Nadja Elferink

Junior
  • Aantal berichten

    9
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    adviseur
  • Geslacht
    Female
  • Adres
    Oldenzaal, Herman Bodestraat 12, 7572ZG, Nederland
  • Voornaam
    Nadja
  • Achternaam
    Elferink
  • Bedrijfs- of organisatienaam
    ADVINEZ - zakelijke dienstverlening
  • Websiteadres
  • Blog

Bedrijfsinfo

  • Plaats
    Oldenzaal, Overijssel
  • Branche
    Groothandel
  • Branche 2
    Financiering & bankwezen
  • Websiteadres

Nadja Elferink's trofeeën

  1. Hallo, Het zit iets anders in elkaar. De Omzetbelasting en de Inkomstenbelasting zijn twee verschillende soorten van belastingen, die geheven worden over verschillende objecten. [*]Omzetbelasting – over de meerwaarde van een PRODUCT of DIENST dat in het maatschappelijk verkeer wordt “geplaatst” / verkocht. [*]Inkomstenbelasting – over de inkomsten van een belastingplichtige (MENS – natuurlijke persoon) Probeer deze apart te houden. Er is geen mogelijkheid tot verrekening van deze belastingbronnen. MVG Nadja Elferink
  2. Heeft u een VAR-verklaring aangevraagd? Staat daarin dat u “resultaat uit overige werkzaamheden” geniet? Bij freelancewerkzaamheden kan namelijk sprake zijn van: - Winst uit onderneming - Resultaat uit overige werkzaamheden - Of (fictieve) dienstbetrekking -- ( “verschillende klanten” - betekent niet automatisch dat er geen “dienstbetrekking” bestaat en dat u geen loon of salaris geniet) Consequenties zijn te vinden in de verplichting om een administratie op te zetten en te voeren, soort van belasting (loonheffing of inkomstenbelasting) en werknemersverzekeringen. In het geval van een (fictieve) dienstbetrekking – heeft u namelijk geen recht om door u gemaakte kosten af te trekken!
  3. Inderdaad… Ik had contact opgenomen met de Belastingdienst. De BTW dient in Duitsland te worden afgedragen. De levering vindt plaats “aan zich zelf”. En er is geen sprake van afstandsverkopen. Maar ook niet van een vaste inrichting in Duitsland.
  4. Vraag 1: Maakt het uit of dit van prive rekening is betaald ipv zakelijke rekening? ---> Het maakt niet uit of dit zakelijk of via privérekening is betaald, als dat maar voor de zakelijke doeleinden werd/wordt gebruikt. Vraag 2: Moet ik de kosten bij "Rekenhulp" opsplitsen, of voldoet een totaalbedrag a 125 euro bij "aftrekbare kosten"? ---> Gewoon doen. Er zijn maar 2 verschillende soorten kosten. Vraag 3: Terug te vorderen BTW boek ik dus altijd onder "BTW te vorderen hoog (inkopen)" in het geval van 19% BTW? ---> Ja Vraag 4: Een privé betaling, dus niet gestort op en betaald van zakelijke rekening, boek ik onder een kosten journaalpost, zoals bv. "algemene kosten"? ---> In dit geval wel. Maar let op als u investeringen doet. De investeringen zijn geen kosten, maar dienen geboekt worden onder "vaste activa" of "vlottende activa". Bijvoorbeeld: Inventaris (onderdeel van vaste activa). Deze kunt u jaarlijks afschrijven door een deel van het bedrag als kosten te boeken. Vraag 5: Zoals genoemd is de 119 euro (incl. BTW) niet eerst gestort op de zakelijke rekening. Dien ik dan nog in de boekhouding dit op te nemen onder een post "privestorting"? De rekening die Roel bedoelt (privéstorting) is de rekening "Eigen Vermogen (EV)" (eenmanszaak). Alles wat u inbrengt in uw onderneming, moet u als inbreng opnemen in de boekhouding. Dit loopt via de rekening Eigen Vermogen. Maar ook anders als u geld uit de onderneming haalt voor privédoeleinden, moet dit ook in de administratie worden verwerkt. Het inbreng kan in geld of in goederen plaats vinden. Dat maakt niet veel uit. Het enige verschil is: Situatie1 ---- Stap I: Geldstorting (inbreng) op de zakelijke bankrekening & stap II: betalen van kosten --> dat zijn 2 boekingen Situatie 2 -----Betalen van zakelijke kosten of aanschaffingen via privé --> is maar één boeking !!Maar met hetzelfde resultaat !!!
  5. Hallo Emanuel, Ook als u (als ondernemer) geen omzet maakt, bent u verplicht de administratie op te zetten en bij te houden! Voor deze verplichting kunt u schriftelijk ontheffing aanvragen bij de belastingdienst (zie hiervoor “de kleineondernemersregeling” http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/omzetbelasting/administratie_bijhouden/btw_administratie_bijhouden/btw_administratie_bijhouden-01.html#P24_1473 ) . Maar zolang de belastingdienst geen ontheffing aan u heeft verleend geldt voor u de “administratieplicht”. Maar inderdaad als u in 2010 geen kosten en geen investeringen heeft gemaakt (en ook niets hebt verkocht) dan hoeft u niets te administreren! Dan kunt u voor de BTW-aangifte 2010 overal nul invullen. MVG Nadja Elferink
