• 0

Ambities en Doelstellingen

Wij ondernemers barsten van de ambities en we zijn dagelijks bezig met onze doelstellingen. In feite zijn het twee verschillende fenomenen, die allebei doorlopend van invloed zijn op ons ondernemerschap. Het eerste komt uit onszelf en de tweede komt vaak pas daarna aan bod. Leuk om beide zaken eens wat nader te bekijken.

 

Ambitie

 

Ambitie heeft een heel brede betekenis en daarom beperk ik het nu tot de relatie van ambitie met het ondernemerschap. Ambitie binnen het ondernemerschap is een onvoorspelbaar fenomeen wat elke ondernemer op een verschillend tijdstip bij zichzelf ontdekt. Sommigen van ons hoeven het niet eens te ontdekken. Van hen lijkt het wel alsof ze ermee geboren zijn.

 

Ambitie is de stuwkracht van ondernemerschap en zal bij ieder van ons, ons hele leven invloed blijven uitoefenen.

 

Ambitie kan groeien, naarmate je succes hebt. Maar hij kan ook deuken oplopen als je plannen minder goed verlopen. In een voorgaande column heeft iemand geschreven over de desastreuze gevolgen daarvan en het is natuurlijk uitermate belangrijk om goed te leren omgaan met je ambitie.

 

Ambitie kan je rijk maken maar ook verblinden en in de afgrond doen storten. Er zijn voorbeelden genoeg van gefrustreerde ondernemers die na decennia van succesvol ondernemen, toch nog net niet voldeden aan hun eigen ambitie. Dan volgt inkeer en vereenzaming en je kunt dat nauwelijks met iemand delen.

 

Het is daarom uitermate belangrijk om doorlopend te reflecteren op je ambitie en je andere gevoelens, om daartussen een gezonde balans te vinden en te volgen. De signalen van een “tegenpool” kunnen daarbij uitstekend helpen. Met een tegenpool, bedoel ik iemand die je goed kent en waarmee je gevoelsmatig goed kunt praten. Zo’n tegenpool heeft een heel andere ambitie en zal je helpen om die goede balans te vinden. In feite werkt HL ook als zo’n tegenpool. De ambitieuze starter lanceert een (in zijn ogen) prachtig idee en vervolgens wordt hij door de andere ondernemers weer met twee benen op de grond gezet. Dat lijkt even pijnlijk voor die starter, maar het spreekwoord “Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald” werkt wel preventief en behoedt de ondernemer voor een valse start.

 

Doelstellingen

 

Onze ambitie drijft ons te zoeken naar doelstellingen. Zoals ik hierboven al schreef kan de “argeloze” starter met veel te eenvoudige doelstellingen aankomen. Hij leert vanzelf hardhandig dat er al hordes starters aan dezelfde doelstellingen hebben gedacht en gewerkt en komt tot de ontdekking dat het dus zo eenvoudig niet werkt. Hij gaat “broeden” op een nieuwe doelstelling en begint daarmee aan een nieuwe uitdaging. Een goede doelstelling is immers ook een uitdaging.

 

De ondernemer zal zo uiteindelijk een goede doelstelling vinden en ontdekken dat die pas kan worden gerealiseerd wanneer allerlei hindernissen worden overwonnen. Hij zal zelfs niet geheel kunnen inschatten welke hindernissen hem daarbij allemaal in de weg staan. Maar hij besluit die hindernissen in beeld te brengen en voor zijn doelstelling te gaan knokken. Geen simpele zaak dus.

 

Hindernissen zijn en blijven altijd vervelend en zeker als ze onverwacht opduiken. Ieder van ons kan voor zichzelf wel invullen welke hindernissen hij ondervond en ondervindt.

 

De doorgewinterde ondernemer heeft die hindernissen al voor 99% in kaart gebracht en weet nagenoeg precies hoe hij ze moet elimineren. Maar ook die doorgewinterde ondernemer heeft ambitie en die blijft hem stuwen naar nieuwe uitdagingen. En dat kan soms in conflict komen met de routinetaken die uitgevoerd moeten worden.

 

In veel gevallen kiezen ondernemers er op dat moment voor om een eenmaal opgebouwde zaak te verkopen en aan een nieuwe uitdaging te beginnen. Als je ervoor kiest om alle facetten van een doelstelling daarbij te betrekken, doe je dat echter niet. Dan probeer je al die facetten te sturen en daarmee steeds je doelstelling naar een hoger level te brengen. Ook daarvan zijn voorbeelden in voorgaande columns terug te vinden.

