fiscal
  • Which other websites about entrepreneurship and / or innovation do you visit regularly?
    Geef hier svp een aa
  1. Oei, Ik geloof dat ik niet helemaal duidelijk bent geweest :-) De eerste aanbouw (slaapkamer) zal 100% privé zijn. Die zal niets met het bedrijf te maken gaan hebben. De twee aanbouw wel. De locatie van de voorraad ruimte (begane grond of verdieping) maakt niet uit., Het betreffen allemaal kleine spullen. Dat hebben we jaren ook gedaan op de kamer wat nu de kinderkamer is. Ging perfect (zelfs makkelijker dan de boel ergens anders te hebben ondergebracht). Mijn vraag gaat niet om vergunningen maar om het financiële deel (zie ook de bijlage uit mijn eerste post). Is het mogelijk om beide uitbouwen te financieren uit privé geld, maar dan de tweede uitbouw puur zakelijk te gebruiken en dat op te geven als zakelijk gebruik incl bijhorende vergoedingen en mogelijke afdrachten? Wij hebben tevens nog meer ruimtes zakelijk in gebruik. We hebben nog 15m2 en 20m2 in gebruik t.b.v. het bedrijf. Valt hier financiëel ook iets mee te doen? (Wordt nu gewoon gebruikt). En mits dat mogelijk is, kunnen dan ook verbouwingskosten van deze tweede uitbouw zakelijk opgedragen worden? Bijvoorbeeld dat we het bouwwerk privé betalen, maar de inrichting om deze zakelijk te kunnen gebruiken weer zakelijk te financieren? En daarmee dus BTW voordelen etc kunnen behalen?
  2. Dit is een veel besproken onderwerp, maar ik kom er toch niet uit :'( Wij zijn van plan om privé op de eerste etage een stuk uit te bouwen en zo een extra slaapkamer te bouwen. Zakelijk huren wij een ruimte t.b.v. opslag voor de webwinkels. Nog even los van vergunningen hebben wij praktisch de mogelijkheid om de gewenste aanbouw te verlengen om daar nog een ruimte aan te bouwen. Het geld van de zaak zou dan in de 'eigen' woning gestoken worden i.p.v. dat het naar de verhuurder van de opslag gaat. Ik weet dat er toekomst technisch wat onhandigheden zijn wij waarde stijging etc zouden we de bedrijven ooit opheffen of de boel verkopen. Van de andere kant: het erin gestoken geld is niet in huur opgegaan, maar in bakstenen, bitumen etc. Ofwel in de extra aanbouw. Nu loop ik vast op de mogelijkheden. De ruimte zal gebruikt worden t.b.v. opslag van voorraad. Kijk ik op internet dan kom ik naast de standaard constructie van een gescheiden ruimte met separatie ingang en toiletvoorzieningen ook uit op alternatieven. E.e.a. wordt hier beschreven. Daar snap ik eigenlijk niks van: http://www.inzakengaan.nl/fiscus/eigenhuis.html Het is ook mogelijk om op de website van de belastingdienst een tool in te vullen: Rekenhulpen > Werkruimte in de woning. Daar komt uit dat wij recht zouden hebben op kostenaftrek. Betekent dat de waarde van de werkruimte op de balans komt. % van de hypotheek komt op de balans. Jaarlijks kunnen kosten afgetrokken worden van de werkruimte. Maar hoe zit dit als wij de ruimte speciaal aanbouwen t.b.v. de webwinkel? Kunnen we de bouwkosten dan ook aftrekbaar maken? Of betreffen de verbouwkosten privé kosten. En is het een eigen beslissing om de ruimte daarna zakelijk te gebruiken; dus eigenlijk twee fases. Eerst privé aanbouwen en dan zakelijk gebruiken. Het is wel zo dat we voor een privé lening aan moeten gaan voor de aanbouw. Dit zou dan haalbaar worden doordat we de huur van de opslag op kunnen zeggen. Ps. Ons bedrijf is nu een VOF, maar wordt einde dit jaar eenmanszaak met meewerkende partner. Werkruimte.pdf
  3. Klopt allemaal! Zij het niet dat het in mijn geval puur om inkoop - verkoop gaat. Waarbij de adverteerders dus géén KVK inschrijving hanteren, verkopen zonder algemene voorwaarden en zèlfs adverteren onder de privé naam 'Albert' (als voorbeeld, is geen echte naam uit respect voor de betreffende personen zelf). Goedkoper werken kan in mijn geval op één manier: geen kvk inschrijving, geen BTW afdragen, geen winstbelasting betalen, geen jaarlijkse aangiftes doen en geen importkosten betalen.
