• 0

Overdracht VOF aan compagnon

Hallo,

 

Een jaar geleden ben ik een catering bedrijf begonnen met mijn compagnon. Echter verschillen we nu wat van ideeen en hebben we besloten de VOF en Bedrijfsnaam over te zetten naar hem. We zijn samen naar de kvk gegaan en hebben dit geregeld. Hij heeft nu een eenmanszaak onder dezelfde naam. We hebben een pand gehuurd inclusief keuken welke nog 6 maanden onder contract zit. Ook hebben we samen nog mooie klussen voor de komende maand.

 

Omdat er nog huur betaald moet worden voor 6 maanden heb ik besloten er neutraal uit te gaan. Oftewel zonder vergoeding. Ik ga zelf weer wat beginnen.

 

Stel nou dat hij verder gaat de huur niet meer betaald en al het geld wat binnen komt zelf opmaakt. Er onstaat dan een huurschuld waar ik uit onze naam ook een handtekening onder heb gezet. Is de overschrijving bij de KvK voldoende of loop ik nog steeds risico dat als hij de huur niet betaald ze dit op mij kunnen verhalen?

Als dat zo is, wat moet ik dan doen om volledig los te komen?

 

Alvast dank voor jullie hulp!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Peter,

 

Je hebt een aantal opties. De meest voor de hand liggende is dat de eigenaar van de keuken een nieuwe huurovereenkomst sluit met je zakenpartner voor de duur van de resterende zes maanden. Op deze wijze wordt jij ontslagen van de verplichtingen die voortvloeien uit de huurovereenkomst met de VOF, deze houdt dan immers op te bestaan. En dat is dan ook meteen de reden waarom de eigenaar van de keuken hier vermoedelijk niet aan mee zal werken - hij heeft nu twee partijen waar hij de huurpenningen kan halen en zal deze niet zo snel inruilen voor één partij (zou ik zelf overigens ook niet zo snel doen ;)

 

De tweede optie is dat jij een (al dan niet onderhandse) overeenkomst sluit met je zakenpartner waarin hij jou ontslaat van alle financiële en juridische consequenties die zijn ontstaan na de datum waarop jij de VOF hebt verlaten. De verhuurder heeft op dat moment om jou er aan te houden de huurpenningen te voldoen (jij hebt immers de huurovereenkomst mede ondertekend), maar jij kunt dan de gevolgen verhalen op je huidige zakenpartner (het zogenaamde regresrecht).

 

Ik zou het in ieder geval zeker goed regelen, maar daar ben je al mee bezig door hier je vraag te stellen.

 

Succes!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 270 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.