Vraag 1: Maakt het uit of dit van prive rekening is betaald ipv zakelijke rekening?
---> Het maakt niet uit of dit zakelijk of via privérekening is betaald, als dat maar voor de zakelijke doeleinden werd/wordt gebruikt.
Vraag 2: Moet ik de kosten bij "Rekenhulp" opsplitsen, of voldoet een totaalbedrag a 125 euro bij "aftrekbare kosten"?
---> Gewoon doen. Er zijn maar 2 verschillende soorten kosten.
Vraag 3: Terug te vorderen BTW boek ik dus altijd onder "BTW te vorderen hoog (inkopen)" in het geval van 19% BTW?
---> Ja
Vraag 4: Een privé betaling, dus niet gestort op en betaald van zakelijke rekening, boek ik onder een kosten journaalpost, zoals bv. "algemene kosten"?
---> In dit geval wel. Maar let op als u investeringen doet. De investeringen zijn geen kosten, maar dienen geboekt worden onder "vaste activa" of "vlottende activa". Bijvoorbeeld: Inventaris (onderdeel van vaste activa). Deze kunt u jaarlijks afschrijven door een deel van het bedrag als kosten te boeken.
Vraag 5: Zoals genoemd is de 119 euro (incl. BTW) niet eerst gestort op de zakelijke rekening. Dien ik dan nog in de boekhouding dit op te nemen onder een post "privestorting"?
De rekening die Roel bedoelt (privéstorting) is de rekening "Eigen Vermogen (EV)" (eenmanszaak).
Alles wat u inbrengt in uw onderneming, moet u als inbreng opnemen in de boekhouding. Dit loopt via de rekening Eigen Vermogen. Maar ook anders als u geld uit de onderneming haalt voor privédoeleinden, moet dit ook in de administratie worden verwerkt. Het inbreng kan in geld of in goederen plaats vinden. Dat maakt niet veel uit.
Het enige verschil is:
Situatie1 ---- Stap I: Geldstorting (inbreng) op de zakelijke bankrekening & stap II: betalen van kosten --> dat zijn 2 boekingen
Situatie 2 -----Betalen van zakelijke kosten of aanschaffingen via privé --> is maar één boeking
!!Maar met hetzelfde resultaat !!!