  4. Hoihoi! Gefrustreerd ben ik niet hoor :-) Ik weet waar die andere inkoopt, bij dezelfde leverancier als waar ik ze inkoop. Goedkoper inkopen gaat helaas niet; we hebben allemaal dezelfde producten, dezelfde inkoper en dezelfde prijzen. Het is niet onze broodwinning, dus we vallen niet om zou het stoppen. Maar ik vind het gewoon niet fair dat hier vrijwel niets aan te doen is. Dit kost de overheid toch uiteindelijk ook geld?
  5. Hoi Joost! Je hebt gelijk met je afsluiter 'focus op de eigen handel'. Dit probeer je natuurlijk zo veel mogelijk. Maar het is gewoon super frustrerend; ik zie inkomsten flink dalen en kan niet tegen deze prijzen op. Sommige prijzen liggen nu dusdanig laag dat ik, na winst- en BTW-aftrek ik hier niks meer op verdien. Dit betekent gewoon stoppen met de handel uiteindelijk. En dat is gewoon super frustrerend :-(
  6. Wellicht heb ik er overheen gelezen, excuses dan hiervoor, maar wat kunnen wij als ondernemer eigenlijk effectief doen tegen particulieren welke handel drijven op grote schaal? Zij vragen onmogelijke prijzen, betalen geen belasting, dragen geen winst af en steken dus elke euro direct in eigen zak. Ik adverteer veel op marktplaats. Ik merk dat er een aantal particuliere verkopers zijn met 300 verschillende producten in de aanbieding. Het kan niet anders dan dat deze over de belastingsvrije marge gaan. Zo heeft eentje bijvoorbeeld een webshop, zonder algemene voorwaarden, zonder KVK, niets. Verkoop direct vanuit huis en alle winst direct in de broekzak De ander verkoopt van de slaapkamer. Biedt super veel aan, laat klanten ook aan huis afhalen. En wederom: alle winst in de broekzak. Feitelijk is dit belastingsfraude en wellicht handelen ze ook tegen de gemeente-eisen een. Maar hoe kan je hier als ondernemer mee omgaan? Je probeert alles zo eerlijk mogelijk te doen, maar wordt in feite volledig onderuit gehaald door dit soort handelaren. Natuurlijk zijn wij ook klein begonnen en ook als particulier. Maar wij zijn wel direct, toen alles iets groter werd, naar de KVK gegaan om de boel te regelen zoals het hoort. Een opstartfase hoort er natuurlijk bij (zie discussie vooraan deze topic). Maar deze personen zijn al een paar jaar aan het handelen, verdienen aardig wat geld, en zoals gezegd: alles in eigen broekzak.
  7. Neuh, wakker lig ik er niet van :-) Maar ik kan mij een bepaalde verwarring voorstellen: naamgebruik vs. juridische status en vandaar mijn vraag. Maar we hebben samen, n.a.v. jullie antwoorden (waarvoor dank!) besloten om een simpele tweede shop op te zetten met bulkverkoop. We kijken hoe en of dit loopt en van daaruit kijken we of we de website groter maken of niet. Hartelijk dank voor jullie antwoorden!
  8. Dank voor de zeer (!!) snelle antwoorden :-D Wij willen inderdaad niet onze hele administratie en alles omgooien; daar voelen wij niets voor. Wat wij wel graag zouden willen is een tweede webwinkel waarin bij batch verkopen aanbieden. Deze zouden we dan het woord 'groothandel' in de domeinnaam willen geven. Maar we willen juridisch geen groothandel zijn. Dus gewoon grotere aantallen tegen gereduceerde prijs verkopen aan zowel bedrijf als particulier. Helaas kunnen we onze website niet aanpassen naar deze wensen. Is een gehuurde website, dus we zijn gebonden aan de standaard opmaak en mogelijkheden. Mijn 'angst' (om het zo te omschrijven) was dat we het woord 'groothandel' niet mogen gebruiken wanneer je geen juridische groothandel bent.
