Jump to content

seoprofessional

Junior
  • Content Count

    21
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0

Personal info

  • You are:
    ondernemer
  • How did you find us:
    anders

Register

  • What age group do you belong to?
    25-30
  • You are primarily interested in:
    ondernemen algemeen
  1. Vandaag heb ik een factuur ontvangen met het verzoek tot betaling van een dienst. Ik heb echter nooit getekend voor deze dienst en heb bezwaar geschreven per mail dat ik niet akkoord ga met de betaling. De reactie welke ik heb ontvangen is dat er mondeling is afgesproken dat ik een deel van de dienst zou betalen uit coulance omdat de leverancier voorafgaande de tekening van het contract toch al met de opdracht was gestart. Naar mijn mening klopt dit niet aangezien ik had aangegeven niet van de dienst gebruik te willen maken, maar als vergoeding voor de tijd die toch was geïnvesteerd een vergoeding van 50% te betalen uit goed fatsoen. De leverancier heeft de communicatie gesloten en stelt nu dat het volledige bedrag maar betaald moet worden. Mijn eerste indruk is dat ik deze factuur kan negeren omdat ik nooit een overeenkomst heb getekend en nooit mondeling iets heb toegezegd. Echter vraag ik af hoeveel ik in mijn recht sta en welke stappen ik het beste kan ondernemen. Kan iemand mij hierin adviseren?
  2. Dank jullie wel. Momenteel heb ik een afspraak gemaakt met een financieel adviseur om alles nogmaals duidelijk op een rij te krijgen welke afweging ik zal gaan maken. Bedankt
  3. Nou dat is gelukkig niet het geval, maar als ik als eenmanszaak zou blijven voortbestaan dan dien ik eveneens rond de 2000 aan verzekeringen te betalen (aansprakelijk en beroepsaansprakelijkheid, nml werkzaam in de ICT branche) iig voor zover ik de grote verzekeraars heb nagelopen.
  4. Ja voornamelijk de risico beperking speelt hier een belangrijk rol.
  5. Dank u wel, toch jammer maar blij dat het nu geheel duidelijk is voor me.
  6. Zojuist zit ik wat aanvullende informatie te zoeken over het optimaliseren van mijn boekhouding. Nou kom ik de volgende vraag tegen: 1. Hoe betaal je jezelf uit en hoe wordt dit belast? Kan ik gewoon van mijn zakelijke rekening maandelijks een bedrag storten naar privé? Of is dit ongunstig i.v.m. belasting? Het is een eenmanszaak dus dan ziet de belasting zakelijk en privé toch als 1? met als antwoord 1. Als eigenaar van een eenmanszaak, geniet je geen inkomen maar winst. Je betaalt inkomen over je winst, of je dit nu wel of niet privé opmaakt. Overigens, je kan maar beter wel wat opmaken, anders betaal je ook nog belastingen over je vermogen. Als je een BV hebt (of aandeelhouder van een BV bent) ken je jezelf wel een salaris toe. Betekent dit dat er bij het opmaken van de jaaropgave inkomstenbelasting alle winst die wordt opgeven de mogelijkheid biedt om alle betaalde BTW van het desbetreffende jaar terug te kunnen krijgen? Jaarlijks betaal ik naar schatting rond de 5000 euro aan btw (btw die klanten aan mij betalen wordt ieder kwartaal namelijk weer netjes ingeleverd bij de belasting na aftrek van mijn voorbelastingen). Maar betekent dit dus dat ik eigenlijk recht heb op een teruggave (mogelijk maximaal of een deel) van al deze betaalde belastingen? Mijn totale winst op een jaar bedraagt namelijk rond de 20.000 euro Zo ja, is het mogelijk om eveneens een teruggave te ontvangen van eerdere jaren? En hoe kan ik dit realiseren?
  7. Binnen enkele maanden wil ik mijn eenmanszaak omzetten naar een BV. Graag zou ik willen weten aan welke jaarlijkse kosten ik hierbij dien te denken betreft het opmaken van de jaarstukken, aangiften per kwartaal, etc. Alle financiele zaken wil ik immers uit handen geven zodat ik me volledig kan richten op mijn onderneming (daarbij gezien ik niet beschik over de volledige financiele kennis) en daarnaast mijn overige werkzaamheden. Zou iemand mij hier een indicatie voor kunnen geven? En zijn er nog verdere zaken waaraan ik dien te denken bij de overstap van een eenmanszaak naar een BV? Tot slot ben ik op zoek naar een persoon (omgeving Breda) die voor mij de financiele zaken zou kunnen regelen. Naar verwachting zal dit niet veel tijd in beslag nemen aangezien de onderneming niet zal beschikken over zeer veel facturen e.d. (verwachte omzet per jaar onder de 20.000) Alvast bedankt.
