• 0

grote investeringen, ivm versneld afschrijven tijdelijk uit bv?

Hallo,

 

Ik ben van plan fors uit te breiden van een huur naar een koop pand.

Mijn onderneming wordt op dit moment gevoerd in een bv met voldoende winst en liguiditeiten (300k). Het pand dat ik wil aankopen wil ik deels verhuren aan derden. Er moet behoorlijk verbouwd en geinvesteerd worden in nieuwe apparatuur. Dit wil ik uitspreiden in meerdere jaren.

 

Mijn plan is tijdelijk uit de bv te gaan om zo tegen het hogere belasting tarief versneld af te schrijven2010+2011. Ook wil ik het pand prive aankopen en splitsen (economisch eigendom eigen gebruikte deel naar bv) om de huur van derden in box3 te ontvangen.

 

 

Mijn vraag is:

1) is het mogelijk tijdelijk uit de bv te stappen om deze reden? nb ben niet btw plichtig

2) zijn er nog nadelen aan bovenstaande construktie?

 

Bedankt voor de reakties!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Ik zie niet helemaal wat je hiermee wil bereiken. Versnelde afschrijving is ook in de BV mogelijk - uiteraard mits de regeling hier uberhaupt van toepassing is en bedoelde investeringen niet tot het pand behoren.

 

Omzetting van een BV in een eenmanszaak is mogelijk, maar leidt in beginsel wel tot afrekening met de fiscus. Ook daar is wel een mouw aan te passen, maar het is nogal een ingrijpend traject. Niet iets om "zomaar" even te doen omdat je denkt daar wat belastingvoordeel mee te kunnen behalen. Denkt, want je hebt het in je post alleen maar over de kosten/afschrijvingen, niet over de winsten die je mogelijk gaat behalen en die zijn nu juist hetgeen belast wordt. Je hebt om een bepaalde reden voor de BV gekozen, die reden wordt niet anders door eenmalige hoge kosten.

 

Het pand privé aankopen is een mogelijkheid. Daarna de economische eigendom van een deel van het pand overdragen is wel mogelijk, maar ook gecompliceerd. Denk ook even aan de gevolgen voor de overdrachtsbelasting.

 

Of het voordelig zou kunnen zijn is een kwestie van rekenen. Een alternatief is om het pand geheel in privé te houden en een deel aan de BV te verhuren (daar is dan wel de tbs-regeling op van toepassing).

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 132 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.