  9. Dag heren en dames! Mag je als (productie)bedrijf (v.o.f.) een groothandel (in hetzelfde product) runnen naast je eigen website waar je gelijke producten verkoopt aan particulieren? Wij maken nu mdf figuren en letters en leveren aan zowel bedrijven als particulieren. Wij verkopen nu per stuk en maatwerk op bestelling. In onze zoek top10 zag ik dat wij ook vaak gevonden worden met de zoekterm 'groothandel'. Nu zijn wij dit niet. Maar het heeft ons wel aan het denken gezet. Mogen wij, vanuit ons originele bedrijf waar wij dus ook aan particulieren verkopen een groothandel opzetten met dezelfde producten? Een groothandel mag alleen aan bedrijven verkopen? Op zich willen wij niet zozeer een groothandel worden (juridisch), maar een tweede webwinkel opzetten waar wij dezelfde figuren verkopen in bulk (tegen gereduceerde prijzen). De naam zou dan wel groothandel bevatten, maar juridisch zijn we dit niet. Mag dat?
  10. Oef. Volgens mij wel. Maar om dit zeker te weten moet ik tussen de papieren gaan spitten. Maar volgens mij was deze definitief. Gr! Daniel
  11. Goede avond! Wij wonnen in de woning sinds 2008 en in 2010 zijn wij begonnen met beiden.
  12. Goede dag! Mijn partner en ik runnen samen een bedrijf met productie incl webwinkel en nog een webwinkel erbij. De eerste neemt een deel van de garage in beslag en een deel van de kelder. De tweede neemt voor de opslag een hele slaapkamer in beslag. Mijn belastingadviseur gaf aan dat wij het % woonoppervlakte gebruikt voor de bedrijven mogen omrekenen naar % hypothecaire kosten en dit kunnen aftrekken van de winst. Ik lees op internet dat dit alleen mag mits de ruimte een eigen toegang hebben + sanitaire mogelijkheden. Wat is nu waar? Zowel kelder als garage hebben eigen ingangen, maar geen sanitair. Wat mag wel en wat mag niet?
  13. Dag samen! @ Dennis: ik kies er niet voor om op trustpilot te staat. De eerste klant schrijft een beoordeling en vanaf dat moment sta je erop. Daar kun je verder niets aan doen. Verwijderen gaat ook niet. @Norbert: ik heb antwoord van Trustpilot: "We zullen als Trustpilot nooit de exacte reden voor verwijderen van reviews die verdacht zijn van fabricatie. Reden hiervoor is simpelweg omdat dit kwaadwillenden inde hand kan spelen." "wil ik er tot slot op wijzen dat het Trustpilot vrij staat om wanneer dan ook beoordelingen te verwijderen." "We hopen dat u zult begrijpen dat we dan ook niet op verdere vragen omtrent verwijderde beoordelingen kunnen ingaan." Iemand die nu nog geloofd dat het hier kosher aan toe gaat? :-S
  14. Inschrijven bij Trustpilot levert mij nooit €950 minimaal op. Dat zijn nogal kosten voor een bedrijfje welke je naast je werk runt :-( Natuurlijk snap ik ook dat Trustpilot ergens iets buffers kwa scores omdat een 1 ster meteen dan een 1 ster score is. Wat ik gewoon erg vervelend vind is, en zo beleef ik dat zelf ook: als ik ergens een slechte score zie en ik heb óók een slechte ervaring; dan deel ik doe: zit emotie achter en ik vind dan lotgenoten. Heb ik een goede ervaring; die deel ik niet. Ik ga dan niet zoeken naar een review. Wij hebben zoveel werk gedaan m.b.t. leveringen verbeteren en bestellingen op tijd en communicatie. Heeft echt super veel order geduurd eer wij een paar positieve reacties hadden. En zonder pardoes worden ze verwijderd. Reden: onbekend.

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept