• 0

Factuur ontvangen maar geen contract getekend

Vandaag heb ik een factuur ontvangen met het verzoek tot betaling van een dienst. Ik heb echter nooit getekend voor deze dienst en heb bezwaar geschreven per mail dat ik niet akkoord ga met de betaling.

 

De reactie welke ik heb ontvangen is dat er mondeling is afgesproken dat ik een deel van de dienst zou betalen uit coulance omdat de leverancier voorafgaande de tekening van het contract toch al met de opdracht was gestart. Naar mijn mening klopt dit niet aangezien ik had aangegeven niet van de dienst gebruik te willen maken, maar als vergoeding voor de tijd die toch was geïnvesteerd een vergoeding van 50% te betalen uit goed fatsoen.

 

De leverancier heeft de communicatie gesloten en stelt nu dat het volledige bedrag maar betaald moet worden.

 

Mijn eerste indruk is dat ik deze factuur kan negeren omdat ik nooit een overeenkomst heb getekend en nooit mondeling iets heb toegezegd. Echter vraag ik af hoeveel ik in mijn recht sta en welke stappen ik het beste kan ondernemen.

 

Kan iemand mij hierin adviseren?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 1

Was je het op enigerlei wijze mee eens dat de werkzaamheden zouden zijn gestart?

Je zou even een briefje aangetekend+gewoon+email aan ze kunnen sturen dat je de factuur betwist omdat je nooit opdracht hebt gegeven. Geef daarin dan ook aan dat je niet van gedachten zult veranderen door aanmaningen en incasso bureau's en vraag ze het direct voor de rechter te brengen.

 

Uiteindelijk zullen ze voor de rechter moeten bewijzen dat er een overeenkomst was. Dat weerhoudt ze natuurlijk niet om voor die tijd je te bestoken met aanmaningen, incassobureaus en dergelijke.

Link naar reactie
  • 0

Is ook ergens schriftelijk vastgelegd dat die 50% betaling uit coulance was?

 

Zo niet dan heb je met die betaling laten zien dat er een wils-overeenkomst is. Er kan dan uit die betaling worden geconcludeerd dat je klaarblijkelijk accoord was met het leveren van de dienst. In dat geval sta je denk ik niet sterk.

Link naar reactie
  • 0

Als je afspraken hebt en bent overeengekomen dat je voor alle duidelijkheid ook samen een contract opstelt kan je volgens mij nog steeds aan die afspraken gehouden worden. Ook als dat contract nooit is getekend of zelfs opgesteld. Tenzij je uitdrukkelijk bent overeengekomen dat de leverancier pas aan het werk ging als er een getekend contract zou zijn. En als dat bewijsbaar is uiteraard.

 

Dan is het zoals Mark opmerkt een kwestie van bewijs. Een bewijs kan een email wisseling zijn, het aanleveren van specificaties, commentaar op het (concept) werk en/of de klassieke getuige. Dat je hebt aangeboden om een deel te voldoen (in een Email?) zou inderdaad al gezien kunnen worden als erkenning dat er een soort overeenkomst was.

 

Je moet dus goed nagaan wat de bewijspositie is van de tegenpartij. Gewoon niet betalen omdat er geen getekende overeenkomst is kan duur worden door bijkomende incasso- en juridische kosten.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    14 leden, 241 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.