• 0

Stichting als 'houder/holding van onderneming'?

Beste HL members,

Mijn situatie is de volgende:

 

Ik heb (naast een loondienst verband waar ik m'n primaire inkomsten vandaan haal) een onderneminkje en een 50% deelname in een 2de onderneming.

 

Juist omdat het allemaal extra inkomsten zijn naast een loondienst verband en het voornamelijk hobby is, wil ik zo min mogelijk verplichtingen en kosten hebben/maken.

 

De aandelen van beide ondernemingen zijn geparkeerd in een (engelse) holding en daarvoor moet ik jaarlijks de nodige kosten/energie (vrij)maken.

Ik zou dit graag anders zien en heb nu het idee om de houderschap qua aandelen onder te brengen in een stichting welke als doel heeft a) een bepaald vermogen te vergaren en dit te beheren en wellicht op een later tijdstip TBS en/of belenen aan familie/bekende en b) het (mede-)besturen van ondernemingen welke vruchtbaar kunnen zijn en dus het oorspronkelijke doel ten goede komen.

 

Nu de vraag,

-is een stichting bij lage omzet (onder de 4M) altijd vrijgesteld van de benodigde verplichtingen zoals aandragen jaarstukken ? ook al houdt is het houder/holding van 1 of meerdere ondernemingen ?

 

-zie ik iets over het hoofd als ik denk dat ik het bezit/eigendom van de ondernemingen uit handen geef en slechts 'bestuurder' van de stichting wordt ? en dus feitelijk prive niet meer over dat vermogen kan beschikken? (wat op zich geen punt is want ik wil de verdienste juist apart houden en hoef dat niet per se als prive vermogen te kunnen gebruiken)

 

 

De noodzaak van VPB opgave e.d blijft uiteraard want via bepaalde deelnemingen kan winst gemaakt worden, geen punt.

 

 

ter verduidelijking, de Stichting wordt in deze dus gebruikt als Holding met een doel dat niet alleen sociaal/ideaal is.

 

 

Bedankt

T_T

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

ter aanvulling en verduidelijking:

 

Ik bedoel dus niet een Stichting alszijnde een 'STAK' maar echt een Stichting als zodanig.

 

En mbt het 'doel' van de Stichting: het is NIET de bedoeling om het stukje vermogen dat opgebouwd wordt zomaar te laten gebruiken door jan en allemaal, inclusief mijzelf.

Maar enkel bijvoorbeeld in geval van onvoorziene situaties dat 'de stichting' kan bijspringen dmv een lening obv een deugdeijke overeenkomst., of wellicht in de toekomst bijvoorbeeld het tijdelijke terbeschikkingstelling van een (deel van een) pand igv iemand tijdelijke hulp nodig heeft ook weer obv een overeenkomst.

 

Dus het uiteindelijke doel is min of meer sociaal/ideaal (althans in mijn opinie).

 

Ben benieuwd of dit iets is dat handig/goed is om te doen. en of iemand hier goede of juist slechte ervaringen mee heeft.

 

Bedankt,

T_T

 

 

Link naar reactie
  • 0

Kort antwoord: NIET DOEN!

 

Lang antwoord:

 

Situatie:

Je hebt 100% van de aandelen in een Ltd. Die Ltd heeft 100% van de aandelen in een vennootschap (BV?) en 50% van de aandelen in een andere vennootschap (BV?). De resultaten zijn zeer beperkt, over de activiteiten weten we helemaal niets - behalve dat het jou niet veel tijd kost. Er loopt nog ergens een aandeelhouder rond, maar daar weten we ook niets van.

 

Plan:

Je wil van de administratieve rompslomp af en daarom de aandelen overdragen aan een nieuwe stichting, waar je zelf bestuurder van wordt.

 

Resultaat:

De stichting streeft geen algemeen of sociaal nut na, want het doel is vermogen opbouwen om een hele beperkte groep mensen, die allemaal in jouw eigen omgeving zitten. Uitkeringen en andere bevoordelingen door de stichting zijn belast met schenkbelasting (tenzij er iets tegenover staat, zoals arbeid, dan is het loon en dus ook belast). Een stichting mag geen uitkeringen doen aan oprichters en bestuurders. Zelf val je dus direct buiten de boot.

 

Ook een stichting is administratieplichtig en kan belastingplichtig zijn. Dat zal hier wel meevallen, als de stichting vpb-plichtig is, dan vallen (de meeste) inkomsten (dividend) onder de deelnemingsvrijstelling - maar dat is nu ook al het geval. Daar zit dus niet zoveel verschil tussen.

 

Het gaat je dus niet het gemak opleveren waar je op zit te wachten.

 

Maar misschien heb je een ander doel voor ogen?

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Bedankt Ronaldinho, het korte antwoord is best duidelijk ;D

 

Ja het was idd de bedoeling om zo min mogelijk verplichte handeling & kosten te hebben voor de holding Ltd.

 

De 100% deelname in de ene werkmij (ook een Ltd) is waar ik zelf actief mee werk, dus logisch dat daar jaarlijkse kosten voor zijn.

De andere 50% deelneming is voor een NL BV, die is ook gewoon actief en daar zijn de kosten dus ook niet echt een probleem.

 

maar ik dacht met een nieuwe Stichting ipv de bestaande Holding Ltd, jaarlijks voor +/- Eur 25,- tot 75,- NL KvK kosten klaar te zijn

ipv de UK kosten & NL kosten & jaarrekening kosten nu (+ aangifte Vpb maar dat is alleen iets tijd).

 

 

Uitkeringen van Stichting naar Prive kunnen niet, maar is/was ook niet de bedoeling.

En het doel is om alszijnde Bestuur de mogelijkheid te hebben om hier (inderdaad willekeurig) een goed doel mee te dienen in de vorm van een tijdelijk lening en/of TBS aan iemand die dat op dat moment nodig heeft. is dat niet aan de orde dan blijft het (op te bouwen) vermogen rustig staan en ontvangt het een schamele rente per jaar. :)

 

 

Dus is 'alleen' het eigendom verliezen een mogelijke issue, en eigenlijk pas in geval ik het zelf wil opheffen. - toch ?

 

Kan bijv tijdens de oprichting van een Stichting in de statuten worden opgenomen dat de waarde van beide werkmij's welke nu ingebracht worden er in het uitzonderlijke geval dat het bestuur besluit de Stichting op te heffen, die waarde weer terugkomt naar de oorspronkelijke oprichter ?

 

of zijn er misschien andere/betere oplossingen ? (behalve aandelen in prive houden)

 

Bedankt,

T_T

 

ps. het s natuurlijk niet echt een big issue, want qua kosten is het op jaarbasis niet echt spannend, maar aan de andere kant als de opzet zo 10 / 15jaar blijft bestaan is dat toch weggegooid geld.

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 155 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.