• 0

Nieuwe BV

Ik heb de volgende vraag.

 

Ik help al een tijdje een onderzoeker om een bedrijf te starten. Hij wilt nu ook daadwerkelijk een bv oprichten

 

Hij heeft daarbij de volgende aandelenverdeling in zijn hoofd;

 

Hijzelf (CEO) - 75%

Business developer - 10%

Ik (met mijn bedrijf) - 10 %

Professor - 5 %

 

Vragen:

1. De onderzoeker wil zelf het geld investeren. Is het mogelijk dat de andere partijen de aandelen krijgen zonder geld te investeren? De afspraak is dat de anderen de aandelen krijgen en hiervoor een bepaald aantal uren in het bedrijf investeren. Deze investering in tijd is zowel totdat de bv is opgericht als daarna. Hiervoor krijgen zij geen salaris, maar een % van de winst als er winst is.

 

2. Het is ook nog zo dat het bedrijf rond juni wordt opgericht (omdat dan waarschijnlijk subsidies binnengehaald zijn). We willen een overeenkomst tekenen waarin wordt vastgelegd hoe de aandelenverhouding is op het moment dat de bv wordt opgericht. Is dit mogelijk?

 

Alvast bedankt.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Leuk, zo'n vraag over een innovatief bedrijf. In antwoord:

 

ad 1.: De waarde voor aandelen kan zeker ook "in kind" worden ingebracht. Zorg dan dat ze niet voor het nieuwe bedrijf werken maar wel kennis aanleveren. Aanvullende activiteiten zou je dan bijvoorbeeld kunnen benoemen als "service" horende bij de geleverde kennis. Dit om weg te blijven van consultancy constructies, etc.

 

ad 2.: Je kunt de aandeelverhouding nu vastleggen, gebruik daarvoor een "Vaststellingsovereenkomst". Het 'afdwingen' van de inhoud kun je doen via een boete clausule. De boete zou dan bijvoorbeeld de waarde van de aandelen - maar dan in cash - kunnen zijn.

 

Heb je ook andere opties overwogen? Bijvoorbeeld om de winstverdeling via een verdeling van de IP-rights te doen, ipv aandelen? Of heb je SAR's overwogen? Daarmee haal je zeggenschap over het bedrijf en opbrengsten nog wat meer uit elkaar. En die rechten zijn beter verhandelbaar, terwijl het bedrijf mogelijkheden houdt om via aandelen extern kapitaal aan te trekken.

 

Groet,

Anne

Anne --- VLA - Rechtstichting

http://rechtstichting.nl

Link naar reactie
  • 0

Ander puntje: winst kun je goed beïnvloeden. M.a.w. het zou kunnen voorkomen dat er maar weinig winst gemaakt wordt, ondanks dat het erg goed gaat met de toko.

 

Kun je geen percentage van de omzet afspreken ipv de winst? Of zoals Anne voorsteld iets met de IP rechten gaan doen. Jouw deel in licentie geven en daar een percentage van ontvangen.

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 120 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.