• 0

Lening Privé aan zaak

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je kunt niet aan jezelf lenen. Wat wel kan is investeren in de VOF en over de stand op de kapitaalrekening een vergoeding bedingen (in het kader van de (voor)winstverdeling). Komt min of meer op hetzelfde neer, de 'rente' is bij jou belast als winst uit onderneming. Spreek duidelijk (schriftelijk) met je medevenno(o)t(en) af hoe jullie dat vorm gaan geven.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Oké bedankt voor je snelle en duidelijke antwoord.

 

Zou ik er ook voor kunnen kiezen om het geld via mijn bijvoorbeeld een familielid of vriend kunnen laten lopen? Ik had al iets gevonden over een tante agaathlening, maar ik voldoe hierbij niet aan de voorwaarde dat ik een startende onderneming moet zijn.

Is er een alternatief?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Als de VoF leent van een derde (natuurlijke persoon of rechtspersoon) kan de lening gewoon geactiveerd worden op de creditzijde van de balans. Dit wordt dan een lening o/g (o/g is opgenomen geld). Over deze lening kan gewoon rente gerekend worden en deze rente is aftrekbaar van de winst. Houd wel goed in de gaten dat je dit van tevoren moet regelen in een overeenkomst van lening, doe je dit niet dan mag de Belastingdienst er voor kiezen de aftrek van rentelasten niet accepteren als kosten (de rentelasten drukken dan niet op je winst).

Als jij dit via een derde doet met je eigen geld zul je natuurlijk met deze derde ook een overeenkomst van lening moeten afsluiten. Jij leent dan jouw geld aan een derde (tegen een rentevergoeding) en deze leent dit bedrag dan uit aan jouw VoF. Ik zelf zou nooit voor deze constructie kiezen, is namelijk te ingewikkeld omdat je ook gewoon jouw bedrag op de kapitaalrekening zou kunnen verhogen.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 81 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.