  6. De factuur inboeken in 2011 is geen optie, omdat middels deze boeking het resultaat over 2010 niet meer zal kloppen. Er vindt een verschuiving plaats en dit heeft uitwerking op het bedrag van de inkomstenbelasting 2010 / de vennootschapsbelasting 2010 – afhankelijk van de ondernemingsvorm. Hebben de uitgaven betrekking op het boekjaar 2010 dan moeten deze ook in dat jaar worden geboekt. Ook een factuur bij de leverancier aanvragen, die gedateerd is op 2-1-2011, is evenmin een goede oplossing. Want de leverancier heeft wellicht in 2010 zijn BTW-aangifte al ingediend en BTW afgedragen. Het is mogelijk/nodig om de “afgesloten” boekhouding te corrigeren. Dezelfde boeking neemt u gewoon ook ter correctie in de administratie 2011 op als memoriaalboeking (correctie van de beginbalans) en KLAAR! Om BTW terug te vragen moet u inderdaad (zoals Dick schreef) een suppletie-BTW indienen.
  7. Hallo Sander, ik ben het niet met jou eens. " 'vaste' inrichting in Duitsland" -- daar is er geen sprake van! Een viskraam kan niet als V.I. worden aangemerkt. V.I. moet een vaste adres hebben, of waar moeten de brieven van de duitse Finanzamt naar toe? Als gevolg daarvan kan er ook geen sprake zijn van een intracommunitaire transactie. Inderdaad is hier geen sprake van 'afstandsverkopen"!!!!!! Wat houdt de regeling in? --> Heel eenvoudig: wanneer er sprake is van de afstandsverkopen, wordt de EU-staat waar de goeden aankomen, als BTW-plichtig aangemerkt. ( In dit geval Duitsland) Aan welke voorwaarden moet worden voldaan voor "afstandsverkopen"? --> De goederen worden DOOR of VOOR de REKENING van de ondernemer vervoerd of verzonden van een EU-staat (Nederland) naar een ander EU-staat (Duitsland). Vervolgens is er ook een tweede vereiste, namelijk dat er sprake moet zijn van een totale waarde van MEER dan 100.000 euro. Voor diegene die de wetbundel erbij willen pakken: art. 5a lid 4 - is de uitzondering op de afstandsverkopen. Omdat John aangaf te verwachten minder dan 100.000 euro omzet in Duitsland te maken, voldoet hij niet aan de tweede vereiste voor de afstandsverkopen. De conclusie die ik hieruit kan trekken is dat er nederlandse BTW in rekening dient te worden gebracht en ook in Nederland te worden afgedragen. Wel moet John blijven bijhouden, of en wanneer hij over het drempelbedrag komt. Want dan is hij in DE verplicht "Umsatzsteuer" af te dragen en heeft dan dus een duits BTW-NR nodig.
  8. Hallo Flair, Het mailverkeer alleen is niet (altijd) voldoende. Deze toont niet aan wat je werkelijk voor de goederen hebt betaald. En dat is het punt waar de belastingdienst moeilijk over kan doen. Hier ontstaat namelijk een “manipulatiemogelijkheid”, welke de belastingdienst graag wil voorkomen. Er zou alles mogelijke in de Email kunnen worden afgesproken, maar heeft dit ook werkelijk zo plaats gevonden? Daar heeft de belastingdienst geen controle over… Volgende scenario’s zijn er mogelijk: 1) Betaald via telebankieren & de kleding is verstuurd 2) Betaald contant bij het ophalen van de kleding In het eerste geval is inderdaad de mogelijkheid om het mailverkeer + bankafschrift als bewijsstuk in de boekhouding op te nemen. (Altijd uitprinten en bewaren). In het tweede geval daarentegen kun je de verkoper een kwijting laten tekenen, waarop vermeldt staat: • transactiedatum en plaats, • bedrag, • naam van de verkoper en naam van de inkoper • handtekening van de ontvanger Voor dit soort zaken is het handig om een kwitantieboek aan te schaffen. Deze zijn niet duur en zijn de moeite waard. Nog een tip: Voor het geval dat je de kleding met de auto ophaalt, kun je met deze kwitantie ook aantonen dat je deze rit werkelijk voor je onderneming hebt uitgevoerd. (Aantal km x 0,19 Euro) worden als kosten geboekt. MVG Nadja Elferink
  9. Als je niet meer dan 20.661 Euro gemiddeld---((Saldo 31/12/2010 + Saldo 1/1/2010)/2)--- op je privérekening hebt staan, hoef je geen belasting over te betalen. Belastingdienst beschouwd dit bedrag namelijk als belastingvrij vermogen in BOX 3.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.