• 0

BTW aspecten van twee VOF's

Beste forumleden,

 

Ik speel met de volgende vraag:

 

In het hypothetische geval dat iemand een VOF zou oprichten met daarin 4 vennoten, dan zou diegene in beginsel in aanmerking komen voor de kleine ondernemersregeling voor de omzetbelasting (uitgaande dat de VOF zou voldoen aan alle vereisten daarvoor). Dit is gunstig in de zin dat de VOF het saldo aan BTW niet hoeft af te dragen, althans een korting op de af te dragen BTW krijgt, mits dit saldo onder een zekere grens blijft. Het saldo dat de ondernemer in zijn portemonnee mag houden is het voordeel van deze regeling.

 

Maar wat nu als:

1) 2 vennoten VOF #1 oprichten en de overige 2 vennoten VOF #2 oprichten;

2) VOF #1 vennoot wordt gemaakt in VOF #2;

3) VOF #1 (indien aangemerkt als BTW ondernemer) de inkoop voor haar rekening neemt;

4) VOF #1 de ingekochte goederen als kapitaal inbrengt in VOF #2;

5) VOF #2 de ingebrachte goederen BTW-belast verkoopt, maar onder de grens van de k.o.-regeling blijft;

6) Eventuele winst gemaakt in VOF #2 in de vorm van kapitaalonttrekking terug naar VOF #1.

 

In bovenstaand geval zou VOF #1 alleen maar BTW terug kunnen vragen. VOF #2 moet dan weliswaar veel belasting afdragen (deze geniet immers geen aftrek voorbelasting), maar zolang dit bedrag onder de grens van de k.o.-regeling blijft hoeft VOF #2 dit dus ook niet af te dragen: lijkt me een dubbel voordeel? Aangezien nu beide bedragen (af te dragen BTW-bedrag én het terug te vragen bedrag) in de portemonnee van de ondernemer terecht komen.

 

Of is het zo dat beide VOF's bij elkaar worden geteld in de berekening voor de k.o.-regeling en in dit geval dus ook alleen het saldo aan te betalen BTW niet hoeft te worden afgedragen?

 

Anyway, maak ik hier nu een onlogische redenering of is het wettelijk geheel niet mogelijk? Ik ben benieuwd naar jullie reacties!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

STEL dat deze constructie mogelijk zou zijn:

Er zijn 4 vennoten. Je praat hier over een ‘voordeeltje’ van iets meer dan 300,- euro per vennoot (waar ook nog eens inkomstenbelasting over betaald moet gaan worden).

 

Zijn jullie bereid om een extra VOF op te richten om (bruto) ruim 300,- per persoon per jaar meer te verdienen? Met een extra administratie, inschrijvingen, aangiften, jaarstukken enzovoort.

Volgens mij blijft er weinig van dat voordeeltje over, nadat de extra kosten hier van af zijn.

 

Los van de vraag of de constructie wel of niet haalbaar is, lijkt het mij persoonlijk niet een heel interessant alternatief.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik ben het eens met Peter.

Bovendien: welke activiteiten heeft VOF#1?

Worden er belaste prestaties geleverd in de zin van de Wet OB? Zonder belaste prestaties ook geen recht op vooraftrek.

 

NB Ik denk dat de "kapitaalstorting" van VOF#1 in VOF#2 gewoon gezien wordt als levering van goederen; BTW belast bij VOF#1 en vooraftrek bij VOF #2.

 

Groetjes,

Johan

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 159 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.