• 0

MIA / EIA mogelijk bij aanbouw kantoor?

Ik heb al veel berichten gelezen, maar ben het antwoord op mijn vraag nog niet tegengekomen. Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen.

 

Ik heb onlangs een stuk grond aangekocht en ga daar een woon/kantoorpand opzetten. Het zal ongeveer 50/50 zijn en is bouwkundig splitsbaar met eigen ingang etc.

 

Nu wil ik het kantoorgedeelte gaan bouwen met energiebesparende materialen, zoals een warmtepomp, zonnepanelen, speciale beglazing, energiebesparende verlichting, (andere suggesties zijn uiteraard welkom!!!) etc. etc.

 

Nu vroeg ik me af of er bepaalde zaken voor de MIA of EIA in aanmerking komen.

 

Mochten daar bepaalde zaken op staan, overweeg ik namelijk om die te gebruiken, omdat dat veel voordeel op kan leveren.

 

Ik heb ook al op de lijsten gekeken, maar kon er geen wijs uit. Graag hoor ik van jullie.

 

P.S. Ik heb een BV en het woongedeelte/kantoorpand zal ongeveer 50/50 zijn. Kan ik de grond prive houden? of moet ik een deel (50%) aan de BV verkopen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Voor de vraag of je investeringen in aanmerking komen voor MIA/EIA kun je het best navraag doen bij de leverancier. Deze is doorgaans goed geïnformeerd. Denk eraan dat de aanvraag van MIA/EIA gebonden is aan een aantal formaliteiten, zoals het tijdig indienen van het verzoek, en dat bij het niet nakomen van deze formaliteiten je de MIA/EIA op je buik kunt schrijven. Het is dus niet onverstandig om de aanvraag te laten verzorgen door een deskundige.

 

Voor wat betreft de grond:

Normaliter worden pand en ondergrond als 1 bedrijfsmiddel gezien. Het is echter mogelijk dat de BV de opstal laat bouwen en de ondergrond huurt van je in privé. Een soort erfpacht, zeg maar. Dit betekent wel dat de BV een zakelijk erfpachtvergoeding moet betalen, die belast is in de inkomstenbelasting (TBS-regeling).

 

Je kunt ook de ondergrond overschrijven op de BV, maar dat kan consequenties hebben voor de overdrachtsbelasting.

 

Tenslotte kun je het kantoorpand inclusief ondergrond in privé laten bouwen en verhuren aan de BV.

 

Neem ook de BTW-gevolgen mee in je afweging.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Allereerst: MIA is alleen voor milieugerelateerde investeringen en EIA is voor energiegerelateerde investeringen. In uw geval is EIA dus de aangewezen fiscale faciliteit. Op de bijbehorende energielijst staan de items die u noemt, als warmtepomp, zonnepanelen en beglazing (peildatum 2010). Vraag is wel wat u bedoelt met 'speciale beglazing'. Voor EIA is o.a. de U-waarde van belang. Energie-efficiënte verlichting komt alleen voor bestaande bouw in aanmerking. Daglichtsensoren of aanwezigheidsdetectie voor verlichting kan wel voor nieuwbouw. De energielijst geeft de technische randvoorwaarden aan voor dergelijke investeringen.

Let op: de energielijst 2011 is nog niet gepubliceerd, zal naar verwachting rond 1 januari 2011 zijn. Er kunnen dus zaken veranderd zijn! Voor vragen over de EIA kunt u contact opnemen met de helpdesk van de EIA, telefonisch te bereiken onder 088 - 602 34 30. Zie ook de website, www.agentschapnl.nl/eia.

Zoals al genoemd in een eerder antwoord moet de EIA-melding binnen drie maanden na opdrachtverstrekking zijn ingediend bij de belastingdienst. Het moment van opdrachtverstrekking bepaalt ook het jaar van investeren en daarmee welke energielijst (2010 of 2011) van toepassing is.

Voor vragen over grond en hoe het gaat voor wat betreft zakelijk/privé kunt u het beste contact opnemen met uw belastinginspecteur.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dank jullie wel voor deze twee antwoorden. Hier kan ik wel wat mee.

Nog even een aanvullende vraag aan Smittr, aangezien u zo'n specifiek antwoord weet te geven.

 

Zijn er nog andere bouwmaterialen die op de lijst staan, zoals bijv. bepaalde kunststoffen of andere energiebesparende materialen? Alle tips zijn zeer welkom.

 

Ik hoor het heel graag.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 121 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.