• 0

Kosten aftrekbaar als 'niet-ondernemer'?

Goedendag,

 

Ik voer op freelance basis werkzaamheden voor verschillende klanten uit. Ik voldoe niet aan het urencriterium en kom dus niet in aanmerking voor de aftrekposten. Kan ik echter wel de kosten die ik gemaakt heb aftrekken?

 

Ik heb begrepen dat ik de inkomsten als 'inkomsten uit overige werkzaamheden' moet invullen in box 1.

Vul ik dan uiteindelijk in box de inkomsten minus de kosten in? Of moet ik de kosten ergens apart verantwoorden?

 

Bij voorbaat hartelijk dank.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Of jouw werkzaamheden vallen onder de noemer "Winst uit onderneming" of "resultaat uit overige werkzaamheden" kun je beoordelen aan de hand van de criteria van de Belastingdienst en meer in detail in diverse topics in dit forum.

 

In beide gevallen kun je de kosten die je hebt gemaakt aftrekken. Als je "Winst uit onderneming" geniet had je zelfstandigenaftrek kunnen claimen als je aan het urencriterium had voldaan.

 

Als je de inkomsten opgeeft als "resultaat uit overige werkzaamheden", dan kun je aldaar op in aangifte zowel de kosten als de opbrengsten vermelden.

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik zou niet te snel aannemen dat sprake is van een werkzaamheid in plaats van een onderneming. Ook bij een beperkte tijdsbesteding kan er toch sprake zijn van een onderneming, het urencriterium komt in de definitie daarvan namelijk niet voor.

 

Hoewel in dat geval de ondernemersaftrek niet kan worden toegepast, kan iedere IB-ondernemer gebruik maken van de MKB-winstvrijstelling. Een resultaatgenieter kan dat niet (tenzij de werkzaamheid bestaat uit het ter beschikking stellen van vermogen aan een verbonden onderneming).

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Heeft u een VAR-verklaring aangevraagd? Staat daarin dat u “resultaat uit overige werkzaamheden” geniet?

 

Bij freelancewerkzaamheden kan namelijk sprake zijn van:

-   Winst uit onderneming

-   Resultaat uit overige werkzaamheden

-   Of (fictieve) dienstbetrekking -- ( “verschillende klanten” - betekent niet automatisch dat er geen “dienstbetrekking” bestaat en dat u geen loon of salaris geniet)

 

Consequenties zijn te vinden in de verplichting om een administratie op te zetten en te voeren, soort van belasting (loonheffing of inkomstenbelasting) en werknemersverzekeringen.

 

In het geval van een (fictieve) dienstbetrekking – heeft u namelijk geen recht om door u gemaakte kosten af te trekken!

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 100 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.