  8. Is er dan helemaal geen mogelijkheid om dergelijke zaken te verzekeren? Het is toch te gek voor woorden dat je zelf overal zorg voor moet dragen? Uiteraard doe ik dit wel voor de meeste zaken maar verzekeringen dienen hierbij toch als aanvulling? Is het verzekeren van software e.d. dan altijd slechts geldklopperij van de verzekeraars? Zojuist heb ik verschillende waardebepalingen doorlopen en hier wordt overal gevraagd naar de waarde van software/computer programmatuur. Het probleem is dus hoe aan te tonen dat de waarde inderdaad op de door mij genoemde prijzen ligt.
  9. Een simpel voorbeeld is een CMS paneel; de databases worden wel automatisch voor zien van backups maar nagenoeg dagelijks worden er ook aan wijzigingen in de software gemaakt, video's samengesteld en overige aanpassingen gemaakt. Hiervan wordt niet iedere dag een backup gemaakt (veelal 1x per week). Maar indien deze data weg is komen verschillende klanten zonder deze updates die snel moeten worden hersteld en er dus derden moeten worden ingehuurd voor het vervangen (hetgeen dus zeer hoog in de kosten gaat lopen)
  10. Nee de hosting wordt niet vanuit huis geregeld. En voor het maken van backups van bepaalde systemen is het inderdaad mogelijk om online secure backups te maken. Maar in het geval van bepaalde producten is dit niet mogelijk (ivm de grootte, beveiligingen en mogelijke schades die ontstaan door het maken van backups aan de bestanden. Indien hier voortdurend backups van gemaakt moeten worden zal ik personeel moeten aannemen omdat het hier om volledige dagtaken gaat) Indien deze producten verdwijnen is het dus noodzakelijk dat alles zo snel mogelijk wordt vervangen (zie het voorbeeld wat ik hierboven heb gegeven). Waarbij de kosten voor mij enorm kunnen oplopen aangezien het volledig herstellen van bepaalde systemen zeer veel tijd en expertise in beslag zal nemen.
  11. Uiteraard worden er regelmatig backups gemaakt (iedere 2 dagen). Maar feitelijk is bij een brand of inbraak dit niet van toepassing lijkt mij toch? Het gaat er om dat mijn spullen moeten worden vervangen. In deze zin is het maken van een backup dus eigenlijk een dubbele verzekering. Daarbij komt dat van bepaalde script geen volledige backups kunnen worden gemaakt en deze toch vervangen moeten worden. Hoe kan ik dit dan dus wel verzekeren en bepalen wat de waarde zou zijn? Extra; vb. bij het verlies van de data van 1 van mijn klanten zal er direct een nieuw systeem moeten worden ontwikkeld tegen de kosten van ongeveer 25000 euro. Aangezien ik meerdere klanten heb kan ik de backups hier niet voor gebruiken en zullen derden moeten worden ingehuurd voor het herstellen (zo zijn er nog een aantal gevallen van zaken die ik met een backup alleen niet kan veiligstellen)
  12. Dank je wel, Met name inbraak verzekering en brand wil ik gedekt hebben. Gezien dit naar mijn idee de meest voor de hand liggende zaken betreffen die mij kunnen raken. De waarde van 100.000 is berekend door een schatting te maken van de producten die ik heb aangekocht, zelf heb ontwikkeld en de vergelijkbare prijzen met scripts die door andere worden verkocht. Daarnaast heb ik verschillende bedrijven waarvoor ik hun producten heb ontwikkeld en ook hosting aanbied. Het verlies van mijn data zal mij hierdoor klanten kosten, originele data zal moeten worden vervangen en daarbij zullen er minimaal een jaar aan nieuwe ontwikkelingskosten moeten worden berekend voor het vervangen van mijn reeds lopende projecten (maar nogmaals hoe ik de exacte waarde anders zou moeten bepalen weet ik dus niet) Alvast bedankt,
  13. Als ZZP'er werk ik vanuit huis als webdesigner. Echter realiseer ik me zojuist dat de waarde van alle scripts die ik bezit en het werk wat in bepaalde projecten is komen te zitten mogelijk oploopt tot meer dan 100.000 euro. Mijn vraag is dan ook; hoe kan ik de waarde hiervoor verzekeren. In eerste instantie verwachte ik dat dit bij de inboedel waarde zou kunnen worden verzekerd maar bij geen enkele verzekeraar die ik tot dusver heb geprobeerd valt de waarde hiervoor te berekenen. Zou iemand mij kunnen toelichten hoe een dergelijke verzekering in zijn werk gaat, hoe ik de waarde kan bepalen voor mijn scripts en waar ik deze zou kunnen afsluiten? Alvast bedankt,
  14. Beide bedankt. De bedoeling is inderdaad het 'deels' voortzetten van de onderneming, maar dan zonder persoonlijke aansprakelijkheid. Daarbij verander ik enkele diensten maar in principe blijft de verkoop inderdaad voort bestaan. Indien ik in dit geval voor een Ltd of Bv. zou kiezen, dan zit ik toch nog steeds aan de kwartaal aangiften vast? Indien mogelijk zou ik naast het veranderen van mijn aansprakelijkheid, namelijk eveneens de belasting beheren willen verminderen / afschaffen. Dit aangezien het enige wat ik nog zal doen is; automatisch online verkopen van software
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept