Ga naar inhoud

Hans v N

Legend
  • Aantal berichten

    3200
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

  • Dagen gewonnen

    5

Hans v N won de laatste dag op 29 mei 2020

Hans v N had de meest gelikete inhoud!

Karma

355

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    adviseur
  • Geslacht
    Man
  • Adres
    Zeggeveen 3, Breda, 4823HM, Nederland
  • Land
    Nederland
  • Voornaam
    Hans
  • Achternaam
    van Nijnatten

Bedrijfsinfo

Visie op

  • Ik zoek mensen die
    creatief durven te denken en tegenslag na een eerste schrikreactie zien als leermoment.
  1. Vrij eenvoudig op te lossen door de losse ballonnen in een zakje te doen met een kopietje van de waarschuwingen door de fabrikant. Niet alleen voor de aansprakelijkheid maar volgens mij ben je daar wettelijk toe verplicht. Ik zou bij de overdracht ook nog expliciet melding maken van de waarschuwingen. Kleine moeite die zeker gewaardeerd wordt. Maar het antwoord of je aansprakelijk bent als je bewust artikelen in de handel brengt zonder de wettelijke waarschuwingen is JA
  2. Dat dacht ik in eerste instantie ook maar bij nader inzien zie ik dat toch anders. Het niet ongebruikelijk dat bedrijven soms diverse sites onderhouden met verschillende handelsnamen. Kan verschillende redenen hebben. Bijvoorbeeld een overname of puur om zaken te testen. Juist het feit dat hij handelsnaam A intikte en dan op B terrecht komt kan voor verwarring zorgen. De vraag is daarbij niet of WIJ het eens zijn maar hoe een rechter daar naar kijkt. Ook ik (zie boven) vond eerst dat het economische belang zou moeten prevaleren maar rust in je hoofd is ook wat waard. Een brief zou ik zeker (laten) sturen en als mijn financiële situatie het toe zou laten zou ik ook gaan voor een procedure. Zeker nu de kosten verhaald kunnen worden. Dat jij Cosara de situatie niet goed praat onderstreept dat het oneerlijke mededinging is en dus onrechtmatig. Hoop dat TS laat weten hoe hij de zaak heeft aangepakt en wat de resultaten waren.
  3. De handelsnaam van TS wordt niet als handelsnaam gebruikt dus daarom kan er ook geen inbreuk zijn volgens de handelsnaamwet. De handelsnaam wordt echter wel misbruikt om op slinkse wijze verkeer dat bedoeld is voor TS om te leiden naar een url van de betreffende concurrent. Dat kan wel onrechtmatig zijn. Uit jurisprudentie (bijv deze) blijkt dat de omstandigheden bepalend zijn. Een consument die de handelsnaamA.be intikt komt op de site handelsnaamB.be . Hierbij kan die denken dat de bedrijven iets met elkaar te maken hebben, zeker omdat de producten vrijwel identiek zijn. Er is dan sprake van oneerlijke mededinging en dat is onrechtmatig. Ik begrijp dat de handelsnamen geen algemeen beschrijvend karakter hebben, althans die van TS zeker niet. Ook dat maakt de zaak sterker. Ook was het zo dat de concurrent precies wist wat hij deed toen hij de .be naam voor eigen gewin registreerde. Kan zijn dat de betreffende ondernemer niet wakker ligt van een brief van een advocaat, zelfs als die goede juridische argumenten heeft en in het verschiet stelt dat hij naast een schedevergoeding ook de kosten van de rechtszaak moet betalen bij verlies. Het is zeker niet mijn ervaring dat mensen het er op aan laten komen. Stel dat de concurrent een paar honderd euro omzet haalt met zijn omleiding en enkele duizenden of meer riskeert bij een veroordeling (schadevergoeding en kosten) dan zou hij behoorlijk dom zijn als hij de omleiding niet staakt.
  4. De tegenpartij gebruikt de handelsnaam van TS niet in de zin dat ze deze ten onrechte voert waardoor verwarring kan ontstaan. Het gebruiken van een (handels) naam op zich hoeft niet onrechtmatig te zijn. Of je kans maakt bij de rechter hangt vooral af van wat redelijk in het handelsverkeer kan worden geacht. Het feit dat de concurrent de letterlijke handelsnaam gebruikt pleit in het voordeel van TS. Omdat de handelsnaam van de concurrent totaal anders is zal bij de meeste mensen een belletje gaan rinkelen. Of en hoeveel schade er is ontstaan lijkt me vrijwel onmogelijk te bepalen. Goede nieuws is dat de meeste ondernemers die zoiets doen hopen dat het niet opvalt. Dus als je een brief laat sturen door een jurist of advocaat waarin gevorderd wordt dat het misbruik van de handelsnaam wordt gestaakt zal dat meestal afdoende zijn. Procederen zou ik alleen overwegen als het heel duidelijk is dat het veel omzet kost en procederen lonend is. Daarbij moet je rekening houden dat je de zaak niet wint en de kosten kwijt bent en mogelijk de kosten van de tegenpartij moet vergoeden.
  5. Een zelfstandige werkruimte is niet nodig maar je moet wel alleen echt zakelijke kosten opvoeren. Dus je laser apparaat waar je omzet mee maakt 100% en ook de BTW daarvan is aftrekbaar als voorbelasting als je BTW plichtig bent. De verlichting in je niet zelfstandige werkruimte en eventuele elektrische verwarming dus niet..
  6. Als je het in alle redelijkheid doet dan zal de belastingdienst daar niet moeilijk over doen. Ik heb een controle gehad over 3 jaar en heb destijds de zakelijke energie ingeschat met inderdaad een kWh meter en een Excel tabel met de dagen waarin verbruikt werd en de tijd per dag. Zo had ik bijvoorbeeld een stoof voor stabiliteitsdoeleinden. Bij een zakelijk verbruik van 3000 kWh zonder zakelijke ruimte kan je wel vragen verwachten en eventueel kan dat zelfs reden zijn voor een bezoek/controle. Het is dus zaak om dat goed te documenteren. Als een normaal huishouden zoals het jouwe 3000 kWh gebruikt en je gebruikt nu 1000 en 3000 zakelijk heb je wat uit te leggen.
  7. Soms moet je escaleren en het gevecht aangaan maar ik zou dat in dit geval, voor zover ik de details kan overzien, niet doen. TS zal moeten bewijzen dat de tegenpartij onrechtmatig heeft gehandeld en schade heeft veroorzaakt. Dat laatste is nogal moeilijk. Als ik naar mezelf kijk hebben sommige beurzen wat opgeleverd en anderen alleen gekost. En dan is er ook nog een korte- (verkopen op beurs) en lange termijn effect (bekendheid). Zoals ik eerder zei is voor mij niet onomstreden dat het überhaupt tot een overeenkomst is gekomen. Het gaat om een voorinschrijving van een beurs. Dat de organisatie spreekt over annulering is wellicht verwarrend. Er is een eerste stap gezet in een proces. Er moet nog een plaats overeengekomen worden met aantal m2 en dus een definitieve prijs afgesproken. Als je naar een dealer gaat en je zegt wel een auto te willen kopen en die zegt vervolgens dat dat geen probleem is dan is er geen sprake van een overeenkomst. Als de dealer later toch geen zaken wil doen dan levert dat ook geen onrechtmatigheid op. Beter advies volgens mij is om te de-escaleren en de klachten voor zover mogelijk op te lossen. Vervolgens tevreden klanten bewegen om goede recensies te plaatsen. Ook zou ik overwegen om de tegenpartij te bewegen de nep recensies weg te halen. Doen ze dat echt niet dan is aangifte wellicht niet effectief om ze gestraft te krijgen maar wel een goed middel om druk uit te oefenen.
  8. Stellen dat er een overeenkomst is door een voorinschrijving nog voor een factuur is gestuurd lijkt mij kort door de bocht. Een overeenkomst ontstaat door een aanbod en aanvaarding daarvan. Je zou kunnen zeggen dat TS aanbiedt om deel te nemen. De beursorganisatie is volgens mij vrij om deelnemers toe te voegen of te weigeren. Reden voor weigering kan overtekening zijn waarbij de organisatie keuzes kan maken maar ook mogelijke verstoring van de beurs. Dus als TS die angst weg kan nemen door klachten (trustpilot, forum en facebook) op te lossen is deelname vorderen waarschijnlijk niet meer nodig. Nu de knuppel in het hoenderhok gooien met een advocaat lijkt me het minst effectieve wat TS zou kunnen doen. Als deelname al wordt toegestaan is dat meteen de allerlaatste keer.
  9. Als het inderdaad gaat om 1 klant waarmee de problemen zijn opgelost dan zou ik daarmee naar de organisatie gaan. Als het goed is dan is daarmee ook de annulering van de baan. Het is natuurlijk in het belang van de organisatie om voldoende standhouders te hebben.
  10. Je hebt volgens mij niet veel of niets aan die voorwaarden. Bij een rechter heb je nogmaals volgens mij weinig kans tenzij je de problemen met klanten eerst oplost. Op basis van redelijkheid en billijkheid kan een organisatie niet gehouden worden aan een overeenkomst (als die al tot stand is gekomen) als naleving voor een onaanvaardbaar risico, in dit geval verstoring van de beurs door bezoek boze klanten, zou kunnen leiden. Bovendien zal een escalerend conflict er voor zorgen dat ze je nooit meer op de beurs willen hebben. Een organisatie is vrij om haar klanten te kiezen.