 

Veel succes met jullie ambitie en doelstellingen!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Mooi geschreven Peter. Maar ik zeg altijd; probeer 10 dingen met als doel dat er 2 lukken. Je valt dan wel 8 keer op je neus maar de kunst is om hem niet te breken. Kennis van de "oude garde" (hoor ik ook bij-() is goed maar vaak hebben ze te vaak wel hun neus gebroken en staan niet open voor nieuwe dingen. Jongere generaties denken heel anders en hebben vaak een helm op;-)

Schoenmaker blijf bij je leest en pas op met ambitie. Kom op we gaan innoveren en zetten ook een helm op ;)

Link naar reactie
  • 0

Haalbare doelen stellen, bewuste zelfmonitoring (persoonlijk ontwikkelingsplan in een werknemerssituatie) en eerlijke zelfreflectie (dus jezelf niet voor de gek houden als je welgestelde of redelijke doelstellingen niet haalt) zijn inderdaad belangrijke ondernemerskwaliteiten. Leuke column zonder Engelstalig salesjargon (waarbij ik aan targets e.d. denk).

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Bedankt. Natuurlijk is het gewenst dat je meerdere "hengels" uitgooit om meer kans op succes te hebben. Je laatste opmerking kan ook wel eens verkeerd uitgelegd worden..... ;)

 

Ach NOFI probeer te zeggen wat ik er van vind. We moeten oppassen dat we te weinig ruimte laten voor nieuwe ideeën. Ik zie vaak ongelofelijke succesvolle nieuwe concepten die "ik" in ieder geval af zou raden om mee te beginnen. Durf en inzet en veel vallen. Plank voor de kop en doorgaan. De oude garde kan dan weleens teveel gaan remmen. :)

Link naar reactie
  • 0

Dat is helemaal waar natuurlijk. Ik heb hier regelmatig te maken met de ambities van de kinderen en natuurlijk kijk je met veel te veel ervaring naar al die ideeën.

Aan de andere kant is mijn column geen voorschrift of een norm. De punten die ik heb benoemd zitten normaliter wel in iedereen ingebakken. Bij de een wat meer van het een dan van het ander en bij de ander weer andersom. Maar in grote lijnen is het wel zo dat we er allemaal op onze eigen manier mee om moeten leren gaan. Je hebt het nodig om een beetje betere grip te krijgen op de factor "risico" v.w.b. een kans van slagen of niet. Als ondernemer ben je nog van veel meer zaken afhankelijk, waar je ook risico mee loopt en daar zijn ook zaken bij die veel moeilijker zijn in te schatten.

Link naar reactie
  • 0
In veel gevallen kiezen ondernemers er op dat moment voor om een eenmaal opgebouwde zaak te verkopen en aan een nieuwe uitdaging te beginnen. Als je ervoor kiest om alle facetten van een doelstelling daarbij te betrekken, doe je dat echter niet. Dan probeer je al die facetten te sturen en daarmee steeds je doelstelling naar een hoger level te brengen.

 

Deze zin vind ik wel opvallend: ik ben benieuwd of jij persoonlijk het een zwaktebod vindt wanneer een ondernemer een onderneming verkoopt om zich te gaan richten op iets nieuws? Of dat het je voorkeur heeft dat ondernemers hun groeiende ambities blijven inpassen in hun bestaande bedrijf, waardoor hun bedrijf mee blijft groeien met hun ambitieniveau?

 

Ook daarvan zijn voorbeelden in voorgaande columns terug te vinden.

 

Ik ben benieuwd aan welke columns je dan met name denkt.

Link naar reactie
  • 0

Nee hoor, geen zwaktebod. Ik denk dat zoiets heel persoonlijk is en ook afhangt of het een alleen werkende ondernemer is of eentje met personeel. In het tweede geval is de drempel gemakkelijker denk ik. Als je je zo breed mogelijk wilt ontwikkelen, dan moet je van alle markten thuis zijn en het zodanig organiseren dat je het alleen afkunt.

 

Ik doel in elk geval al op de column die de zwarte kant van het ondernemerschap behandelt. Die beschrijft dat een ondernemer ook kwetsbaar is en soms suïcidale neigingen kan vertonen. Zover moet je het dus niet laten komen. Dan is er duidelijk sprake van een onbalans tussen ambitie en de doelstellingen. En dat waarschijnlijk ook langdurig, zodat de ego is beschadigd.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 160 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.