• 0

VOF - winst naar (fiscaal) partner

Het volgende is het geval, ik heb met een vriend een VOF voor een leuk financieel extratje. Elk jaar gaat de winst door 2 en geven we die gewoon op als winst uit onderneming.

 

In de afgelopen jaren heb ik gewoon fulltime gewerkt, en mijn vrouw ook. Nu is er een eerste kind gekomen en mijn vrouw zou het liefst stoppen met werken. Zeg even fictief dan we 20k winst hebben, dan is fiscaal natuurlijk veel interessanter om 10k op mijn vrouw d'r naam te hebben, dan op de mijne, aangezien het voor mij meteen in de 52% schaal valt.

 

Is hier een mogelijkheid voor? Ze is nu geen onderdeel van de VOF namelijk...

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 1

Afhankelijk van de voorwaarden van de VOF kun jij uittreden en jouw vrouw toetreden. Je moet naar de Belastingdienst wel hard kunnen maken dat niet jij, maar jouw vrouw de werkzaamheden verricht.

 

Bekijk vooraf hoe groot het voordeel is. Zo zal jouw vrouw dan ZVW-premie gaan betalen, die jij waarschijnlijk nu niet betaalt als ondernemer (omdat je het maximum al via je werkgever betaalt).

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Onderaan de streep blijft dat echter hetzelfde: of je nu 52% moet betalen en 52% terugkrijgt, of 42% moet betalen en 42% terugkrijgt. Het gaat om wat er onderaan de streep staat, niet hoe je daar komt.

 

Ik zou me eerst focussen om de mogelijkheden om überhaupt hiertoe over te kunnen gaan, en de gevolgen daarvan (bv: als er huwelijkse voorwaarden zijn, haal je zo wel hoofdelijke aansprakelijkheid binnen voor je vrouw).

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 103 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.