  11. Ik begrijp dat er zaken spelen rond reputatie / problemen met klanten en dat de beursorganisatie daarom annuleert. Vraag is dus of je deelname kan afdwingen. In principe zou je deelname kunnen vorderen en bij weigering naar de rechter stappen. Ben geen jurist maar neem aan dat je niet heel veel kans hebt als de organisatie bang is dat er kans is op verstoring van de beurs als deelname plaatsvindt. Zou adviseren om de eventuele problemen op te lossen en daarmee opnieuw naar de organisatie gaan.
  12. Ga er maar vanuit dat Reckitt of een andere grote partij geen interesse heeft in een kindershampoo die ontwikkeld is door een onbekende. De ontwikkelingsafdelingen hebben nauwe contacten met diverse leveranciers die regelmatig met voorstellen zullen komen. De ontwikkelaars en leveranciers ontmoeten elkaar regelmatig en doen nieuwe contacten op vakbeurzen en bij diverse clubs zoals in dit geval de Sepawa. De wetgeving rond dit soort cosmetica is complex en constant in beweging. Een grote leverancier kan het zich niet veroorloven om een NDA te ondertekenen omdat het goed mogelijk is dat men zelf al op een soortgelijk spoor zit met ontwikkelen. Een shampoo laat zich op grond van de ingrediëntendeclaratie, de claims en eventuele waarschuwingen in combinatie met lab onderzoek vrij eenvoudig analyseren. En als de grote spelers dat niet doen dan zal het zeker gebeuren door grondstofleveranciers. Wordt een beetje deprimerend maar ook eventuele octrooien helpen niet veel omdat die omzeilt worden als ze in de weg zitten of genegeerd als ze zwak zijn. Het recept is dus vrij snel, zeker in grote lijnen, bekend als je eenmaal op de markt bent. Beste tip is om zichtbaar en succesvol te worden/zijn en te netwerken. De droom om snel binnen te lopen door een product als een shampoo te verkopen aan een grote jongen zou ik laten varen. Tenzij je echt met iets revolutionairs komt maar die kans lijkt me heel klein.
  13. Heb het ook weleens overwogen. Ook met slechte kijkcijfers kan je in een groeimarkt waar je zelf nog weinig bekend bent goede resultaten scoren. Heb destijds een verhaal gelezen van een blokhut leverancier die per uitzending de kosten er dik uit had en zelfs wat winst maakte en meteen ook naam opbouwde. Ook de nepmagneten die zouden ontkalken zijn zo begonnen. En dat moet een heel groot succes zijn geworden want die gingen steeds meer en breder adverteren en zelfs hele programma's sponsoren. Zoals altijd is vooral de directe verkoop met daaraan een bonus voor de verkoper een recept voor het doen van een domme ondernemersbeslissing. Of het nu een advertentieverkoper, een SEO specialist of een energiemakelaar is. Ik ben nu van alle telefoontjes af sinds ik het telefoonnummer bij de KvK heb opgegeven. Krijg nu op mijn mobiel wel af en toe dreigende taal van de microsoft bellers die nu ook criminele activiteiten aanpakken.
  14. Ik zou zeker overwegen om energiebesparende maatregelen te nemen. Een kennis huurt een appartement waar het in de zomer 40 graden is en met geen mogelijkheid zelfs met airco de temperatuur behaaglijk is (hoge stroomkosten) en in de winter tocht het langs alle kozijnen en enkel glas zodat de verwarming (heel oude gemeenschappelijke ketel) vol aan moet met hoge gaskosten tot gevolg. Er is al een conflict met de verhuurder en als dat is opgelost gaat hij zeker inzetten op (gedwongen) verbetering van de woning. Uiteraard mag de verhuurder dan een redelijke verhoging van de huur doorvoeren maar zolang huur + servicekosten maar dalen is het voor de huurder aantrekkelijk om verbetering voor te stellen en waar nodig af te dwingen. Bron Rijksoverheid.nl
  15. Als ik het goed begrijp is de handelsnaam van een bedrijf dat niet meer actief is. Dat kan je eenvoudig checken bij de KvK en via het BTW nummer. Als een bedrijf niet meer actief is dan is de kans groot dat je geen problemen krijgt. Zeker als de handelsnaam niet onderscheidend is. Maar het kan ook zijn dat een bedrijf tijdelijk de activiteiten heeft gestaakt en later toch weer gebruik wil maken van de handelsnaam en (letterlijk) de goede naam die ooit is opgebouwd. Veel zal daar dus van afhangen. Mijn advies is om meer onderzoek te doen naar het betreffende bedrijf en wellicht even contact opnemen met de (oud) eigenaar. Of gewoon de gok nemen maar dan had je de vraag hier ook niet hoeven stellen.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.