• 0

modellenrecht in de USA

Dag allemaal,

Omdat mijn zoektocht met kernwoorden 'bescherming ontwerp USA' en soortgelijke zoekopdrachten niets opleverde, de volgende vraag.

 

Ik heb een nieuw ontwerp voor een praktische toepassing in de autoindustrie ontwikkeld. Ik wil mijn idee (met producenten) in de markt zetten, in Europa en wellicht ook in de USA. Ik ben me daarom aan het orienteren op de beschermingsmogelijkheden, voor het geval dat het marktonderzoek dat ik, zo goed en kwaad als dit gaat, uitvoer een positief resultaat laat zien (omdat ik in deze fase nog niets concreets kan laten zien, is een marktonderzoek lastig).

 

Voor de duidelijkheid: mijn vinding betreft geen nieuwe technische vinding, en dus niet octrooieerbaar. Ik moet het dus hebben van modellenrecht.

 

Voor de Europese unie is het duidelijk: daar kan ik via OHIM een model deponeren waarmee ik in één keer voor alle landen van de EU de aanvraag heb ingediend. Voor amerika lijkt dit lastiger te liggen. Het lijkt wel of ze daar enkel patents hebben, en geen apart modellenrecht. Ook als je in hun patent-database pluist kom je daar de prachtigste ontwerpen tegen, die niets met een technische innovatie te maken hebben.

 

Ik heb al even op de www.uspto.gov site gekeken, maar daar kwam ik echt niet uit.

 

Daarom mijn vraag: hoe bescherm je een ontwerp in de USA, kun je dit, net zoals bij OHIM, zelf doen, en wat zijn globaal de kosten?

Dank!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Een deel van de verwarring komt door de terminologie. Veel mensen duiden een octrooi aan als patent. Echter een "design patent" is wat wij een modelrecht noemen. Wat wij aanduiden als octrooi is volledig een "utility patent".

 

In de VS kun je zelf de aanvraag doen. Dat is onverstandig: een aanvraag is aan heel veel regels gebonden. Als je het zelf doet en je het "design patent" verkrijgt is het nog maar vraag wat je eraan hebt.

 

Zie hier voor meer info:

http://www.uspto.gov/patents/resources/types/

 

Ik citeer:

The Design Patent Application Process

 

The preparation of a design patent application and the conducting of the proceedings in the USPTO to obtain the patent is an undertaking requiring the knowledge of patent law and rules and Patent and Trademark Office practice and procedures. A patent attorney or agent specially trained in this field is best able to secure the greatest patent protection to which applicant is entitled. It would be prudent to seek the services of a registered patent attorney or agent. Representation, however, is not required. A knowledgeable applicant may successfully prosecute his or her own application. However, while persons not skilled in this work may obtain a patent in many cases, there is no assurance that the patent obtained would adequately protect the particular design.

 

Succes!

advocaat @ Dohmen advocaten te Tilburg

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 235 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.